Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1043 ggr
veomi
0

Tandborstning katt?

Hej!

Jag skulle vara väldigt glad och tacksam om någon kunde hjälpa mig ang. att tandborsta kattens tänder. Vilken tandborste ska man använda, babyborste, hård eller mjuk?, Vilken tandkräm, bucacat eller petosan eller annan? 

Hjälper detta att ta bort lite rött tandkött för har märkt att min lilla bebis börjat få lite lite rött/rosa tandkött, alltså som en tunn rand omkring tanden…Ska till vet. i veckan o dom hjälper vell o ta bort men tänkte mer på efter, hur ska man göra så att de inte händer igen. Bara borsta?

Tack för svar!

" Dont dream your life, Live your dream "

[HundochKatt]
3

Råa kycklingvingar är toppen till att hålla tandsten borta.

Uppkatten
2

Det finns små fingertutor (en liten grej du sätter på fingret, "fingertandborste") att köpa t ex på apoteket, hos veterinären, på nätbutiker som Supercat mm, och som du kan använda för att borsta tänderna på katten. Man gnuggar med den.  Vilken katt-tandkräm som fungerar bäst vet jag dock inte. Tandborstningen rekommenderas bl a för att förebygga tandsten. Hur gammal är din katt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ellismakaroner
0

Om tandborste så den allra mjukaste, och borsta lätt och försiktigt så du inte skadar tandköttet🙂Förebyggande är det kanske lättare att använda tuta. Brukar vara lättare för katten att acceptera och lite lättare att använda, bara att gnugga på tänderna försiktigt så följer placket med.

ElisabethB
0

Jag brukar bucacat tandkräm och en tandborste för hundar. Men börja med en "fingervante" och glöm inte belöningen efteråt!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