Bandage på tassen
Hej alla!
Jag undrar om någon här har några knep för att få ett tassbandage att sitta kvar, eller om det finns något smart alternativ till bandage.
Mitt problem handlar om ett litet sår som min katt har fått, precis under en klo, på ena framtassen. Vi har rengjort, lagt en "icke vidhäftande" luftig kompress mot såret och sedan lindat med elastisk, självhäftande bandage. Det ser ut att ha börjat läka fint, men jag är orolig att det ska gå upp och bli infekterat då hon lyckats skaka av sig bandaget flera gånger, trots att vi lindat så snävt vi vågat och dessutom säkrat med lite kirurgtejp. Hon har tratt på sig så hon kan inte komma åt såret, men hon går ju på tassen och använder den att krafsa i lådan med, så såret måste verkligen skyddas tills det är läkt.
Så, har någon erfarenhet av att behöva skydda en trampdyna från smuts? Finns det någon supersmart variant som inte glider av lika lätt? Tror ni att man ska linda en bit upp på benet? Det får ju inte vara alltför obekvämt, för ju mer bandaget stör henne, ju mer kommer hon sprätta med tassen - speciellt nu när hon märkt att det funkar!
Min Oberon skulle ha bandage på båda baktassarna en gång, så jag vet hur hopplöst det är! Mitt bästa tips är att linda en längre bit av benet. Obekvämt för henne är det oavsett hur stor/liten del av benet som bandaget är på.
Sajtvärd Katter iFokus
Ni har väl lindat "i kors" som man ska?
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svar :)
Testade nu en variant där jag trädde på ett finger från en tunn bomullsvante (en sån där vit, från apoteket) och sedan elastiskt bandage utanpå. Vi får se hur det går.
"I kors" vet jag inte, jag minns att man gjorde det på ponnyn när jag var yngre och hästtjej, men på en katt känns det som det blir väldigt mycket bandage på ett så litet ben? Har du kanske nåt länktips med instruktioner? När jag letat runt så hittar jag bara instruktionsvideor där man bandagerar stora hundar, känns som en helt annan sak liksom! Under allt fluff är min katts lilla tass typ i storlek med min tumme.
#3 Ja, allting är smått på en katt (och de är inte precis samarbetsvilliga), men jag hittade detta genom att Googla som stämmer bra in på de instruktioner jag fick, förutom att det var elastiskt självhäftande bandage istället för gasbinda.
http://www.evidensia.se/djursjukhuset-vasterort/tips-rad/tassbandage
Det skulle vara bomulls-strängar mellan tårna också, vilket frestade på både mitt och Oberons tålamod kan jag säga…🤪
Sajtvärd Katter iFokus