Katten fräser
Hej, jag har två abessinier som jag haft sen de var 14 veckor och de fyller 4 år i november. Det är en hane och en hona och båda är kastrerade sedan länge. Båda tycker om varandra och det har inte varit något problem mellan dem förrän nu. Honan, Kiara fräser varje gång hanen, Totte kommer nära.
Totte blir ju helt vettskrämd varje gång Kiara fräser åt honom. Idag fräste hon till och med åt mig när jag tänkte stänga dörren till garaget som hon var inne i (de har kattlåda där och brukar sova där). Tänkte stänga tillfälligt så hon inte smiter ut när vi hade dörren öppen och sprang ut och in. Och aldrig någonsin har katterna fräst åt någon människa.
Hur som helst, finns det någon anledning till det här beteendet eller hur man löser det?
Är det något som kommit plötsligt och inte varvas med att de accepterar varandra som tidigare? I så fall kan det bero på att Kiara blivit rädd för något som hon förknippar med Totte (han kanske bara råkade befinna sig i närheten).
En annan orsak kan vara statusrelaterad spänning/konflikt. Katter uppnår social mognad vid ungefär 2-4 års ålder och då är det relativt vanligt att det uppstår lite gruff och delade meningar om vem som bestämmer/har högst status, och vad man tolererar respektive inte tolererar.
Vid förändrat beteende är det alltid bra att utesluta medicinska problem, smärta och sjukdom genom en veterinärkoll.
Sajtvärd Katter iFokus
Från vad jag har sett så har det cirkulerat runt om maten från början. Kiara är riktigt glupsk och har fräst åt Totte om han har kommit nära maten, sedan har hon försökt ta av hans mat många gånger när hon har ätit upp vilket vi inte har låtit henne lyckas med. Men nu har hon blivit som galen, Totte får inte ens sitta på samma fönsterbräda eller knappt vara i samma rum utan att hon fräser och skrämmer iväg honom.
Kiara beter sig annars helt som vanligt, verkar inte ha ont någonstans och sjuk är hon inte kan jag garantera. Mycket språng i henne men det enda problemet är ju att hon är lite småsur nästan, vilket inte är så kul för varken Totte eller oss.
#2 Om det handlar om status/maktkamp gäller det att minimera konkurrensen kring resurserna. Låt t.ex. katterna ha fri tillgång till mat.
Sajtvärd Katter iFokus