Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2090 ggr
rudyC
0

kemisk kastrering?

om man nu funderar på att skaffa en raskatt som man har framtida tankar om att använda i avel kan man då typ ge dom en spruta eller nått liknande som har liknande effekt som en p-stav för människor? och sen om man inte "förnyar" dosen så kan man avla på dom ?

varför? jo jag bor i ett hus på landet med grannar som har katt och är osäker på om dom är kastrerade + risken för andra katter som kan dyka upp
jag tänker inte ha dom i bur/kattgård eller hålla dom instängda i huset tills dom blir över året gamla…

vad har ni för erfarenhet av sånt ? bra/ dåligt att isf tänka på?

hoppas ni förstår vad jag menar

OberonsMatte
7

Man har inte avelskatter som utekatter, så den idén kan du nog glömma.

Sajtvärd Katter iFokus

rudyC
1

och varför inte det ?

Scorpio97
3

Väldigt få raskattsuppfödare säljer katter som utekatter. Och speciellt inte om dom inte ska kastreras. Det finns många risker att ha katt på egen tass utomhus.

Jag vet att i hundvärlden så chip-kastrerar man ibland. Jag har inte läst på speciellt mycket om det, så jag har inte helt förstått hur den fungerar. Men det bör finnas liknande till katt?

//Jessie

OberonsMatte
9

Därför att det innebär en stor smittorisk och för att en dräktig honkatt ska hållas under uppsikt samt att förlossningen ska övervakas och honan inte får riskera att skiljas från kattungarna före tidigast 12 veckor efter kattungarnas födsel.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
4

Nej nej det kan du glömma på låååånga vägar TS! För det första måste du ha ett stamnamn(ev ett stamnamn under inregistrering) och vara lite påläst om rasen då avelskatter inte säljes till människor utan stamnamn och definitivt inte till en som planerar att ha den ute?. det är en hög risk att den katten kommer springa runt och para sig med andra katter och kan bli smittad! Ska du sen låna en hane och hon är smittad så blir hanen smittad och tar med sig sjukdomar hem till sitt katteri!! Avelskatter ska hållas inne eller bygg en rastgård sedan ska de avelskollas tex ultraljud hjärta njurar, pkd, blodgruppering, fiv/Felv, DNA hcm osv det är olika från ras till ras men sånt ska göras innan parning på båda djuren och springer din katt ute dessutom så kommer den troligast visa positivt på något utav testen vilket innebär en lång och jobbig behandling. Blir hon dräktig med en katt ute på vift ja då kommer det bli huskatter du kan alltså inte regga dem hos sverak och får de veta det så riskerar du att bli av med din avelsrätt! där är en 0 policy för blandrasavel/huskattsavel!

[[pimey]]
2

Chip kastrering gör uppfödare bara om en katt mår dåligt av att vara fertil eller att hanar kissar men de vill använda katten i avel framöver. Endast då kemisk kastrerar man

rudyC
2

men det var då hemskt vad alla va negativa nu då… min fråga var ju inte om ja skulle ha avel eller inte min fråga var om nån hade erfarenhet av kemisk kastrering/chip kastrering

hur jag sen håller mina katter är upp till mig själv…

ps ang huskatt avel dom ÄR oftast friskare än renras jag har ofta tagit hem lagårdskattungar som har varit undernärda och nära att dö men alla har överlevt utan några problem eller vet besök

och nu för 1.5 år sen köpte ja en renras för att jag ville ha det och hade pengar ska snart in på hans 5 besök till vet på grund av att han har sitt inumförsvar i overdrive OCH problem med tänder

men trots det så tänker jag inte ge upp ska ha minst 2 raskatter till i mitt liv

och jo dom som sa att man inte kan ha helig birma utomhus lös bör tänka om min kille är ute varje dag och är super lycklig

[[pimey]]
2

Det du säger är rena myten. Huskatter är inte friskare än raskatter det enda som är sant är att raskatte är oftare hos veterinären MEN inte största delen för sjukdom utan koller, dvs vaccinationer, kolla tänder, hälsan osv. Folk med raskatter harven tendes att ta dem till vet när de tror nått är fel och tycärr så verkar många med huskatter inte resonera samma. Nu säger jag inte att det inte finns ansvariga huskattsägare men en del resonerar att en katt är bara en katt. alla katter kam bli sjuka och bara för att din raskatt är sjuk ofta betyder det inte att alla är det, mina raskatter är kärnfriska och min huskatt har däremot fått besöka veterinären lite för ofta men bara för det så betyder det inte att jag tycke att raskatter är friskare? Jag och många andra säljer inte katter dom rena utekatter och kan man inte respektera uppfödarens krav bör man nog vända sig till ett katthem som brukar sälja katte som utekatter. Och varför vill du ha en raskatt fertil om du inte funderar på bli uppfödare? Att bara ta en kull är inte ett vettigt skäl utan väldigt oansvarigt

