Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1014 ggr
uz00x
0

Äter endast 2 gg per dag...?

Är detta bra? 

Vi brukade ha tillgång till mat 24/7 här hemma och hade det fram tills en av de äldre behövde en special kost.. Då vi är 5 katter här hemma blev det snabbt väldigt dyrt så mina föräldrar började ge dem mat endast morgon och kväll. Det funkade ett tag tills de började ge mat i separation från de andra. Katten med specialkost fick sin mat och de andra sin, men Miller (han med specialmat) snart hittade den maten han inte fick äta började de med (ett par dagar sedan nu) att så fort alla lämnat maten ta bort matskålarna…. Så de äter samanlagt (om de inte jagat till sig mat) 2 gg per dag, är detta bra för dem? De känns ju inte så optimalt alls faktiskt…

Sealle
1

Min katt käkar två gånger per dag (morgon och kväll) och det funkar bra för oss. Än har han inte dött 😉

hannaj98
0

Det finns många olika åsikter om hur ofta en katt ska äta. Vissa tycker att de ska äta max 2 gånger per dag, medan andra tycker att de ska få små äta när de vill. Själv har jag maten framme hela tiden och det fungerar för mina katter.

Men så länge ingen av katterna verkar må dåligt av att bara äta 2 ggr per dag så ser jag inget fel med det.

Rita-S
0

enligt veterinär går det alldeles utmärkt att fodra ett par gånger om dagen, samma diskussion uppkom när jag hade katt med behov för specialfoder som den friska andra katten inte skulle äta.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Silvestris
0

2 ggr/dag är inga problem.

BIEE
0

Har man plats och råd och är lite händig kan man lösa det med utfodringslådor. 
http://www.kattstatus.se/sida119.html

En enklare variant
http://www.kattstatus.se/sida134.html

Finns individuella foderautomater 
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Kostar en del men man vinner bekvämlighet och när katterna lärt sig (brukar gå fort) så har man kontroll på vad de äter. Har man fler katter kan ju fler kräva specialfoder pga sjukdom, övervikt o dyl.  Har man fler än två katter är väl utfodringslådorna bäst, en för specialmat och en för vanlig mat.  På detta sätt kan de äta när de vill om man inte känner sig tillfreds med 2ggr/dag.

annakarin_li
0

Mina får mat 2 gånger per dag och det fungerar utmärkt. Hade de fått mat tillgängligt hela tiden hade de varit små bollar 😀

solsken82
0
Niiinah92
0

tror 2 gånger om dagen fungerar bra 🙂

MaxFlickan
0

Min katt får blötmat morgon och kväll. Har alltid fram torrfoder och vatten.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Pysen_87
0

Min katt får morron och kväll…. va o vacc honom, vetten tyckte han va lite rund :P

MouIIyo
0

Mina katter får mat vid 6, 16 och 20. Tidigare hade vi mat framme hela tiden men en av katterna småäter och blir tjockare och tjockare. Därför tyckte vi att bestämda tider fungerar bättre.

kattöga
0

Jag tror det beror mycket på vilken aktivitetsnivå katterna har. Våra katter är frigående katter och rör sig som dom vill utomhus och inomhus. Dom har tillgång till mat i princip 24/7. Nästan enbart blötfoder. Båda är slanka och smidiga. 

Men jag kan förstå att det är stor skillnad om man har innekatter och om man måste se till att dom får i sig medicin eller foder för att hälsan kräver det.

Vår hane, som flyttade hit förra året, var då en frigående katt (ute och inne som han ville), i en stadsmiljö (numera bor han i skogsmiljö), fick bara mat 2 ggr om dagen. Det funkade för honom då. Men sen han har flyttat hit har jag också sett att han hetsåt maten som serverades. Numera har han förstått att det finns fri tillgång till mat, men ibland dyker hetsätandet upp ändå.

Men jag tror alltså, att om dom får mat som är bra, näringsrikt och mättande, så går det bra att ge mat två gånger om dagen också. Men då ska inte maten innehålla kolhydrater och annat jox som bara triggar igång suget ännu mer.

Vår hona äter, så här års, inte mycket mer än 1-2 ggr per dag här hemma. Men hon självbarfar (möss, sorkar och fåglar) i naturen desto mer……

Men som sagt, dom är ute- och innekatter/frigående katter!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
1

Jag matar också på morgonen (kl.07.00), eftermiddag (16.00) och kväll (20.00). Har läst lite rapporter om utfodring och näringslära, och förstått att stora måltider höjer pH från normala 6,3 till nära 6,5 - 7 (rå animalisk föda ger minst ökning, foder med högt vegetabiliskt innehåll ger mest ökning) där pH över 6,8 ökar risken för utfällning av urinstenar. Å andra sidan innebär fri tillgång starkt ökad risk för tandsten och gingivit. Rå föda minskar också belastningen på immunsystemet, råa ben fungerar som tandborstning, och så får de i sig tillräckligt med vätska vilket katter som äter torrfoder sällan får. Gyllene medelväg blir då att ge rå föda (barf) tre gånger om dagen, varav två lite mindre och en lite större måltid (middag). Fungerar bra för oss även om jag förstår att inte alla har möjlighet att barfa. =)