Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1161 ggr
mystar
0

tillräckligt med mat?

Hej Min katt på 2 år jag tycker han är lite rund eller jag tror de han har lite häng mage men annars är han bara väldigt grov i sej själv hans mage sticker inte ut på sidorna än så länge ialf, o har ett tag gett han steril foder på morgonen som räcker hela dagen och blötmat på kvällen (trodde det var blötmaten som dom blev tjocka av) sen fattade jag efter läst att det är torrfodret som får dom tjocka men grejen är har försökt ge mer blötfoder nu o lite torrisar oxo såklart men han äter bara såsen i blötmaten o då känns de ju som han inte får i sej något ordentligt! har oxo en liten kattunge nu och han äter lite utav innehållet oxo men först o främst endast såsen! Va ska jag göra? Har provat mosa bitarna i blötmaten o blanda ut till en sås men likförbannat ligger det mosade bitar kvar! Vill ju inte svälta katt stackaren men vad ska jag göra? Får han i sej nåt bra utav såsen ? Han var aldrig kräsen innan utan åt typ bara blötmat sen va jag så dum otrodde att sterilfodret skulle få honom gå ner i vikt o nu vill han bara ha det typ. Han verkar inte så hungrig o skriker inte efter mat men jag tycker de käns som han får i sej för lite utav endast den såsen o de lilla torrfodret! O för övrigt hur ofta borde lillkillen få mat? Jag ger honom 4 gånger per dag för de står på förpackningen är det rätt eller? (Alltså 2 st junior påsar per dygn) o nu så så tvingar lillkillen den andra katten leka hela tiden nu så man kan ju hoppas det får honom gå ner lite också hehe kanske va lite oklar men hoppas ni förstår mvh

mystar
0

Kanske ska tillägga att stor katten ger jag blöt mat på morgon och efter middagen o sen torrfodret på kvällen nu, började med detta ganska nyligen då jag läste att de är torrfodret han blir tjock av men känns som han inte får tillräckligt under dagen bara för han bara slickar i sej såsen

kattöga
0

Jag tror du kan fasa ut torrfodret och övergå till blötmat lite långsamt. Det är inte bra att byta tvärt heller, fast nu vet jag ju inte hur länge du har gett dina katter blötmat också…… Det är bra att han slickar i sej såsen, det kan göra att han så småningom börjar äta lite mer av köttet också. Katter har ju en tendens att dricka för lite vatten (eftersom dom är ökendjur ursprungligen) och allra särskilt katter som går på torrfoder. Så låt katterna slicka i sej såsen!

Prova lite olika sorters blötmat också. Tycker han om rå kyckling (bitar eller färs) eller annat rått kött så kan du prova att lägga ner några småbitar i blötmaten också. En del gillar blötmat med vispad rå äggula (inte vita) + eventuellt lite vatten iblandat. Man får prova sej fram, vilket kan ta lite tid, och till slut så ser man vad katten gillar och katten vänjer sej mer och mer vid blötmat.

Prova gärna med mousse-mat. Våra katter älskar kattmat i form av mousse, särskilt om jag lägger upp moussen i små kluttar i skålen och sen fyller på med lite varmt (inte hett) vatten. Det är kalas för dom numera! 🙂

Vår hane ville helst ha torrfoder när han flyttade hit, men numera är det blötmaten som gäller. Det tog lite tid, men gick bättre och bättre allt efter som.

Hängmagen tror jag kan vara det man kallar för Tigermage. Som är helt naturligt och inte har med tjockhet att göra. Här kan du läsa en av många trådar om tigermage. Googlar du lite på tigermage så kan du hitta bilder på katter med tigermage så att du kan jämföra med din katt.

Bra förresten, att du jobbar för att ge katten blötfoder! (Undvik mat med spannmål i särskilt, men även annat skräp.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Du kan också prova att strö lite torrfoder över blötmaten i början. Och minska ner på det så småningom. Men lämna inte blötmaten stående med torrfoder i eftersom torrfodret reagerar på vätskan ("oxiderar") och blir lite "giftigt" om det får stå en längre tid. Då är det bättre att du ger portioner som du vet (eller tror) att han äter upp och sen ge lite mer ifall han är mer hungrig.

Rå äggula (obs! inte äggvitan) kan du ge honom också lite då och då, vispad och kanske med lite ljummet vatten, det ger bra med näring för både kroppen och pälsen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

mystar
0

Tack så mycket för svar blev mycket klokare nu ska absolut testa era tips :D ja de kan nog vara det där med Tiger mage som du säger han är liksom inte lat eller mat galen och så sen har han väldigt tät tjock päls vilket gör att han blir ännu större blir bara orolig när folk som kommer hit o påstår att han är stor vill ju inte han ska få hälsoproblem för att jag inte ger rätt mat, men kan också va så att han bara är stort byggd o har tiger mage för det är som en påse längst bak på magen Ska absolut testa byta ut blötmaten i lagom takt oxo för hur som helst verkar de ju mycket bättre än torrfodret oavsett överviktig eller ej:)