Fråga om honkatt
Vi har en kastrerad hona på 6 år som, trots kastrering, lyfter på rumpan när man klappar henne på ryggen. Hon har alltid gjort så, även när vi träffade henne på katthemmet. Våran hankatt på 1 år lyfter aldrig på rumpan när man klappar honom på ryggen och han är också kastrerad.
Varför gör katter såhär?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Det är inget konstigt de flesta katter lyfter på rumpan när man stryker de över ryggen.
M.V.H Snuttefia
#1 men VARFÖR gör dom det?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Jag tolkar det som att dom vill bli kliade vid svansroten, mina katter älskar det och det är ju ett ställe dom inte så lätt själva kommer åt. Hundar brukar också älska det.
/Christine
min kastrerade honkatt gör oxå det tror det är en slags inbyggd reflex =) min hankatt tex gör aldrig så det är nog en "hon"grej
Det är inte en hongrej! Har två hanar som också gör det.
/Christine
Våra tre, kastrerade katter gör också så. En hane och två honor.
//Jessie
Katter har doftkörtlar vid svansroten och gillar att "doftmarkera" den som klappar den. Att katten lyfter på svansen samtidigt beror på att katten signalerar vänlighet.
Sajtvärd Katter iFokus
En löpande honkatt lyfter på rumpan, men trampar med bakbenen och håller svansen åt sidan i en ganska låg kroppsposition när man klappar den. En kastrerad hon- eller hankatt som lyfter på rumpan vid klappar gör det med sträckta ben och svansen rakt upp.
Sajtvärd Katter iFokus
Min kastrerade hankatt gör samma sak.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln