Öronskabb?
Börjar oroa mig över min siames öron. Ena dagen syns ingenting och andra dagen ser de lite värre ut. Idag var de inget i ena örat och i andra såg de ut som på bilden. Jag misstänker att det bara är vax. Hon är innekatt och de är även min andra katt. Min andra katt har inget i sina öron. Jag funderar på veterinären men ville kolla med er vad ni tror, öronvax eller öronskabb? Har inga erfarenheter av skabb så jag vetinte hur de ser ut.
Tror mer på skitiga öron dvs öronvax.
Kan man göra något åt det?:)
Du kan rengöra öronen, finns öronrengöring (bla EarCleans tror jag den heter) att köpa till katter.
Är det skabb så brukar det synas ganska rejält. Kan även flyga ut små klumpar när de kliar sig i öronen. Ser ut ungefär som kaffesump.
Luktar det ur öronen så kan det också vara ett tecken på skabb. Men testa att göra rent öronen först. Funkar inte det och/eller om det återkommer, så gå till veterinären och fråga vad det är/hur du kan göra.
Min katt har otroligt smutsiga öron, han var född ute på landet med en massa andra katter och hade öronskabb när jag tog hem honom, han var alltså en katt jag tog från ett dåligt hem.
Han hade troligtvis skabb sedan tidig födsel, kanske några enstaka veckor, för alla där hade skabb, vet jag nu för jag vet hur det ser ut.
Nästan svart, klumpigt och kliar konstant.
Först trodde jag det var smuts, men vetten kollade och sa skabb, 3 behandlingar fick han, den första och andra hade han skabb men en tredje fick han för jag hade en extra pippet. Men han har haft otroligt smutsiga öron sedan dess,
vetten kollar han varje gång vi är där men han har ingen skabb bara mycket produktion av vax.
Jag tror det är för han hade skabb så länge så det har blivit en retning i öronen.
Måste rengöras varannan vecka, jag vet när det är dags när han börjar klia sig.
En gång hade han en vaxpropp och fick den bortspolad.
Snart dags för vaccinering och ännu en öronkoll.
Hans vax är ljusbrunt till mörkbrunt men klet och inte klumpar, precis som nån sa, kaffesump om det är skabb.
Har du klappat ute katter med skabb så kan du få med dig det hem.
Förresten, #0, har du andra katter och en av de får skabb så är det lika bra att behandla den/de andra med.
En av mina hade precis som #5 skabb när jag fick hem honom. Fick rådet av veterinären att behandla båda katterna så att den andra inte skulle få det med. Den lille fick tillbaka det efter ett tag… givetvis den stora med… Men till slut blev de av med det båda två.
Hoppas det går bra med dina, oavsett vad det är!
Jag är nästan helt säker på att de bara är skitit öra/vax så ska prova att göra rent först :) dom fyller båda 5 i år och är innekatter.
Jag gör rent med avsvalnad kamomillte, häller upp kokande vatten i mugg i med 1 påse k-te och låter det stå i några minuter. Tar två bomullspads och tvättar vardera öra. Petar inte ner något i öronen utan tar ytterörat/ det man ser :)