Bandmask (?) Ur näsan
Hej! Jag är lite orolig för mina föräldrars honkatt som är förövrigt utekatt. när jag kom hem till dom så jamade katten och strök sig runt benen så jag lyfte upp henne. Hon låg fint i famnen tills BAAM. Ren panik och kastade sig ur famnen och rätt in i bord och stolar med huvudet först.. Efter de blev hon jätte rädd och sprang runt och jamade i huset och blev jätte konstig. Så vi lyfte upp henne igen och hon började nysa och ha sig med näsan väldigt mycket. Till slut nyser hon ut 2 jätte stora vita maskar… som ser ut precis som bandmask. Är detta något farligt ? Jag trodde bara bandmaskar kunde komma från ändtarmen på katter. så jag undrar fall någon vart med om samma sak eller vet om vanliga tabletter mot mask funkar ? Eller om man ska åka och köpa annat till katten Super tacksam för svar
Är magsäcken tom vandrar maskarna upp i halsen efter föda, även på människor.
Gå till apoteket efter tabletter och ge katten något att äta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej! Tack så jätte mycket för hjälpen! Katterna har alltid mat och vatten framme, men hon ska få något som hon älskar så hon äter direkt :) tack åter igen
Men kära nån! Köp medicin omedelbart och börja behandla henne. Vänta inte, masken måste vara fruktansvärt obehaglig, tänk själv att känna den inne i andningsvägarna och dels tar den hennes kropps näring.
Jag har googlat fram frågor om mask hos katt i Agrias databas, sök där och se om du kan bli klokare:
Du skriver två stora maskar men bandmask kommer ut i ganska små bitar. Är du säker på det inte var spolmask?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Levande bandmaskar kan komma ut hela. Segmenten är maskens sätt att fortplanta sig och innehåller deras ägg. Äggen skulle ju knappast vandra åt "fel" håll.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus