Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 26599 ggr
Cheapo
40

Kattvänliga blommor?

Hej!

Jag är på jakt efter nya blommor till min lägenhet, och undrar vilka som inte är giftiga för katter. Jag har hittat en hel del trådar här om blommor/växter som är giftiga, men inte vilka som går att ha.

Har nu två stycken ampelliljor, men är nu ute efter någon växt med blommor på. Tips på blomväxter som är kattvänliga mottages tacksamt!

Cazzos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns det inget du kan hitta på Google? Glad

Cheapo
1

om hag söker på det så kommer det typ bara upp vilka växter som är giftiga :/ och jag kan ingenting om blommor eller vad dom heter så kan inte googla på ett namn och kolla om den är giftig heller.

[Gemm]
1

Du tar förstås åt dig all information du hittar om vilka blommor som är giftiga, ergo skriver ut alla listade växter som är giftiga för katter och tar med när du handlar, och väljer således blommor som du inte hittar på listan? Mer än så kan man inte göra.

Om du inte är nöjd med vad du hittar på internet kan du alltid ringa giftinformationscentralen.

http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6334

Cheapo
2

#3 Okej, så då ska jag bara anta att blomman inte är giftig för att den inte finns på nån lista?

Hade hoppats på ett konkret exempel på en blomma, menmen.

[Gemm]
0

Men, vad ska du annars göra? Om du inte hittar någon information om en viss sorts blomma kan du anta 2 saker = den är inte giftig eller den har inte visat sig vara giftig.

Alternativet är att inte ha några blommor. Jag har inte letat efter en lista med ok-för-katt-blommor men jag antar att du har letat noggrant och då du inte har hittat någon lista för ditt ändamål är du lämnad med två alternativ:

1. Skaffa inga blommor
2. Skaffa blommor som tidigare inte visat sig vara (detta betyder inte att de inte är giftiga men det betyder att de inte orsakat någon förgiftning som någon rapporterat om) giftiga för katter

[Anunnaki]
0

Mina katter rör inte mina pelargoner. Fuchsior brukar också få vara ifred. Ingen har ätit av hibiskusarna heller men det händer att ett par av dem gräver ur jorden från hibiskusarna. Mönjeliljan blommar på försommaren om den får stå ljust och katterna ignorerar den. Julkaktusen verkar inte heller vara något som katter tycker om.

Bunn
11

Jag förstår ditt problem TS.. ag tänker själv i samma banor, men klätterkrasse bör nog vara ofarlig för katter, för den kan även människor äta. Här är en lista på andra ätliga växter jag kunnat hitta:

Almfrukter
Backlök
**Björkblad
Daggkåpa
****Enbär
Fläder
****Getrams
****Granskott
Harsyra
Kaveldun
Kirskål
Kvanne
Kvickrot
Libbsticka
Lomme
Lökstav
**Maskros Mållor av olika slag Nässlor Ormrot

**Peningört
**Ramslök Rödplister Skogslök Sommargyllen Vitplister Ängssyra

**Blåklint
Cikoria
Gräslök
Gullviva
Gurkört
**gÖKÄRT HÄgg

KAMOMILL

KRASSE

**KLÖver
mALVA
**maskros Oxtunga Pensé Ringblommor Ros Solros Stockros

**Viol

Åkersemap**

Det var vad jag kunde finna just nu i alllal fall

Josefa
0

Fast på flädern ska man bara äta blommorna. Tuggar du i dig bladen som blir du rejält illamående och dålig i magen.

blondifire
0

problemet är ju inte o hitta gröna växter utan blommande som jag fatta det. orkideer är ett säkert kort..

S*Winsnes Wilda

[Anunnaki]
0

Listan ovan innehåller bara växter som finns rätt allmänt ute, de flesta vilda och en hel del bevärliga ogräs. Svart fläder ger ätliga bär medan bären på den flädersort som ger röda bär är giftiga.

Vilda växter som råkar vara giftiga kan man knappast ta bort men man välja vad man planterar i sin trädgård. Det finns några som är riktigt giftiga för en del djur: Idegran, tibast, rhododrendon men katter tuggar knappast på dessa växter eller deras frukter.

Jag hade en katt som gnagde av barken på salixväxter och jag tror att han hade det som en drog för alldeles under barken på salix finns acetylsalicylsyra, dvs samma som magnesyl men i låg koncentration.

Cheapo
0

Tack för tipsen!

#9 Ja, precis! Det är inte problem att hitta gröna växter, utan växter med blommor på. Både orkidéer och penséer verkade ju gå bra att ha så det kanske blir någon av dom Glad

Josefa
0

Druvfläder och sommarfläder är giftig, medan då den svarta flädern har ätliga bär och även blommor. Bladen och barken är däremot väldigt laxerande.

Bunn
2

Bland annat blåklint krasse pensé ringblomma ros och solros är ju inte "bara" gröna utan dessa består även av blommor… men men det var ju bara några förslag på växter som inte är giftiga så jag ber hemskt mycket om ursäkt, jag försökte bara hjälpa.

EvaSe
1

Pelargoner kan vi människor äta så de kanske kan funka?

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Cheapo
0

#14 Tack för tipset! Ska kolla upp det! Glad

blondifire
0

orkideer är vackra o ju grymt tåliga oxå Flört

S*Winsnes Wilda

Cheapo
5

Har hittat en lista hos foderbilen på blommor som är ofarliga för katten:

Följande växter är vad man vet ofarliga:

Begonia Begonia
Trillingblomma Bougainvillea
Kaktusar, familjen Cactaceae (undvik Opuntia-arter med fina hår som kan ge hudbesvär)
Lyktranka eller Hjärtan på tråd Ceropegia woodii
Ampellilja Chlorophytum
Cissus Cissus
Paradisträd Crassula
Dracena Dracaena
Aralia Fatsia japonica
Fikusar och fikon Ficus
Porslinsblomma Hoya
Flitig Lisa Impatiens walleriana
Jasmin Jasminum
Höstglöd eller Våreld Kalanchoë Blossfeldiana-gruppen
Spjutbräken Nephrolepis exaltata, och andra ormbunkar
Orkidéer, familjen Orchidaceae
Pelargoner Pelargonium
Fönsterviva Primula obconica
Saintpaulia Saintpaulia
Palmaralia, paraplyaralia Schefflera
Julkaktus Schlumbergera
Hemtrevnad Soleirolia soleirolii
Palettblad Solenostemon scutellarioides
Doftranka Stephanotis floribunda
Yucca Yucca

Cheapo
0

dock såg jag nu att flitiga lisa fanns med på den listan, och om jag inte är helt ute och cyklar är väl den giftig för katter? Så det kanske inte var en så bra lista ändå..

Ove-D
0

Ampellilja har jag hört både det ena och andra om.
Vilka växter rekommenderas för katter att äta om de nu vill äta på växter?

#17 bra förteckning i grunden kanske…

jnielsen
0

Här hemma kör vi med porslinsblomma, den bryr katterna sig inte om så länge det inte är en ranka som hänbger ner och bjuder in till lek😃

Vi har även flera orkidéer, växten i sig får vara ifred men Ninakissemissan plockar gärna barken ur krukan och leker med den.

Vi har också Kristi törne som de aldrig har rört, den är inte giftig, men det är en taggig växt. 

Tidigare hade vi även Streptocarpus som är en växt som finns i alla dess färger och den blommar lätt och mycket. Den har de heller aldrig brytt sig om förutom en planta där Nina (min blomstermarodör) tuggade av varenda knopp som stack upp.

Alla dessa är lätta att få till att blomma

(oj, det här var visst en riktigt gammal tråd..)

Wand
0

Köpte mig en solros till prydnad som ställdes på Balkongen. Som jag minns det är såväl ros som solros helt oskadliggöra?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Achatina
0

Mint borde väl vara kattvänligt, eftersom de är på och äter det eller rullar sig över växten.