Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2049 ggr
Reebs
0

Gosa och hantera kattungar

Hej!

Jag är så kallar jourhem åt en katthona som har en kull kattungar som fyllde 2 veckor igår.  Min fråga är om det är okej att börja gosa och hantera ungarna mer och mer nu?  Jag skulle ju t ex vilja ha dom hos mig en stund medan jag kanske ser på tv eller så 🙂❤️ Förutsatt att mamma katt inte blir orolig förstås och så länge ungarna hålls varma och verkar nöjda, är det okej? Vill ju inte riskera att kattmamman typ "stöter bort" en unge för att den varit borta ett litet tag eller att ungen tar skada av det eller så!

MonicaLagerquist
6

Så små kattungar behöver få vara hos sin mamma.Sitt brevid bolådan och prata med kattmamman och ungarna så att de lära känna igen din doft och röst.När de blivit lite äldre kan de få vara med dig i din vardag.

De två tre första veckorna bolåda sen bolåda med kattungehage.När de lärt sig kissa på lådan kan de få ett lite större utrymme.När de är 6-7 veckor så kan de få vara med dig i TV rummet om det är kattungesäkrat och finns gott om toalådor där.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
3

Tar du dem från bolådan nu kommer honan bli stressad och kan tycka boet är otryggt och vill flytta dem. Sitt vi bolådan och  prata med dem som #1 skrev

väger du dem dagligen vid bolådan brukar de räcka vid den åldern

Reebs
0

Tack så mycket för svaren! Då ska jag ge mig till tåls ett tag till :)

Vet inte riktigt hur jag ska göra med kattungehage. Mamma katt har nämligen insisterat på att ha ungarna i min klädgarderob… Har försökt flytta bolådan till ett annat rum som skulle vara perfekt för kattungarna att vara i, men då har så klart mamman blivit jättestressad och orolig så jag har fått flytta tillbaka bolådan nästan omgående. Duktiga mamma katt som vill skydda sina bebisar men lite besvärligt för mina kläder som kommer få Kattsand all over 😓🙂

annzoo
0

#3 min första kull bestämde sig honan att ha i översta byrålådan på mina kläder i några veckor. Jag försökte få henne att byta men icke. Man får anpassa sig till honan…