Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 874 ggr
Ellen89
2015-06-11 07:19
0

Hungrig katt...

Hejsan,

Vi har varit hos Vet med Aurora, hon hade en urinvagsinfektion som nu blivit bra (hoppas vi iaf). Det ar sa att hon maste ha en speciell mat nu - Science Diet c/d Urinary. Hon ater den bra och har inte haft problem efter mat byte… det ar bara det att hon ar hungrig jamt! Hela tiden foljer hon oss in till koket och jamar aven om hon just atit. Vi matar henne x2 dagen, har forsokt satta maten i en toa rulle sa hon kan leka med den men hon verkar lite utrakad med det, Vet sa att hon ar liiite fet sa mata mer kan vi ju inte… har ni nagra tips till en hungrig katt? Tackar! 🙂

VildaVittra
2015-06-11 07:27
0

Vad är det för märke på kattmaten? Hittar inte när jag googlar namnet. Varför jag vill titta är för att väldigt många av veterinärfodren har väldigt hög halt av kolhydrater i sig, och kolhydrater ökar risken för urinvägsinfektioner istället för tvärtom.

Hungriga katter brukar bli nöjdare om de får tugga ordentligt, exempelvis på en fodermus eller en kycklingvinge. Då byter du bara ut ett mål mot det, så får hon inte fler kalorier än vad hon ska. Lunga är också väldigt mättande. 

Jag skulle motionera ner katten i vikt, istället för att svälta den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellen89
2015-06-11 07:39
0

http://www.hillspet.com.au/en-au/products/pd-feline-cd-multicare-dry.html

Oops den heter Prescription Diet c/d… ar lite radd for att ge annat om hon blir sjuk igen… vet inte vad som finns i denne mat som ar sa mycket battre an det vi gav henne… vi motionerar henne genom lek men hon ar ganska lat och leker inte lange…

VildaVittra
2015-06-11 08:44
1

#2 41,4 % kolhydrater, tjohejsan. Och hur ska kissen kunna gå ner och må bra på det hade veterinären tänkt sig? 😕

Man blir som veterinär sponsrad av foderföretagen om man rekommenderar deras foder, så det rådet har väldigt sällan med att göra huruvida fodret är bra.

Du bor i Australien, inte sant? Det finns ingen riktigt bra djuraffär där med kvalitetsfoder? Förmodligen får du bättre råd där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-06-11 08:54
0

Man blir galen på dessa veterinärer som bara vill få provis på det de säljer……

Största ingredienser ris och majs, jojo, perfekt för ett rovdjur….
Och ja, kolhydrater är inflammationsdrivande.

En mig närstående katt sades också av veterinären vara för fet. Och efter kastreringen skulle hon bli ännu fetare. Sa veterinären. Hon skulle ha specialfoder. Och var hungrig jämt! Det var en plåga att se henne.
Ägaren gav så småningom upp och lät henne äta annat foder och mer blötfoder. Resultat: katten är nöjd och glad, äter när hon vill och har INTE blivit fet. Möjligen lagt på något hekto, men vad vet vi människor om vad som är idealvikt för en katt?

Ellen89
2015-06-11 10:54
0

#3 Oj, kollade sjalv nu och det ser inte bra ut! 😕 Vi brukade ge henne denna maten: 

http://australianpettreatcompany.com.au/products/australian-holistic-cat-grain-free-beef-kangaroo-sweet-potato-2-kg.html?page_context=category&faceted_search=0

Verkar ha mer kott i den men fortfarande lite kolhydrater… jag trodde den vart bra men vad vet jag? Jag trodde att den har vart bra men ska nu kolla lite mer… vet du vad en katt kan ha som far krystaller i sitt urin? Jag vet inte vad den dar maten har som hjalper det men Vet sa att den har maten hjalper… 

#4 Ja jag blir galen pa Vetrinarer som forsoker salja dalig mat, vad bra att allt gick bra med din. Hoppas bara att jag hittar nagot som ar bra for henne och inte gor sa att hon blir sjuk igen…

VildaVittra
2015-06-11 11:13
0

#5 Kristaller i urinen kan katten få om den äter mycket och sällan, samt om den inte får i sig tillräckligt med vätska. Här kan du läsa om det: http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/

Den ni gav tidigare var helt klart att föredra gentemot veterinärfodret, de tre första ingredienserna är i alla fall kött. Men det optimala vore ju ett blötfoder med hög kötthalt om ni inte vill ge rått.

