11-årig katt med "skivad" päls
Har en innekatt, kastrerad hona på 11 år i sommar. Lite överviktig 4,7 kg :-) med hängmage som hon fick efter hon kastrerats. Äter Royal Canin light, torrfoder i flera år. Den förändring som hänt att hon flyttade med mig till en stor lägenhet för 6 månader sedan efter skilsmässan. Hon har senast tiden ca 2 månader fått lite skivad päls, inte fet tycker jag. Äter bra och dricker, bajsar/kissar som hon brukar. Lite stel kanske. Mycket sällskaplig och vill gärna vara nära/ligga i knä. Är skapligt pigg, men sover rätt mycket, det har hon gjort ett tag. Men busar/leker varje dag kortare stunder. kan det vara att hon börjar bli äldre eller kan det vara någon sjukdom. Tycker hon är ung som vanligt men pälsen ser annorlunda ut.
Har du någon bild att jämföra med hur pälsen sett ut innan?
Jag skulle nog byta foder. Light foder är aldrig nödvändigt och oftast är de sämre än "vanligt foder". Ge hellre mindre mat. Din katt saknar glans av bilderna att döma förstås och det är ett tecken på fel foder.
Oj, blev visst två likadan inlägg? Raderar det ena…. ;)
Ibland tar det himla lång tid innan effekterna av ett dåligt foder märks. Det går ju liksom inte på en dag… tyvärr. Sedan kan ju din katt ha fått andra fel som tex. problem med njurarna. Kanske inte gått så långt så att du verkligen märker av det. En koll hos veterinären kan ju vara på sin plats.
Min erfarenhet är att pälsen ofta skivar sig på äldre katter. Ofta är det en tidig signal på att något i kattens hälsostatus inte är riktigt som förut. Kan vara en god idé att göra en seniorkoll på katten och kolla levervärden, njurfunktion och övriga blodvärden samt lyssna på hjärta och lungor. Ju tidigare man upptäcker tex nedsatt njurfunktion desto fortare kan an ju sätta in åtgärder tex anpassad kost.