Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2964 ggr
Grönabrödrosten
1

Hålla kattgräs fint?

Min katt har aldrig gillat kattgräs innan men nu provade jag att plantera frö i en kruka och denna gången tycker hon om det. Men hur sköter man det? Kan man hålla det i liv flera månader eller är det bara några veckor det håller? Bör man klippa det? Isf, hur mycket? Ge mig alla tips ni har för att hålla det fint och vid liv är ni snälla! :)

Tjeja
0

plantera nytt när det gamla är "slut"

kattgräs brukar vara vanlig havre helt enkelt

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grönabrödrosten
0

Vet att det är vanligt havre.

Men kan man inte hålla det man har vid liv istället?

Slippa köpa nytt, slippa plantera nytt.

Tjeja
0

nej havre är en sässongsväxt (heter ettårig men håller ju bara några veckor/ett par månader om det får gulna till mognad) som växer upp, förar av sig och dör.

Den övervintrar som frö och blidar nya frön som planteras nästa omgång gräs. Det är altså egentligen inte gräs så som vi tänker på tuvor som är de samma år efter år.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
0

Jag har ständigt 4 krukor kattgräs igång här hemma (för två katter). Jag planterar nytt frö i två krukor per vecka cirka. Katterna älskar det verkligen!

Sedan ute på balkongen har jag planterat gräs på en stor plastbricka för katterna att ligga o mysa i etc, men då har jag använt  s k "reparationsgräs" istället för havre. Det gräset gillar katterna också att äta av, och det håller hela sommaren om man sköter det väl (vattnar lagom mkt, klipper ibland o s v).

Men havre-gräset är nog det bästa om det ska vara just för att ätas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Grönabrödrosten
0

#3 jaha okej. Trodde man kunde sköta det så att det höll ett tag :) Synd! Men förstår inte, det kattgräsen jag planterat, havren. Kan det bli frö på det så jag har till nästa gång? #4 plantera gräs för min katt att ligga på ute på balkongen har jag också haft i tankarna. I en korg, låda eller något. reparationsgräs, det är gräs till gräsmattan va? Hur långtid tar det för de att växa upp? Hur tjockt lager jord har du? Ser så mysigt ut när katter ligger på det :) Fast bara för det skulle hon väl inte vilja ligga på det :P

Grönabrödrosten
0

Köper ni kattgräs i dom små påsar som säljs som kattgräs, med en katt på? Eller finns det havre att få tag på i ett kg eller något? Tänkte kattgräset är ju betydligt dyrare än om man köper det som havre. Men sen kan man ju inte köpa 20kg havre :P Fast kanske helt ute och cyklar. Var inte jag som köpte detta så kanske inte kostar så mycket som jag fick för mig.

Bästakompis
0

Det borde finnas hel havre av märket Saltå Kvarn. Det är ett tag sedan jag köpte, men titta i någon större mataffär i hyllorna för mjöl och gryn, eller hälsokosthyllan. Annars kan det finnas i hälsokostaffär.

Uppkatten
0

#5 Ja, reparationsgräs är gräsfrö för gräsmatta, men just reparationsgräset säljs i vanliga små fröpåsar så man inte behöver köpa så mkt. Jag brukar lägga ett tunt lager stora lecakulor i botten och sedan fylla på med jord. Vet inte exakt hur tjockt lager men 5-6 cm kanske. Det är lite olika hur lång tid det tar att få upp det, beroende på tillgången till sol, vatten, temperatur o s v. Ofta startar jag igång det ute på balkongen redan i april, men så här års går det förstås fortare att få upp det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

VildaVittra
0

#6 Det finns havre i 25 kg säckar på granngården. Länk Då blir det ett kilopris på 5,8 kr istället för 107 kr/kg när det kallas för kattgräs. Eller så knackar du på hos nån av oss som håller produktionsdjur eller hästar, vi har ju havre hemma som kraftfoder till djuren. 

En annan variant om du inte vill så hela tiden är att du skaffar dig några ampelliljor istället. Om man ställer undan dom när kissen tuggat ner dom så växer de ut igen, därför ska man ha flera så de kan återhämta sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus