Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1129 ggr
BlackNelly
0

Märka revir i kattlådan?

Jag har en fråga angående att märka revir i kattlådan. 

Jag har två honkatter, Sushi, som är 3 år, och Soya som är 13 veckor och bott hos oss i en vecka. 

De båda har börjat gå på lådan väldigt mycket. Först trodde jag att detta berodde på matbytet som vi gjort, men nu börjar jag tro att det handlar om revirmarkering.

Jag har 2 st lådor: en med tak som min 3-åring använt hela sitt liv och aldrig haft problem med, och en utan tak, som jag skaffade nyligen för att Soya inte riktigt förstod hur man tog sig in i "taklådan". 

Sushi har slutat använda sin taklåda och går nu endast på nya lådan som lillan använder. Så fort den ena har varit på lådan, så måste den ena dit och göra sitt direkt efter. När lådan rensas är det samma sak, även om de precis varit där 5-10 minuter innan. 

Vad beror detta på? Är det maten eller någon sorts revirmarkering?

I övrigt är katterna bra vänner som leker, busar och tvättar varandra. Feliway används i vägguttaget.

OberonsMatte
2

Jag tolkar det som att båda katterna helt enkelt föredrar en öppen låda (så ta bort huven på den täckta, så att båda kan användas). Att de använder lådan efter varandra tro jag beror på att de bli "inspirerade" av ljudet. Detsamma när lådan rensas, och få katter kan motstå en helt ren kattlåda.

Sajtvärd Katter iFokus