Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1014 ggr
Sealle
0

Bästa foder (som inte är BARF)?

Min katt har käkat Hill's Science Plan torrfoder enda sen han var liten. Tror att han åt det hos uppfödaren och att han helt enkelt fick fortsätta med det funkade bra. Sen jag har gått med här så har jag dock blivit pyttelite mer insatt i katters foder och vad som är bra och dåligt, och även om jag fortfarande har nästan noll koll så verkar det som att torrfoder inte är något vidare bra för katter?

Självklart vill jag att min katt bara ska ha det bästa, dock är jag inte riktigt säker på vad det bästa är eftersom att jag faktiskt inte vet så mycket om hur katters kroppar/hälsa fungerar (han är vår första katt och jag var ingen kattperson innan honom). Därför skulle jag uppskatta tips på vad för mat vi ska ge honom, som är så bra som möjligt. Vi har inte möjlighet att BARF:a honom, så vi är väl på jakt efter det "näst bästa" 🙂

Han är en kastrerad, 5 och ett halvt år gammal Burma. Han är utekatt men har inte fri tillgång då vi ej har kattlucka så han är ute kanske mellan 16-20/21 på en vardag och på helgerna blir det oftast längre, så länge vädret är fint så klart 😉 

All hjälp (och kunskap) uppskattas!

Scorpio97
3

Efter BARF och färskfoder (i nuläget finns inget färskfoder som fungerar som helfoder för katt) så är blötmat utan socker och vegetabilier det bästa. Exempelvis Bozitas eller Mjaus blötmat. 

Torrfoder bör (enligt mig) inte ges alls, eller bara i liten mängd som godis. Det ska då vara ett torrfoder med högt köttinnehåll. Exempelvis Porta 21, Taste of the Wild, Orijen och några andra. 

Härhemma ges enbart Mjau blötmat, torkat kött från Orijen som godis samt lite blandat rått kött.

//Jessie

Therese
1

Håller med ovanstående.! Jag barfar två, och har en torrfoderberoende (applaws och orijen) katt som jag nyligen fått att äta mjau blötmat också.

Sealle
0

#1 Här kommer dum fråga nummer 1: Är inte blötmat för "blött"?  Är det verkligen "nog"? Hur mycket tuggmotstånd har blötmat? Kan man ge bara blötmat eller måste man komplimentera med något annat?

burmamys
0

Instämmer med #1 och #2 om att blötmat från Bozita och Mjau är "näst bästa"! Bara undrar av nyfikenhet - varför inte barf?

burmamys
2

Blötmat är 80% vatten, vilket är bra för då vet du att han får i sig tillräckligt med vätska. Men fasa över långsamt så han inte blir lös i magen. Blanda lite blötmat i torrfodret och öka sakta halten blötmat så det tar några veckor innan du fasar över helt. Nä något vidare tuggmotstånd ger det inte så komplettera gärna med en rå kycklingvinge ibland för tändernas skull!

Therese
1

#3 Torrfoder är inte mycket bättre då det är så poröst att det mer ger tandsten än tar bort det.

Scorpio97
1

#3 Katter är från början ökendjur. I en öken finns inte speciellt mycket vatten, och därför är katterna byggda för att få den mesta vätskan från födan. Dom har inte samma törstkänsla som vi människor, så om man ger enbart/till stor del torrfoder så får katten oftast i sig för lite vätska. Det ger problem med exempelvis urinstenar, urinvägsinfektion och liknande. 
Om man jämför vätskeinnehållet i kött jämfört med blötmat eller torrfoder, så hamnar blötmaten mycket närmare. Många har till och med i extra vatten i blötmaten för att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Vätskan i maten gör dessutom att maten får en större volym, blötmat brukar därför mätta bättre.

Varken blötmat eller torrfoder ger speciellt mycket tuggmotstånd. Torrfoder är för kattens tänder ungefär som knäckebröd är för vårt, det gör inte speciellt mycket nytta. Det finns några få torrfoder som har speciella ingredienser för att motverka tandsten, men det brukar inte heller göra jättestor skillnad (och tyvärr är det ofta torrfoder med massa spannmål). Så även om torrfoder hade haft någon effekt på tänderna, så anser inte jag att det väger upp nackdelarna.

För tänderna bör man istället ge rått kött, speciellt råa ben. Kycklingvingar är väldigt bra exempelvis. Och det är alltså bra att ge oavsett om katten får blöt- eller torrfoder vanligtvis, men det är inget absolut måste (dock kan man istället få ta bort tandsten hos veterinären då). 

Och inga frågor är dumma (:

//Jessie

Sealle
0

Frågan är vilket av Mjau och Bozitas som är bäst? 🤔 Är de lika bra och är det endast en smaksak eller finns det några viktiga skillnader?

