Knöl på kattungens mage?
Hej! Vi har en liten kattunge på 3 månader som har en liten knöl på magen. Den är mjuk (känns lite som en fettknöl blandat med en hudflik?) och hon reagerar inte när man tar på den (borde alltså inte göra ont).
Är det vanligt (om så, vad exakt är det?) eller är det något vi bör kolla upp med veterinären?
Det är med största säkerhet ett navelbråck, vilket i regel är helt ofarligt. Visa upp den när hon ska till veterinären nästa gång, mina ena katt hade det och veterinären passade på att sy ihop bråcket när hon kastrerades. Min gammelgubbe jag hade levde med sitt i hela sitt 24 år långa liv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Googlade navelbråck och det verkar stämma! Får be veterinären kolla det när hon ska kastreras sen. Tack!
Min tvååriga son ramlade över vår katt med navelbråck. Det var ingen vacker syn!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
se till att åtgärda de innan katten blir könsmogen då de inte är bra att katter med navelbråck blir dräktiga då navelbråcket är en försvagning i buken.
TS har väl inte nämnt något om att katten ska paras ? då kan hen ju lika gärna vänta tills katten ska kastreras.
#4 nä men lätt hänt att en katt smiter ut. Sedan vet ju ingen när Ts ska kastrera, de bästa är 6 månader eller tidigare. Jag har själv honor som börjat löpa vid 5 månaders ålder.
Visst kan en katt smita ut men det är också en risk med operation och att då göra två bukoperationer inom loppet av några månader (förmodligen) är inget jag skulle vilja göra annat än i extrema nödfall och navelbråck klassar inte jag som det.
#7 Där håller jag med dig, det är därför navelbråcket inte åtgärdades på hankatten, då han aldrig behövde någon bukoperation i övrigt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 vem har sagt att man behöver 2 operationer? Båda sakerna åtgärdas ju samtidigt oavsett ålder när katten kastreras
#9 Du i inlägg 4 och 6.
Navelbråck kan de lätt fixa när honan kastreras. MEN jag hade nog ändå låtit en veterinär kolla bråcket i förväg, för navelbråck kan bli livshotande om tex tarmar eller andra organ vandrar ner och stryps åt. Oftast kollas detta ju när katten säljs genom veterinärbesiktning, men har man inte fått någon sådan så borde man kanske kolla upp det snarast om man inte känner sig trygg med egen bedömning.
Oftast är det bara fettvävnad som trillar ner, men vill det sig illa så kan det gå riktigt fort. Men i överlag så är bråck ofarliga, men det kan ju vara bra att vara medveten om vad som kan hända.
#10 vissa läser ju som kråkor. ;) Du skrev ju själv att "mina ena katt hade det och veterinären passade på att sy ihop bråcket när hon kastrerades". Måste jag skriva den infon igen då TS redan fått infon i inlägget före mig att de åtgärdas samtidigt?
Det är ju klart jag menar redan i försa inlägget att man kastrerar och åtgärdar navelbråcket INNAN katten blivit könsmogen. Åtgärdar man bara navelbråcket finns ju fortfarande risken för dräktigheten, även kattungarna kan få navelbråck/försvagning alt födas med öppen buk om man har riktigt otur.
#12 Nej, men det är vissa som skriver som kråkor och skyller på andra för sina egna tillkortakommanden. Lär dig syfta rätt.
Se här:
"se till att åtgärda de innan katten blir könsmogen då de inte är bra att katter med navelbråck blir dräktiga då navelbråcket är en försvagning i buken. "
Hur skulle katten kunna bli dräktig om båda ingreppen gjordes samtidigt?
Belimas skrev då som svar "TS har väl inte nämnt något om att katten ska paras ? då kan hen ju lika gärna vänta tills katten ska kastreras."
Varpå du svarade "nä men lätt hänt att en katt smiter ut."
Återigen, varför är det då viktigast med att navelbråcket åtgärdas innan kastreringen?
Förmodligen insåg du sedan hur fel du hade och försöker skylla på oss andra.
jag glömde visst att man måste vara övertydlig på de här forumet!
Till TS åtgärda navelbråcket tillsammans med kastreringen innan katten är könsmogen. Helst då ej senare än 6månaderå ålder då din hona kan smita ut/eller om den får gå ut på egen tass bli dräktig och navelbråcken kan orsaka problem under dräktigheten eller fel på kattungarna.
slutdisskuterat från min sida