[[pimey]]
2

Ska du ha raskatt och inte ska föda upp så ska du kastrera sen, punkt!

rudyC
0

jo planen exakt är att ta en kull

om allt går bra kanske även åka ut på nån utställning eller 2 om nu katten tycker att det är kul… och OM det går bra så ska ja ta en eller två kullar det är därför jag vill ha katten okastrerad för att ha valet att ta en kull 

men att undertiden så ska katten ha ett katt liv

[[pimey]]
1

Du har rätt att ta en kull på en hona utan stamnamn men du måste vara med i en kattklubb för att kunna registrera kullen, registrerat du dem inte är de huskatter. Ska du ha ytterligare en kull måste du ansöka om stamnamn (kostar 1500 kr) annars kan du inte registrera kullen. Men att köpa en raskatt och sedan begära att få ha den fertil om man skulle få för sig att ta en kull det bli svårt då avelskatter säljes till personer som har katterier eller under registrering som jag skrev tidigare. Och med personer med ambition att bevara rasen och föra den framåt och som har samma syn på avel som en själv. Katter av avelskvalitet växer inte på träd och man är väl noga med vart man placera en sån katt, hemmet ska vara både bra och man ska ha en bra plan för den kommande katten.

Milliz83
1

kemisk kastrering: det finns hormonchipp som liknar människans p-stav. Sätts in i djuret med en spruta liknande den de använder vid id chippet. 

Problemen med detta chipp är att det endast är registrerat och forskat för hundar, inte för katter. Används alltså på egen risk när det gäller katter. Och när man tillsätter hormoner så ökas även risken för bröstcancer - detta gäller även för djur.

Finns 2 olika doser - 6 mån och en till (längre tid) som jag inte kommer ihåg. Problemet är att detta chipp används på alla hundar, oavsett storlek, från den lilla chihuahuan till en stor grand danois. Detta gör att man aldrig kan garantera hur länge chippet räcker. På en katt så räknar dom med att 6 mån dosen ska räcka ca 1 år, men kan som sagt inte garanteras. Finns ej heller 100 % garanti att djuret fortfarande kan producera ungar efter användandet av chipp…

rudyC
0

tack för infon!!

men va inte så trångsynt …
om jag nu vill ha en katt som jag vill lägga pengar på för att ev kunna ställa ut så måste jag ha en katt som är fertil annars så är det bortkastade pengar eller hur??
och om jag sen vill ha en katt som jag vill ha en kull på så väljer jag ju en "partner" från en uppfödare eller hur ??
om jag nu tänker spendera 10-15000 så tänker ja ju inte korsa med bondkatt (eller a för mig är det ju solklart… dock inte för vissa… refererar till blocket)

MonicaLagerquist
2

Du vet att man kan ställa ut kastrerad katter.

Stolt ägare till tre La permer

rudyC
0

jo men inte om jag vill komma nånstans med den, då dommarna plockar ut dom ska användas i avel först
och om jag nu vill ställa min kastrerade katt så blir det väl som huskatt även om den har tavla ?
det är vad jag har hört men rätta mig om ja har fel

MonicaLagerquist
5

Du har helt fel när det gäller utställning.

Du får nog läsa på lite mer.

Fertila och kastrater tävlar aldrig mot varandra.

Raskatter ställs aldrig som huskatter.

Huskatter över sex månader måste vara kastrerad för att få ställas ut.

