Ge inte katten rått kött
Så stod det i det senaste nr av tidningen Kattliv. Anledningen till detta är att det kan leda till att katten får parasiter som kan ta över en människans hjärna?! Låter väldigt skrämmande och jag blev samtidigt lite kluven eftersom jag ger vår katt färskfoder från VoH till katt - För att ge henne naturligt foder.
Vet att BARF är det bästa fodret till katten men det innehåller rått kött? Hur är er inställning till detta? Tacksam för svar!
Parasiterna dör när köttet varit fryst i tre dygn, vissa säger tio dygn och är man osäker kan man ju följa tiodygnsregeln. Jag barfar två katter =)
#1 Tack för svaret! Va skönt att höra. Då bör det vara lugnt då man köper VoH kattmat fryst :) som håller max 3-4 dagar i kylskåp. Så ni som BARFar fryser in maten till katten innan?
Hahaha, herregud, vissa tidningar skriver vad som helst för att kunna sälja nummer. Du behöver inte alls vara rädd för att ge din katt rått kött, med största sannolikhet har du redan haft toxoplasmos och är immun numera.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag köper fryst kött jag med :) Emmzo och Musch har "köttkorvar" , köper även frysta hjärtan, lever, möss och annat smått och gott. Enda gången jag köper något som inte varit fryst är om jag panikhandlar i vanlig butik :)
Kan man ge katten rå kyckling & lax? Brukar nämligen ge vår misse en liten bit innan vi tillagar det.. är det fel av mig att göra det?
#5 Allt rått kött går bra att ge, även med ben. Oavsett om det är fisk, fågel eller något annat. Tillagade ben ska du dock akta dig för, och även tillagat kött tappar mycket näring.
//Jessie
Rå kyckling är finfint!
#5 Va bra, då kan jag känna mig lugn! Funderar nämligen på att köpa en hem kycklingvingar till henne - är det bra att ge eller är kycklingklubbor bättre? Vill gärna hon ska använda sina tänder lite ;)
#8 Både kycklingvingar och kycklingklubbor är utmärkt tandmotion. Är katten lite ovan vid ben kanske vingar är enklare (dom är väl mindre och har mjukare ben tänkte jag), men annars har det nog inte så stor betydelse.
//Jessie
Du kan lika gärna bli smittad när grannens katt skiter i ditt jordgubbsland ;) Har katten möjlighet att jaga har den förmodligen redan smittats. Är man själv frisk verkar det inte vara så farligt att bli smittad. Gravida kvinnor kanske inte ska ställa sig och diska kattlådan i köksvasken, men annars är det nog rätt lugnt.
Tusen tack allihop för snabba svar! :D bör man reglera matmängden om man te.x ger katten en kycklingvinge eller mus eller dylikt?
Våra katter är ju utekatter och äter rått kött själva. Skulle säga att det är en ganska försumbar risk så länge man inte är gravid. Men rent allmänt hör det väl till sunt förnuft att tvätta händerna efter att rensa lådan, och det är ju just kattens avföring som är "smittsam". Betvivlar starkt att normala kattägare smakar på kattbajs eller ställer sig och hanterar sallad utan att tvätta händerna efter att först ha rensat lådan… 😉
#11 Beror lite på mängden och på katten. Vi har tre relativt aktiva utekatter härhemma och ingen av dom har lätt för att lägga på sig vikt. Så dom får "slasket" (bitarna vi inte vill ha) när vi lagar mat, utan att vi reglerar matmängden. Däremot hade vi en väldigt lat hankatt för något år sedan, och där fick man hålla koll på hur mycket man gav .
Om du tänker ge regelbundet kan det vara bra att minska lite på vanliga maten. Händer det bara någon gång ibland tror inte jag det behövs. Du märker förmodligen om katten går upp i vikt eller inte, då får du anpassa efter det.
Tänk förresten på att max 10% av kattens kost får vara obalanserat. Så äter katten 200g per dag, får max 20g vara exempelvis kycklingvinge (man kan även räkna på att katten då äter 1400g per vecka, varav 140g får vara obalanserat). Ger du mer måste du balansera upp och hålla koll på näringvärden, alltså hel-/halvBARF.