#4 Bara en lathetsfråga, tyvärr 😕 Det känns väldigt komplicerat och tidskrävande, och jag vet att jag inte kommer orka stå varje morgon innan skolan och fixa i ordning det. Och det känns inte schyst att försöka övertala min mamma att göra det heller eftersom hon tycker torrfoder funkar fint som det är.

#5 Kycklingvingar låter som ett bra tillägg för att ge det mer tuggmotstånd. Hur ofta ska man ge ett sådant?

#7 Visste faktiskt inte att katter var i så stort behov av vatten. Vi har kanske fem, sex vattenskålar utställda i huset som vi byter vattnet i två gånger per dag, sen vet jag inte på rak arm hur mycket han faktiskt dricker ur dem.

"Torrfoder är för kattens tänder ungefär som knäckebröd är för vårt, det gör inte speciellt mycket nytta."
Har du källa på detta? Inte för att jag inte tror dig, men jag snackade kort med min mor ang. ev foderbyte och hennes främsta kommentar var just att blötmat inte ger tuggmotstånd nog men det gör torrfoder. Tror inte det är en åsikt som kommer från så mycket faktiskt kunskap utan mer att det är "logiskt" att torrfoder = tuggmotstånd efter som ja, det är "hårt".  🙂

Hur ofta ska man ge kycklingvingar? Och går de att köpa "färdigt"i djuraffären eller måste man köpa en hel kyckling i en vanlig mataffär och bryta loss själv?

*

Rent allmänt så är det tuggmotståndet vi/min mamma orar sig för, dvs att det är viktigt att han går tugga ordentligt när han käkar. Men jag tar gärna emot fakta/"bevis" på att torrfoder inte är bättre i det avseendet så jag har ett faktabaserat argument att komma med.

Tack för alla svar förresten, jätteuppskattat!

Scorpio97
1

#8 Nej, tyvärr har jag ingen källa på det. Det är något jag läst härinne, på andra seriösa katt-sidor samt att min veterinär också bekräftade att torrfoder inte gör så mycket för tänderna. Samt att jag tycker det verkar ologiskt att torrfoder gör nytta för tänderna, för det är väldigt poröst. Men som sagt har jag tyvärr ingen vettig källa på det just nu. 
För flera år sedan när våra fick prova torrfoder (som resulterade i att två av tre katter började kissa blod) så svalde dom torrfodret helt. Och då fungerar ju verkligen inte argumentet att torrfoder ska vara bra för tänderna. 

En katt ska förresten få i sig runt 0.5-1 dl vatten per kilo kroppsvikt, det är ganska mycket om katten bara får torrfoder. Men det är bra att ha flera vattenskålar utspridda i hemmet, det brukar få dom att dricka mer. Även vattenfontän är bra.

10% av kattens foder kan vara obalanserad utan att det skadar. Man kan alltså ge 10% kycklingvingar eller andra kött/ben. Katterna härhemma äter ungefär 200g blötmat per dag, alltså kan man ge 20g kycklingvinge per dag eller 140g i veckan.
Det går att köpa enbart kycklingvingar i vanliga mataffärer, brukar finnas både färska och frysta. Se till att dom inte är mörade bara, då det är ganska mycket salt i dessa.

//Jessie

Therese
1

När det gäller barf är det ganska enkelt, jag har röror i kylen så det är bara att sleva upp på morgonen ) Det tar kanske lite tid att göra i ordning röror men det står jag ut med :)

[HundochKatt]
2

Säkert säger jag samma saker som andra redan har sagt. ;) Men Mjau och Bozita är den bästa blötmaten, oavsett smak. Till sommaren/hösten kommer det ut färdig Barf från MUSH, med tre olika sorter och det är ju givetvis ännu bättre. Och det blir enklare för folk att börja Barfa. (y) Annars är det inte svårt att lära sig och det finns olika sätt att ge Barf på som underlättar vardagen. Jag själv gör ju tex. "köttbullar" och gör färdiga portioner med kött och ben så det är bara att ta fram. 

Angående torrfoder och tänder så kanske du någon gång ätit mariekex/knäckebröd eller liknande och då vet du att det lägger sig som en beläggning på tänderna. Det bildas sedan plack och blir tandsten… Precis samma effekt har torrfoder för katten. Så det ultimata om man ger en katt blötmat är det bra att ge tex. kycklingvingar 1-2 ggr i veckan eller kycklinghalsar, revben. Men det kan också fungera, om inte katten äter ben, med sega köttbitar som ex. tunga.

