Brist på något?
Mina kastrerade innekatter av båda kön. De äter Mjau burkmat.
Men till mitt problem. De fulkomligt älskar plast i alla former, kaffesump och mitt citronvatten.
Kan de ha brist på något eller är det något annat de behöver?
Jag är tacksam för alla råd och teorier jag kan få.
Har samma problem med min ena katt. Plast är en favorit hos honom. Fattar inte vad det är, men känns som att han kan snoka upp plast på meters håll… Plastfickor, plastpåsar, förpackningar, you name it. Han ska ha det och gnaga på. Har slutat med att jag får plocka undan allting som ligger framme som är av plast, för att han inte ska få tag i det och sätta det i halsen.
Min är också kastrerad, äter Friskies hårda bitar. Utekatt och för övrigt frisk.
Följer tråden för att se om man kan få fram nåt vettigt, eller om det helt enkelt bara är nåt fel i huvudet på katten 😉
Nja borde inte vara brist eftersom de får bra mat #0.
en fixide?
#1 Dina kanske kan ha brist då friskies innehåller massa spannmål och minimalt med kött. Men kan även vara en fixidé
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Tack för tipset. Jag har ju alltid undrat, men skulle vara kul att se om det ändrar sig om man byter mat.
#3 Byt inte för fort ta det väldigt sakta annars blir det diarekaos.
Att de är tokiga i plast (eller andra oätliga material) kan vara ett tecken på tvångssyndromet pica. Jag vet inte så mycket om det men vad jag förstått är det en ganska vanlig störning som kan uppkomma om en kattunge tagits för tidigt från sin mamma eller om något annat stört dess utveckling… För att det ska räknas som tvångssyndrom så ska katten aktivt leta upp plasten (eller vad den gillar) bara för att tugga/äta/slicka på det. Tycker det låter som att katten i #1 kan ha pica.
#5 Skit också 🤔Vet du vad man gör åt sånt? Om det går att göra nåt åt det överhuvudtaget?
#6 Nej, tyvärr så vet jag inte så mycket om det… Men har sett trådar om det förut, och man kanske kan googla fram info. 🙂
Jag är glad om det bara inte är någon brist de har.
Jag har kollat på kosttillskott men det är en jungel och jag vill inte ge något som kan skada.
Jag har haft funderingar runt C-vitamin pga citronvattnet.
Kanske selen, taurin, fettsyror och E-vitamin.
Det är inte lönt att fråga veterinären. Han rekomenderar bara torrfoder.
Det är jättvanligt med katter som gillar plast. Jag tror inte att det har med någon brist att göra. Främst för att de väldigt sällan äter plasten. De kan tugga, riva och slita i det men de äter sällan upp plasten. Jag tror att de triggas av lukten, plasten kanske påminner om feromoner eller liknande?
Pica är en möjlighet, men det är väldigt ovanligt och det låter högst osannolikt att två katter i samma hushåll utvecklar det (såvida de inte är nära släkt, pica kan vara ärftligt).
De äter upp plasten och spyr upp den som lillfinger stora korvar. En gång spydde han upp 3 st korvar i samma omgång. Jag gömmer undan all plast men ibland kan jag missa och då äts det upp. Samma med kaffesump och citronvatten. Tjejen slickar också i sej citron direkt från öppningen om hon kommer åt. De är syskon och de var båda sjuka som barn innan jag tog hand om dem. De var 6 månader då de kom till mej.
Att katter äter plast lär bero på att "motståndet i plasten" påminner mkt om att äta ett infångat byte (d v s det påminner om känslan av att slita i kött). Det är dock mkt farligt för en katt (liksom för andra djurslag!) att äta plast och det kan leda till mkt kostsamma operationer. Har man en katt som äter plast så gäller det att vara VÄLDIGT noggrann med att städa undan/låsa in plastpåsar och liknande. Det handlar alltså inte om näringsbrist. Katter gillar dessutom att leka med sådant sånt som "prasslar och låter". Man kan möjligen spekulera kring om katten är understimulerad, och att den då kommit på att det är kul att leka med (inkl. äta upp) plastpåsar o dyl.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Oj, då skulle jag kontakta en etolog eller annan beteenderådgivare för att få hjälp. Det låter inte alls bra.
Tack för alla råd. Jag ska ta och kolla upp detta.