Vilket utseende får kattungarna?
Kan jag få låna era kloka hjärnor en stund? Jag har letat och läst om genetik som en tok men jag kan inte hitta svaret på det jag undrar över och jag skulle vara otroligt tacksam för er hjälp. Jag ska försöka att inte bli långrandig i min okunskap, så jag hoppas att ni har tålamod med mina bristfälliga förklaringar =)
Vi har en Maine Coon som enligt stamtavlan är en svartsköldpadda. Hennes pappa är röd och hennes mamma svart. Om jag har förstått det jag läst så är hon solid (inga mönster i färgerna) och diluterad (eftersom hon även är beige och brun i pälsen), men hon är också grå på några få ställen. Innebär det att hon i så fall är dubbeldiluterad och är det möjligt efter hur hennes föräldrar ser ut?
Vi har också en blåmaskad Siames, hans pappa är en blå Oriental och hans mamma en blåmaskad Siames. Hans päls på ryggen är mörkare, mer åt det guldiga hållet, och när jag kollar de hårstråna så är de ljusare mot huden. Brukar det se ut så eller är han någon typ av smoke?
(Så till mina egentliga frågor då =)
Om vi skulle para de här två katterna, hur skulle deras kattungar se ut då? Då tänker jag främst på färg/teckning, pälslängd/hårtyp och ögonfärg (far-blå med en aning grönt, mor-gula med en aning grönt).
Och med tanke på deras olika pälstyp, blir det antingen eller, eller kan det bli en blandning? T ex en med endast långt täckhår, eller en korthårig fullpälsad? Kan någon av dem få endast Siamesens päls?
Jag tycker INTE att ni ska para dom katterna. Du verkar inte ha kunskaperna som krävs och dessutom blir kattungarna huskatter, som redan finns i överflöd
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Låt bli att para är du snäll. Det enda du får är huskatter som är korthåriga. Och det finns redan 100.000 hemlösa.

Om hon är svrtsköldpadda i stamtavlan är det, det hon är. Den svarta färgen och den röda kan ibland gå i många olika nyanser. Hade hon varit dilution så hade det stått blåsköldpadda i stamtavlan. Det finns ingen färg som är dubbeldilution.
Och din siames är blåmaskad helt enkelt och inte smoke. Även där är det vanligt att färgen inte är helt jämn och sedan kan de alltid bli lite solblekta.
Det skulle antagligen bli korthåriga kattungar (beroende på om pappa katt bär på långhår) de skulle bli full färgade och antagligen få gula/gröna ögon.
Fullfärg= Svart, blått, creme, rött, svartsköldpadda, blåsköldpadda.
De skulle absolut inte få blåa ögon då detta följer med masken och coon bär inte på maskning.
Och som sagt de blir antagligen korthåriga och jag har ingen aning om hur den pälsen skulle se ut.
Tycker inte heller att du skall para dessa två katterna. Om du är intresserad av avel, kontakta din honas uppfödare och hör med denne om den vill hjälpa dig med att hitta en lämplig hane. Bli medlem i en kattklubb och se till att ta alla prover som skall göras. Båda raserna bär på sjukdomar. Och se till att registrera kattungarna så de med får en stamtavla.
Ställ gärna ut dina katter på utställningar. Kanske någon som äger en siames hona vill använda din hane.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det blir helt vanliga svarta, blåa, röda, creme eller sköldpaddsfärgade korthåriga huskattungar av den parningen, så snälla låt bli!
Både långhårspäls och maskning (som hör ihop med blå ögonfärg) måste ärvas av båda föräldrarna för att synas hos avkomman.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast det finns andra katter än maskade som har blå ögon också.
Vill du ha söta kattungar? Bli jourhem till en katt som tillhör ett katthem och som redan är dräktig. Så får du se förlossningen och söta kattungar, samtidigt som du gör en god gärning.

#5: Ja naturligvis men MC bär inte på den genen.
S*Luddhuvet´z

#5, fast just blåögdhet på siames (och birma, ragdoll och andra maskade katter) hänger ihop med maskningen. det är alltså inte två separata anlag. en maskad katt ger alltså inte blåögda kattungar.
TS, både anlag för maskning och långhår är recessiva anlag vilket innebär att de krävs i två upplagor för att ge kattungar med det utseendet. main coon har inga maskade katter i sig, och siames har inget långhår. du kommer alltså att få korthåriga svarta, röda, creme eller sköldpaddsfärgade kattungar. ögonfärgen blir sannolikt gul
Jag avsåg inte någon speciell med mitt inlägg om blå ögon😃