Sealle
0

#11 Det låter logiskt (med knäckebrödsliknelsen), tyvärr behöver jag nog källor för att backa upp det, speciellt då vår misse ätit torrfoder hela sitt liv och har utmärkta tänder. (Igen, inte för att jag inte tror er utan för att min mor tror att torrfoder = tuggmotstånd = bättre än mjukmat).

Men det där MUSH fodret lät bra, är det 100% säkert att det kommer ut till sommaren? För isf kanske man ska vänta och sen köra på det, istället för att försöka introducera blötfoder och sedan byta till det färdiga Barf:et tre månader senare … c:

burmamys
1

Om jag varit du hade jag väntat in MUSHs helfoder och sedan kört på det. Särskilt eftersom det kommer att finnas tre smaker så det inte blir enformigt =) Men kolla med lokala djuraffärer först så du vet att de köper in det. Om de inte verkar intresserade, ja då är t ex Bozita + två kycklingvingar i veckan ett okej alternativ!

Sealle
0

#13 Det låter ju väldigt bra. Var står det någonstans att MUSH kommer släppa ett helfoder? Har googlat runt som en galning men kan varken hitta något om det på deras hemsida eller på FB 🤔

burmamys
0

Aj då. Har läst det här på iFokus, osäker på om det var Barf iFokus eller katter iFokus. Sökte också nu och hittar bara vanligt folk som påstår det, men ingenting från MUSH som bekräftar det. Kan alltså vara ett rykte. Förlåt att jag tipsade utan att vara säker!

Sealle
0

#15 Precis allt jag hittade också. Frågade på deras FB så får se vad de säger! (:

burmamys
0

Jättebra att du frågar dem! Vill gärna veta vad de svarar =)

[HundochKatt]
1

Det är helt säkert att Mush är på gång med 3 olika foder. Sedan om det hinner bli klart till sommaren eller hösten är väl lite osäkert. Har säker källa på det. 

Leta efter källa angående torrfoders inverkan på tänderna, ja, då får man nog googla.  Kanske att det står något om det på Feline Nutrition, minns inte nu. Men jag tycker inte att det är ett argument som håller att fortsätta med torrfoder. Torrfoder är motsatsen till vad en katt behöver. Katten behöver vätska genom sitt "byte" och det får den inte på torrfodret. Den behöver dricka 0.5 - 0.6 dl vätska per kilo kroppsvikt MINST och bara det är väl nog att skippa torrfodret? Tycker i alla fall jag. Torrfoder är inte bra för njur och urinvägarna just pga det är torrt och saknar vätskan som en katt behöver.  Sedan finns det ju ett argument till och det är att det inte är bra för en katt att ha "fri tillgång" till mat som man oftast har till katt och då är ju torrfoder lämpligast till det. MEN en katt mår inte bra av att gå och småäta heller, då varje gång en katt äter så höjs PH värdet i urinen och det blir en gynnsam miljö för struvit.  Som jag ser det så är det bara nackdelar med att ge sin katt torrfoder förutom fördelen med att det är bekvämt för en själv. 

Då det gäller övergången till Barf (Mush) så är det faktiskt enklare att gå över enbart till blötmat först och sedan gå över till Barf. Så det rekommenderar jag och inte vänta till Mush kommer ut med sina produkter.

[HundochKatt]
1

Jag tror att det står om Mush nya produkter på deras FB sida också, men man får scrolla en hel del tror jag. Det är Matilda Eriksson som skrivit boken Barf Mat för en riktig katt som medverkar i produkterna. 

Produkterna är faktiskt klara för test, men det måste testas och se om katterna äter det. Om inte så måste de göra om dem som inte fungerar.

Sealle
1

#17 Så här svarade MUSH:

"Hejsan! Jo, vi kommer att lansera tre olika helfoder för katt i slutet av sommaren/början av hösten, beroende på hur produktionstesterna förlöper. Så håll ut, det är på gång! 🙂"

Så då antar jag att jag väntar på att de släpper det, eftersom det känns som det bästa alternativet 😃 Tack igen för alla svar, det är mycket uppskattat!

burmamys
1

Så bra att det inte bara var ett rykte! =) Ska definitivt prova deras nya när de kommer (men såklart fortsätta barfa som idag då jag tycker det är viktigt att katterna ocksåffår slita i hela köttbitar och gnaga kycklingvingar och lammrevben)! Fram till dess kanske Dexter kan få testa råa kycklingvingar? =)

solsken82
1

Min katt vägrar äta blött. Vad ska jag göra? Har givit mindre torfoder Acana och prövat mja o bostad. Ska jag svälta henne mer? Hon är envis och skrapar lixom bort maten med tassen. Jag har prövat med ägg o köttfärs som varit fryst som uppfödarna tipsade om. Har inte prövat kycklingvingar. Hon blir 3 i maj o jag har haft henne i 8 mån ca. Tacksam för tips