Många kattungar
Hej! Min lilla katt på 5 år som är väldigt liten i kroppen fick 5 fina och friska kattungar för två dagar sen och har laggt dom ute på vårt loft! Familjen tycker att vi ska ta bort några för att det blir för mycket för katt mamman att ta hand om, jag upplever henne som pigg och i höstas hade hon en kull med 3 ungar och det klarade hon galant, nu är det så att det är min katt och mina ungar och jag känner spontant att jag verkligen inte vill avliva någon av mina ungar. Finns det något sätt att "hjälpa" mamman på? Genom att ge kattungarna mjölkersättning nån gång om dan så mamman får vila sig? Snälla bara skriv på massa förslag för jag behöver verkligen hjälp, jag vill såklart minna kissemissars bästa! Tack ❤️
Jag vet en katt som födde upp 8 ungar men vi matade extra 2 ggr/dag med burkmat från 3 v ålder. Och fritt torrfoder när de var gamla nog att tugga fodret. Men mjölken klarade hon fint själv. 5 ska inte vara några problem. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi fick 9 bebisar som mamman fixade galant. Se till att lär de små äta tidigt. Råa ägg, köttfärs är bra att börja med.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack så jätte mycket! ❤️❤️
Jag har haft flera honor som fått 6 st men för att veta om de behöver stödmatas så måste man hålla koll på kattungarnas vikt och piper de mkt kan de innebära att kattmamman har för lite mjölk.
Spontant tycker ni borde kastrera mamman efter denna kull speciellt om det är en utekatt och föder kattungarna utomhus. Dessa 2 kullar kanske ha gått bra men nästa kan likaväl sluta i kattastrof då ni låter henne föda och ha kattungarna utomhus.
Se till att kattmamman får näringsrik mat.
Dräktigheten och uppfödningen av ungarna sliter hårt på mammans kropp så se till att hon inte får en ny kull i höst.Kastrera henne efter denna kullen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.