Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 621 ggr
Silver83
2015-06-14 22:13
0

Dålig andedräkt

Min näst yngsta katt (5 år) luktar verkligen apa ur munnen. Det har han gjort sen han var liten, och veterinären sa att det kunde vara maten eller att det helt enkelt var "hans lukt". Så är det väl med oss människor med, vissa har bättre andedräkt än andra..

Det har varit "ok" ett tag, har inte tyckt att han luktat på ett tag, men nu får man flytta sig nån meter eller två när han gäspar, tvättar sig eller liknande. Har 3 katter till, men ingen av dom har luktat så illa ur munnen nån gång, oavsett vad de ätit eller gjort. Har inte heller känt att nån annan katt luktat. Nån annan som har erfarenhet av dålig andedräkt och/eller vad man kan göra åt det?

OberonsMatte
2015-06-14 22:14
0

Hur ser tänder och tandkött ut?

Sajtvärd Katter iFokus

Whippet
2015-06-14 22:14
0

Han har inte någon infektion i munnen då?

I'm out Vilar huvudet i handen

Silver83
2015-06-14 22:15
0

Helt ok, ingen tandsten, inga sår eller liknande. Inget på tunga heller.

Sweetsalad
2015-06-14 22:15
0

Kan vara tandsten som gör att han luktar

Silver83
2015-06-14 22:17
0

#2 Om det är en infektion så har den nog varit där sen tidig ålder… Med tanke på att veterinären kollade honom vid hans första besök och då sa hon som jag nämnde innan. Hon kollade honom i munnen och sa att allt såg bra ut. 

Kan ju i och för sig  vara så att han fått en infektion nu på sista tiden som gör att han stinker 🤔

OberonsMatte
2015-06-14 22:20
0

Om min katt lukade så illa utan synbar anledning skulle jag be veterinären söva katten och göra en grundligare undersökning. Det kan ju även vara något i nosen/svalget som luktar.

Sajtvärd Katter iFokus

[HundochKatt]
2015-06-14 22:20
0

Ger du mat med spannmål i och framförallt torrfoder så kan de få dålig andedräkt av det. 

Tandsten kan dölja sig under tandköttet också, och det kan lukta. 

Prova med att ge tex. råa kycklingvingar att gnaga på så det rensar tänderna. 

Själv barfar jag min katt och ger ibland blötmat utan spannmål. Enda gången det luktat skunk, var när han ömsade tänder, vilket är vanligt. Annars har han väldigt klar och fin andedräkt jämfört med mina tidigare katter som åt mest torrfoder förutom sin självbarf.

Silver83
2015-06-14 22:26
0

#6 & #7 Tack för tipsen! Har inte känt det så länge nu denna gången, men håller det i sig ska jag höra av mig till veterinären och se om de kan göra nåt för att få fram källan till lukten. Man är ju alltid orolig att det är nåt "fel" 😕