//Jessie
Undrar hur jag ska övertala katterna att tillaga/frysa sina byten innan de äter dem ;) Parasiter har vi ändå, och vårt immunförsvar klarar som regel att ta hand om det mesta.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tidningen Kattliv sjunker ännu djupare i min värld
Stolt ägare till tre La permer
#14 Undrar samma sak, vår katt äter massa rått trots att vi inte orkat/hunnit starta med BARF än 😃
Jag har för mig att jag sett att 30% av människor har el har haft toxoplasmos så oddsen är att man redan har/har haft det
l'm back
#13 Vår katt får 20g torrfoder från Applaws (halva dagsgivan) & 40 gram VoH färskfoder från VoH (halva dagsgivan). Tänkte bara ibland ge henne någon kycklingvinge eller dylikt. Men ska hålla koll på hennes hull :)
Ja kycklingvingar är bra :) Mina äter det tyvärr inte. De är inte mycket för ben alls :(
Passa att ge rå fisk det är inre så bra!
#19 Ska ha det i åtanke, är räkor bra eller dåliga? Vår katt älskar räkor nämligen
Det är ju skrattretande vad en del hittar på. Man undrar ju om det ligger någon torrfodertillverkare bakom artikeln i så fall. De brukar ju vara duktiga på att smutskasta rå kost.
Själv barfar jag och ger ibland blötmat. Och allt kött har definitivt inte frysts ner innan jag ger min katt det. Jag kan komma direkt från slaktaren med slaktrester och hålla på med det och kasta ner köttbitar till både katten och hundarna.
Så det kan du ta med en nypa salt. ;)
Tack för alla svar! Vad är bäst att köpa färska eller frysta kycklingvingar?
#19 Rå fisk innehåller massa nyttigheter. Det är att man inte ska utfodra katten ensidigt med fisk, men det gäller alla födoämnen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#22 Vilket som men kolla så att det inte är mörat bara.
Höna av en fjäder…
Man har iakttagit en korrelation med toxoplasmossmitta och riskbeteende samt självmordsbenägenhet hos människor, men fallen toxoplasmos hos människa som orsakats pga. smitta från katt lär vara lätträknade. Alla som äter kattbajs, räck upp en hand. Inte? Nej, jag trodde väl det…
Samma typ av skrämseltaktik är det som gör att gravida kvinnor känner sig tvungna att göra sig av med sin katt.
Myt: fisk är bra kattföda. - Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi. Så big no no till rå fisk!!
#26 "Fisk i stora mängder är inte bra för katter."
Läste du ens vad jag skrev?
Jag är inte ett dugg förvånad över artikeln. Flera av tidningens största och återkommande annonsörer är ju fodertillverkare. Klart att de vill att vi ska vara rädda för äkta vara! Nej tacka vet jag upphettat spannmål, grevmjöl och tillsatta vitaminer och mineraler!!!
Det där med toxoplasmos är intressant tycker jag.
Läsvärd artikel
Det kan trots allt påverka oss eventuellt drabbade mer än vi kanske tror
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
"Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp,"
Lösning, ge inte stora rovfiskar.
"och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). "
Detta är helt enkelt inte sant. Det är höga halter magnesium som ökar risken för struvitstensbildning. 100 g rå makrill innehåller 0,08% magnesium. Jämför med kyckling som innehåller 0,07%. Informationen är hämtad från Livsmedelsverkets databas. Allt under 0,1% är okej när det gäller magnesiumhalt.
"Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning."
Gäller bara för vissa fiskar. Lax och makrill innehåller inte tiaminas. Det enzym som hämmar tiaminupptaget.
"Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask."
Gäller inte för all fisk, men är man osäker kan man frysa fisken. Då dör parasiterna.
"Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs."
Man behöver ge mycket fisk under en längre tid för att orsaka pansteatit. Kan dock lätt förebyggas mha tillskott av E-vitamin.
"Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi."
De vanligaste allergenerna är kyckling, nöt, fisk och mejeriprodukter. Helt enkelt de vanligaste proteinkällorna. Fisk är inte värre än något annat.
#31 tack för bra info 👍
l'm back