Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 819 ggr
nellsve
0

Till uppfödarna :)

Hej! Har lite frågor angående avel och uppfödning av katter. Hoppas någon skulle kunna svara på dom! :) 1 Vad har honan för foder under dräktigheten? 2 Vilket ska hon sedan ha när hon får ungar? 3 Kan honan gå ut när dom är små? 4 Eller ska man hålla henne inne? 5 Vad skickar ni med kattungen? 6 Vaccinering, id-märkning, besiktning och avmaskning…är det något mer man ska göra hos veterinären? 7 Vad ska finnas i kattungehagen? 8 Vad ska man ha hemma om det skulle hända något? 9 När kan man börja hålla på med ungarna? 10 Det här med vaccinering, hur gammal ska dom vara när man gör det? Vet att det är två gånger man gör det. Haha hoppas är någon som vill svara på någon av frågorna iallafall. :D Tack på förhand! :)

Hälsningar NellieHjärta

MonicaLagerquist
6

1 Vad har honan för foder under dräktigheten?  Samma mat som mina katter alltid äter.Blötmat och BARF 
2 Vilket ska hon sedan ha när hon får ungar? Se svar ett. 
3 Kan honan gå ut när dom är små? Fertila katter ska aldrig gå ut fritt. 
4 Eller ska man hålla henne inne? Se svar 3. 
5 Vad skickar ni med kattungen? Mat,leksaker,kattsand.kattbädd,infohäfte.Stamtavla.medlemskap i kattklubb mm 
6 Vaccinering, id-märkning, besiktning och avmaskning…är det något mer man ska göra hos veterinären? ev kastrering innan flytt. Avmaskning behövs inte alltid. Köp ett Kolla Masken och testa kattungen vid ca 5 veckors ålder.
7 Vad ska finnas i kattungehagen? Mat,vatten toalåda leksaker. 
8 Vad ska man ha hemma om det skulle hända något? Svårt att svara enkelt på.Berir ju lite på hur man bor och hur långt man har till stan och till en veterinär.Mjölkersättning och sprutor/flaskor bör man alltid ha hemma inför en förlossning.
9 När kan man börja hålla på med ungarna? Jag väger mina kattungar två gånger dagligen och bäddar rent samtidigt.När de börjar få ögon hanteras de ofta och vid fem sex veckors ålder vänjer jag dem vid bad.Kloklippning från det att de är någon vecka. 
10 Det här med vaccinering, hur gammal ska dom vara när man gör det? Vet att det är två gånger man gör det. Första vaccinering vid 8-9 veckors ålder och andra vaccineringen och ID-märkning 3-4 veckor senare.Besiktning görs innan kattungen flyttar.Tidigast en vecka efter andra vaccineringen.

Stolt ägare till tre La permer