Ellen89
2015-06-11 11:55
0

#6 Vi kan ge ratt, inget problem. Laste nu i artiklen och tror sakert att bara kott for henne kommer att hjalpa. Kan jag ge fisk eller ar det nagot speciellt som hjalper? Hur BARFAR man katt? Vi ska ocksa mata oftare och mindre portioner sa att pH inte gar upp sa mycket varje gang…. Tack sa mycket! Hoppas nu att det funkar och att hon mar battre. 🙂

burmamys
2015-06-11 12:09
2

Viktigast för en katt som får kristaller i urinen är ordentligt med vätska och att maten har rätt pH (svagt surt). Torrfoder som ska "motverka" kristaller har ofta tillsatser som ska ge svagt surt pH. Men de innehåller en hel del annat, vegetabilier och tillsatser som katten inte kan tillgodogöra sig, och som skapar sockerberoende och inflammerade tarmar, ökar risken för fetma och belastar immunsystemet. Utöver det uppenbara, att torrfoder innehåller alldeles för lite vatten, som är den viktigaste orsaken till kristaller och andra urinvägsproblem. Bästa är om du kan ge BARF som naturligt innehåller tillräckligt med vatten och rätt pH! =) Om inte, ge ett spannmålsfritt blötfoder eftersom förekomsten av spannmål ökar pH i fodret. Vet inte om det finns att få tag i, men om du vill vara 100% på att göra allt för att motverka kristaller, köp tillskott som sänker pH. Precis som redan sagts sponsras veterinärer av torrfoderföretag, så du gör helt rätt som ifrågasätter deras rekommendationer! Lycka till med din misse! =)

burmamys
2015-06-11 12:14
0

Om du vill här jag skrivit om hur jag barfar mina katter, kan tyvärr inte länka nu eftersom min dator är på lagning, men sök "att barfa katterna är inte så svårt!=)" så hittar du den som inlägg här och på Siames iFokus, samt som artikel på Burma iFokus och Barf iFokus. Artikeln innehåller text och bild på hur jag gör, samt redogörelse med länkar till källor om effekter av BARF.

burmamys
2015-06-11 12:16
0

Jättebra att du kan ge rå mat till katten, det är ju det bästa! =)

Ellen89
2015-06-11 12:41
0

#8,9 &10 Tack sa mycket! Ja det blir nog billigare att BARFA henne an att betala for Vet maten. Hon ater inte sa mycket iaf. Nar jag borjar maste jag gora det sakta eller kan jag bara andra fort? (Jag ska nu ga lasa din artikel!) Hon har fortfarande lite medicin fran Vet (antiinflammatorisk)…. skulle det stressa henne mycket att andra fort?

burmamys
2015-06-11 12:52
0

Tack =) Eftersom hon äter torrfoder idag så är det bra att ändra långsamt (typ 2 veckor till en månad) så magen vänjer sig, annars kan hon bli lös i magen. Ja läs gärna, skrev en del om urinvägsproblem i den också =)

Ellen89
2015-06-11 12:57
0

#12 Okej ska gora det, har tentor nu tills Mandag men ska kolla sa fort jag kan. 🙂

VildaVittra
2015-06-11 20:58
0

Vill du göra det bekvämt för dig nu i början, så såg jag att samma företag som sålde torrfodret även sålde färdig barf, fanns ju till och med med kängurukött (låter ju hur kul som helst för oss här i Sverige😃).
http://australianpettreatcompany.com.au/categories/barf-products/cat-barf-dr-bs/

Ellen89
2015-06-11 22:24
0

#14 Jamen just det, hade faktist glomt det! Ska kolla nu 😃 Hoppas nu att det funkar for henne 🙂 Tackar.