Milliz83
3

#15 Skickar en länk nedan där du kan se vilka utställningsklasser som finns. Om du tittar noga så ser du att fertila och kastrerade kan komma "lika högt upp på utställningstrappan". Enda skillnaden är att det heter Champion för fertila och Premier för kastrerade.  Huskatter har en egen klass (klass 14)  och tävlar inte mot raskatter alls.

http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

rudyC
0

tack ska kolla på det

[[pimey]]
0

Kastrater kan nå hur lågt som helst läs på innan! Och domarna plockar inte ut några som ska gå i avel först vad har du fått det ifrån? Av vad du skriver behöver du lösa på myyyyycket mer innan du ska ge dig in i avelsvärlden

rudyC
0

info från mer trångsynta människor uppenbarligen…
ska inte seriöst blanda mig in i avelsvärlden  så var inte orolig för det …

tack för alla svar på min fråga som jag ställde och onödiga svar man fick ändå
ska se om ja kan ställa min kille  som e kastrerad…

[[pimey]]
2

Då kan du inte förvänta dig att en seriös uppfödare säljer en avelskatt till dig om du seriöst inte tänker gå in i avelsvärlden utan bara ta kullar för skojs skull och dessutom oseriöst! Jag är inte ett dugg trångsynt utan det är du som verkar vara det eftersom du inte kan se det från en uppfödares perspektiv och inte förstå att det är inte bara att gå och köpa en fertil raskatt och sedan bara avla och sedan dessutom ha den ute? Det är så mycket mer du måste tänka på!

Rumblebee
1

#20 Blir nyfiken på vad det är som gör att #19 är trångsynt, samt även #11? Är det trångsynt att värna om alla katter och inte bara sina egna? Vad är dessutom seriös avel för dig? Är det när man föder upp flera kullar eller är det när man Hälsostestar föräldrarna innan parning?

rudyC
0

#22 grejen är att om jag nu anser att det är fel (enligt mig) att ha katt i bur när ja har möjlighet att ha katt ute och vara katt så tycker jag att jag ska få ha det OCH om jag nu skulle vilja efter konstens alla regler vilja ta en kull på min katt varför ska jag inte få göra det ? skulle gärna betala mer för en kattunge som kommer från ett hem där föräldrarna fått vara katt… men om jag nu måste hålla katterna i bur för att kunna ta en kull på dom vad är det då som igentligen är skillnaden på tex höns mink eller andra djur som är i bur?

MaxFlickan
0

Jösses. 

Om du nu väldigt gärna vill skaffa raskatt, fine. Men lyssna då på råden som de som har raskatter ger dig.

Skulle man ju tycka…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

indra-bus
1

#23 Hur kan du jämföra en mink o höns bur med ett anpassat katthem? Jösses hönsen kan inte ens fälla ut vingarna i buren. Sen går de att gå ut med katten. Men de krävs mer än att öppna dörren.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

shimmy
2

TS, jag har en fråga till dig som jag hoppas att du kan läsa som en ärligt framlagd undran och inte som kritik trots den riktning som tråden har tagit.

Hur ska du undvika att din katt exponeras för sexuellt överförbara sjukdomar som sedan även riskeras att överföras till eventuella ungar? Som bekant så parar ju hanar även honor som inte löper, så risken för smitta torde ju vara överhängande.

MonicaLagerquist
1

#23 Det är inte lagligt att ha katter i bur så jag förslår inta varför du ständigt kommer tillbaka till det?

[[pimey]]
4

I bur???? Det är OLAGLIGT att ha katter i bur och inga uppfödare har sina katter i bur?? De flesta av oss har rastgårdar, min är 20 kvm stor och de älskar att vara i den och ibland kan de få följa med ut i sele om jag ska pyssla i trädgården! Om du kallar det för bur så vet jag inte vad jag ska tro egentligen?! Dessutom så skaffar uppfödare tillstånd att bedriva avel och då kommer en inspektör och kollar igenom ens hus och se till att man följer alla regler som behövs för att driva uppfödning och skulle folk ha katter i burar så skulle de få en fet anmälan på sig istället! I Kina är det tyvärr lagligt att ha katter i burar! Jag sökte bara tillstånd om 2-3 kullar per år men inspektören tyckte att vi hade anpassat allt så bra så jag fick tillstånd för 7 kullar istället! Jag blir förvånad över din arrogans att tro att du har rätten att avla som du vill om du köper från en seriös uppfödare? ingen seriös kommer sälja en katt till dig om du inte ändrar din inställning. Vi är väldigt mån om våra kattungar och vilka som ska gå till avel och säljes en katt till sällskap betyder det att den inte ska avlas på och som tidigare nämnt så säljes endast avelskatter till registrerade uppfödare och även då kan man få vänta länge då det kan vara kötid på avelskatter. DU behöver läsa dig in i vår verksamhet då du inte vet ett dyft om vår katthållning eller avel! Det är tur att jag kommer kastrera mina vid 12 v redan för man blir ju livrädd av att läsa sånt här!