Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1641 ggr
julia_katja
1

Ta katten till sommarstugan

Hej!

Jag har haft mina två katter i drygt 4 år. Den ena är mycket ute, och går fritt i trädgården och runt kvarteret. Den andra får gå i koppel, då hon lätt går vilse och inte har något lokalsinne.

Nu undrar jag om det skulle gå att ta med de till vår sommarstuga. De har aldrig varit där innan. Hur reagerar katter när de kommer till en ny trädgård? Vill de undersöka och upptäcka eller håller de sig till matte/husse? Den ena katten blir skogstokig om hon inte får gå ut. Går hon vilse i ett helt nytt område eller håller hon sig till trädgården?

Mvh Julia

VildaVittra
1

Jag brukar hålla katterna inne de första dagarna på ett nytt ställe, sedan fattar de vart matskålen står. När de är vana vid platsen släpper jag ut dom direkt ifrån bilen när vi kommer dit.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

julia_katja
0

Risken att de går vilse då?

pernillaoscarsson
3

Tänk hur du hade gjort om du hade flyttat. För dem är inte detta er sommarstuga, det är ett nytt hem. I alla fall nu första gången. Gör som du skulle gjort i ett nytt hem. Ha dem inne första dagarna och ta sedan ut dem i sele så att de får se sig omkring. Sedan kan du prova att släppa lös den som brukar gå löst och vara ute i trädgården så att den ser var du är. Sedan fattar de snabbt galoppen :)

julia_katja
0

Okej, tack för hjälpen!

Wellcraft
0

Katten som brukar gå "vilse", är denne kastrerad?
Inte särskilt vanligt att katter irrar iväg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattöga
1

Min första katt som jag fick som barn var ren innekatt i många år. Sen när mina föräldrar skaffade sommarstuga tog vi med katten dit. Hon fick gå ut på en gång. Och det var inga problem, hon älskade livet där och kom alltid tillbaka. Men jag kan tro att dom katter jag har nu skulle behöva en "invänjningsperiod" först.

Jag känner en familj som har en (kastrerad) katt som inte heller har något lokalsinne. Går alltid vilse om han vandrar iväg själv. Numera håller han sej på tomten eller går med familjen som en hund (utan koppel).
Jag vet inte om det är lokalsinnet som brister eller om det kanske kan vara luktsinnet som inte fungerar som det ska när katter irrar bort sej så lätt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Milliz83
1

Om du är allt för orolig att katterna ska gå vilse så finns det "pejlare" att köpa på Smart-Cat. Det är inte billigt men med hjälp av dessa pejlare så ska du kunna hitta katten på avstånd upp till 1 km (med den dyraste och största pejlaren).

Har själv en av de billigare alternativen till min katt när vi går på sele promenader. (Han har sele på sig men inget koppel.) Bara "ifall att" situationer uppstår…..

Rekommenderas!

emelie_k
0

Tog med min katt till sommarstugan och släppte bara ut henne. Hon skulle bli tokig om hon blev inlåst o inte fick gå ut. Det gick jättebra, hon häll sig i närheten hela tiden och sov på verandan om nätterna :-) En riktigt kattig katt som kunde ta vara på sig själv :-)

MissHoppetossa
0

Funderar också på det där med katt o sommarstuga… Min katt är innekatt, men funderar på om/hur det skulle funka om hon följer med till mammas sommarstuga. Och om hon är ute där, hur funkar det då att komma tilbaks till stan sen och inte få gå ut? (Bor inte så lägligt för utekatt här i stan)

IceJossan
3

Tänk på att det är väldigt vanligt att katter försvinner när de släppts ut på nya stället! De måste få bo in sig ordentligt först. Det finns katter som kan släppas ut på en gång och ändå håller sig nära eller hittat tillbaka, jag är uppvuxen med två sådana katter som alltid följt med mig och familjen på båtsemestrarna där de släppts lösa på öarna och dragit till skogs på en gång men alltid kommit tillbaka när det skymmer även om de aldrig varit på platsen förut, de vet direkt att de ska tillbaka till dit de hoppade av och de hittar rätt båt bland många andra som ligger nära. Men i regel behöver en katt hållas inne i iaf ett par veckor på nya platsen för att verkligen vara hemma där och komma tillbaka.