Kastrerad katt, dräktig?
Är lite orolig.. Kastrerade min katt för ca 2 månader sen och ända sen hon kastrerades har de känts konstigt.. Hon har betett sig precis som när hon löpte fast "värre". Innan har hon inte jamat jätte mycket när hon löpt men de har hon gjort nu. Hon Har ända sen hon va liten velat gå ut, och nu har vi inte kunnat hålla henne inne längre. Varje gång vi öppnat dörren kommer hon i 190 och ska ut. Så nu de sista veckorna har hon fått gå ut. Men så nu helt plötsligt så beter hon sig som hon är dräktig!!! Hon är jätte lugn! Vilket hon aldrig är. Hon bryr sig inte direkt när vi öppnar dörren utan vill hellre ligga och mysa med en. Nu till frågan, kan det verkligen blivit så galet att hon inte blivit kastrerad och nu är dräktig??
Ni har inget att oroa er för. Det är nog bara hormonstormen som har lugnat ner sig nu och hon som vant sig vid de nya nivåerna i sin kropp. Finns inte någon respektabel veterinär som skulle säga att de genomfört en kasteration om de inte hade kunnat/viljat gjort det av någon anledning.
Det borde vara omöjligt. Om du har lämnat in henne för kastrering så är det ju knappast så att veterinären har glömt det de betalats för att göra, vilket är att ta bort livmodern. Utan livmoder kan hon inte vara dräktig. Hennes beteende har säkert att göra med att hennes kropp håller på att vänja sig vid den nya hormonnivån.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag vet iofs en kastrerad Norsk Skogkatt som blev dräktig! Utomkvedshavandeskap kallas det och är extremt ovanligt. Jag begriper inte hur det funkar då ju hela livmodern är borta, men tydligen så är det på nåt vänster möjligt.
Dessa ungar föddes väldigt sjuka, enbart en överlevde tills sjukdomen krävde att hon fick somna in.
#3 Fast utanför livmodern (när det handlar om just utomkvedshavandeskap) så får inte fostren den näring & dyl. de behöver, en sådan dräktighet/graviditet fullförs aldrig utan fostren dör och stöts bort.
Stöter inte kroppen bort fostren är det dock farligt och ska snarast åtgärdas .
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
är hon kastrerad eller steriliserad? mest troligt är det bara hormonerna som försvunnit ur kroppen.
Vad bra, då är de nog bara hormonerna som spökar. Vet en uppfödare som kastrerade sin katt och ca 1 år senare började hon löpa igen. Då hade veterinären "glömt" kvar en äggstock så de hade börjat växa eller vad det var. Så de fick kastrera henne igen. Hon ska vara kastrerad. Men när jag lämnade katterna så frågade sköterska om jag bara skalle sterilisera dem. Så jag bara nä! De ska kastreras inte steriliseras. Och då kollade hon på mig som om jag var dum i huvet, och bara ja.. Men de ska inte id märkas osv.. Men vi har alltid kastrerat våra katter där så de vore konstigt om de börjat sterilisera katterna nu. Antagligen visste sköterskan inte skillnad på kastrera och sterilisera.
Det finns två metoder att kastrera en honkatt. De allra flesta tar bort både äggstockar och livmoder den andra metoden tar bara bort äggstockarna.
Många här verkar tro att kastrering är att ta bort livmodern vilket inte är helt rätt utan vid kastrering tar man bort könskörtlarna dvs äggstockar och testiklar. Livmoderna tar man mest bort för att undvika livmoderinflammationer i framtiden. Sen kan det vid extrem otur hända att små små bitar av äggstockarna ligga kvar i bukhålan och kan då bli befruktade men det finns ingen chans att fostren överlever
Glad Skåning