Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 714 ggr
[Torpedtass]
0

Möjligen hemlös katt

Jag har fått veta av en granne att en katt som springer här i området (jag vet vilken) och som också går in i andra personers bostäder ska vara hemlös. Ägaren har tidigare bott här men flyttade senare till ny bostad, tog dock inte med sig katten utan lämna henne kvar här. Grannen trodde sig veta att det är just den katten när jag beskrev hur den såg ut och skulle skriva ett meddelande till ägaren på facebook om det.

Gör ont i mig att veta att denna hona kan vara hemlös men jag vet ju heller inte om det grannen sagt är sant. Honan ser dock inte så värst skamfilad ut, fin i pälsen, normalt hull, inga fästingar osv. Jag försöker ju ge den katten kärlek när den kommer och stryker sig runt mina ben och kollar alltid genom henne så hon inte har några skador eller så.

Skulle det nu visa sig att det är som grannen säger, hon är hemlös, så överväger jag att ta in henne i vår familj med risk för att ägaren plötsligt kommer bli fly förbannad.

Min fråga är nu, om katten visar sig vara hemlös och jag väljer att hjälpa henne vem har lagen/rätten på sin sida vad gäller katten? Jag eller ägaren? Vad gör man om katten visar sig vara chippad/öronmärkt och ägarregistrerad (tror inte den är det men utifall att) och ägaren ändå bara lämnat katten i det vilda?

Uppkatten
3

Det bästa vore väl om du kunde ta kontakt med kattägaren och att ni kommer överens om att denne överlåter katten till dig? Se till att ni skriver ett kontrakt på att katten övergår i din ägo.

Är katten uppenbart övergiven (vilket du måste försäkra dig om via chipkoll, lappning i området och annonsering på internet mm) kan en annan väg vara att anmäla katten som upphittad till polisen. LÄMNA DOCK INTE IFRÅN DIG KATTEN utan säg att den kan få stanna hos dig under tiden som ägare eftersöks. Efter 3 månader kan polisen skriva över katten på dig om du önskar det, och då är katten din och du har "rätten till den". Var dock tydlig mot polisen redan från början med att du vill få ta över katten om ingen ägare hör av sig.

Har kattens ägare aktivt övergett katten och inte sett till att den får tillsyn minst 2 ggr/dag så är det ett brott mot djurskyddsbestämmelserna. Då kan ägaren förstås anmälas o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Torpedtass]
0

#3 Jag vet inte vem ägaren är och enligt grannen är det en knarkare som tidigare bodde i området. Denna person ska vara svår att resonera med också.

Vet därmed inte om jag skulle vilja ta kontakt med ägaren men jag inväntar svar från grannen som skulle fråga ägaren om den fortfarande rår om katten eller inte. Sen får jag väl gå polisvägen.

Uppkatten
0

Det blir alltid särskilt svårt när det är missbrukare som äger djuret. Missbrukare kan i perioder fungera  hyggligt som djurägare, men i andra perioder varken klara av att ta hand om sig själva eller djuret.

Möjligtvis kan du ta kontakt med Länsstyrelsen för råd om hur du ska göra. Försäkra dig då om att katten verkligen ägs av missbrukaren innan du ringer, och var noga med att länsstyrelsen verkligen förstår att du vill ta över ansvaret för katten (länsstyrelsen i vissa delar av landet är dessvärre väldigt avlivningsglada…).

Ett annat alternativ är att gå "polisvägen" om katten skulle visa sig vara omärkt och vilse/hemlös.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.