Resa med katt
I helgen tänkte jag och pojkvännen åka upp till mina föräldrar som bor 6 mil norrut. Hos föräldrarna bor det en hankatt, kastrerad.
Har ni några tips om hur jag kan göra allt så smidigt som möjligt?
Att åka bil är de inte så jätteförtjusta i än så länge.
Hur tror ni det kommer fungera med hankatten?
Vad gör man om det inte alls fungerar när vi väl kommer fram? åka hem igen?
Är det hon eller hankatter du har?
Har du träffat varandra förut?
Fungerar det inte så får du helt enkelt, ha dina katter i ett annat rum. Om dom skulle slåss eller så. För dom kommer förmodligen inte komma överrens från början. Eftersom hankatten kommer försvara sitt revir. Håll koll på dom mycket i början!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Om du har den i kattbur kan dom andra katterna inte riva han..bara gå fram och nosa..då ser du om du tror att du törs släppa ut dom..?

jag har två honkatter på 5 ½ månad som inte är kastrerade. De har inte träffat Amadeus än (hankatten). Man kan ju hoppas på att han är hemma när vi kommer så vi kan ha, som mariana sa, kattungarna i buren så får han nosa.
Men uppsikt det ska vi ha!
Försvarar en kastrerad hankatt sitt revir lika mycket som en icke kasterad hankatt? Känns som en kastrerad hankatt är snällare :)

Jag skulle inte ha dem i buren, den är så liten att de känner sig trängda. Däremot om ni har kompostgaller så kan ni dela av i en dörröppning med det.
Det beror mycket på personlighet och när katten kastrerades hur revirtänkande den är. Kastreringen brukar dock minska det.
Ge dem inte mat precis innan ni åker, och kör försiktigt. Tänk på att sätta fast buren med bältet eller liknande för säkerhets skull.
Hoppas allt går bra :)

Nu har vi kommit hem igen!
I det stora hela har det gått bra!
De gjorde sig hemmastadda ganska snabbt. Det var när huskatten Amadeus skrek utanför dörren det spännande började. Vi satte upp ett galler så att de skulle få nosa på varandra. Till en början var det som om Troll och Aska inte såg Amadeus, för sen helt plötsligt så spottades och frästes det. :) Men Amadeus är ju en utekatt och är mestadels ute så Aska och troll fick mycket tid ensamma.
Men det jag reagera på att efter att Aska och Troll träffat amadeus så började de fräsa mot varandra??!!
Nu är de ju bästa vänner igen och det känns ju skönt! Men ett tag var jag riktigt orolig!
Nu har de sovit sedan vi kom hem typ 3-4 timmar. Helt slut :)

#5 Vad skönt att det funkade såpass! När katter blir stressade kan de reagera även mot kompisar, speciellt om det är en främmande katt som är orsaken.

#5 aha det visste jag inte, skönt att det var normalt då!