=) Och jag läste fel. Såklart finns det MC med blåa ögon men de är vita eller höggradigt vita.
S*Luddhuvet´z
Tack för att ni tagit er tid att kommentera.
Nu har jag aldrig skrivit att vi faktiskt ska para dem, det är något framtiden får utvisa och för tillfället är det här endast en fundering vi har. Jag tycker att frågan är intressant eftersom jag inte har hittat ett svar om den här blandningen på internet.
Oerfaren är jag, när det gäller genetik och färgbeteckning, men absolut inte när det gäller djur. Alla katter som jag fått äran att leva med, tills den dag de dog av ålderdom eller åldersrelaterade sjukdomar, har varit så kallade huskatter som jag har tagit hand om av olika orsaker. Först nu har vi två så kallade raskatter vilka vi valde av den enkla anledningen att vi gillar deras temperament.
Hela det där resonemanget om att inte blanda raser, eftersom det blir så kallade huskatter, är så befängt i min värld, men precis som jag är tillåten att ha min åsikt - så är även ni. Personligen skulle jag aldrig låta en kull kattungar födas om jag inte redan visste att jag hade människor åt dem eller möjligheten att ta hand om alla själv, därav min oerfarenhet när det gäller avel. Att anse att det är legitimt att ta kull efter kull, bara för att ni parar inom en specifik ras, får stå för er som gör det.
För övrigt, när jag var liten så fick min mors två korthåriga katter en kull med majoritet långhåriga ungar. Underligt. Hur som helst, i det här huset bryr vi oss inte om lång eller korthår, vi bryr oss om hälsa och personlighet.
Och, ett extra tack till er som, mer eller mindre, faktsikt har svarat på min fråga.
#11 Din mors katter hade då båda varsin gömd LH-gen :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#11 Anledningen till att man inte ska planera huskattkullar är inte för att huskatter är mindre fina, utan för att det redan finns så många av dem att 100.000 måste leva i hemlöshet.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Det finns många katter ja, minst 100 000 måste leva i hemlöshet. Kanske borde vi inte tillåta några kullar alls innan alla dessa katter har tagits hand om.
#14 Det är inte katter med stamtavla som lever i hemlöshet. Det är huskatter och blandraskatter och det är inte en slump att det är så.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Just jag glömde, det krävs en stamtavla för att få kallas renrasig, generna har ingen betydelse. Hur som helst, är det då ok att ta en kull? Hade allt varit lugnt om min fråga handlade om avel inom rasen? Vad är problemet om jag nu har människor till mina hypotetiska ungar? Vad är skillnaden?
Om du tagit hand om hemlösa katter varför då sätta fler huskatter till världen. Gå in på hittekatter och fråga dem vad de anser om det tilltaget så får du veta att du lever.
Om någon med riktiga kunskaper inom genetik ville vara så vänlig att hjälpa mig få svar på mina frågor skulle jag uppskatta det oerhört mycket.
# 18 Varför inte skaffa böcker och läsa själv om du är intresserad? Det räcker inte med att få svar här om du ska bli uppfödare.
#19 Hoppa vidare till en annan tråd, dina insikter behövs på andra håll.
Jag skriver i många trådar. Tror det eller ej. Hoppa vidare själv och utvecklas lite innan du börjar rmed huskattsavel. Varför inte fråga inne på huskatter i fokus då det är detta du tänker ägna dig åt?
#20 Nu var du inte trevlig. Kanske det som var meningen från början, eller? Många vet ju vad de flesta på kattsajterna tycker om huskattsavel och inte vet jag så mycket om avel själv men det verkar ju lite märkligt att ens tänka tanken på att korsa jättekatten MC med den smäckra siamesen.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Haha jag tror dig.
Mina frågor handlar om genetik, inte om avel specifikt. Jag lovar att om den dagen någonsin kommer, att mina katter skulle få ungar, så kommer jag att starta en tråd där det passar. Jag har dock mina aningar om att jag kommer att stöta på dig även där.
#22 Jag tycker att jag har varit väldigt trevlig, däremot tycker jag inte att jag har blivit speciellt trevligt bemött. Åsikter får vi alla ha och vi har alla olika gränser för vad vi accepterar.
Inlägg 23 var till dig 21, men det förstod du säkert.
Jag har inte mycket erfarenhet om avel men är intresserad av katter utan att känna att de måste vara "renrasiga".
Hela den här diskussionen om att bara para "renrasiga" katter med varandra låter som något som får tankarna att hamna i 40-talets Tyskland.
Enligt min åsikt så finns det inga "renrasiga" katter, alla härstammar i grunden från samma förfäder, det är endast bland "rasbedömarna" sådana dumheter frodas.
Hade vi inte haft dessa världsfrånvända enkelspåriga människor bland oss så hade vi sluppit många av de sjukdomar som drabbar både katter och hundar pga inavel …
#24 Att börja fråga om genetik där man kan misstänka att det är blandrasavel på gång, är som att vifta med ett rött skynke framför en tjur. Den här tråden är en västanfläkt jämfört med hur det kan se ut emellanåt. Folk vill nog inte vara otrevliga men många brinner för sin sak och det är bl.a att få bort oseriösa BYB-uppfödare. 🙂
// Nalle Puh//
#25 Seriösa uppfödare strävar efter friska sunda katter. Det finns regler över hur aveln ska gå till. Vad som ska testas, vaccinationer som ska tas. Det här är inte alls så många BYB och "huskattsuppfödare" som gör. Raser är till för att få fram speciella typer. Både i pskye och utseende. Det går inte att jämföra med 40-talets Tyskland
#26 Jag är helt enkelt bara nyfiken, jag tycker att det är intressant och jag har aldrig hittat svar på hur det blir om man parar en Siames med t ex en Maine Coon. Min uppfattning är att folk här hellre vill tjafsa och förstöra än att vara genuint intresserade av de inlägg som de "besvarar". Jag blev för övrigt medlem idag, kul att träffa er alla.
#25 Oj oj, Godwins Law direkt! Ja just det, människor och djur är exakt aamma sak. Nej, människor och djur är inte samma, du kan INTE jämföra rasavel hos sällskapsdjur med rasbiologi!
Dessutom så är raser inom djur något vi själv kommer fram till och kommer på, så ja, det finns rasdjur. Sen snackar du även om ev. kontraktbrott, då ingen seriös raskattsuppfödare vill att deras kattungar hamnar i oseriös huskattsavel.
# 27 Nej helt riktig för då var det om människor. Om människan inte brytt människan brytt sig om att avla på katter och hundar och en del annat så skulle världen sett annrolunda ut men inte bättre. Vi hade inte haft några hundar då det varit vargar istället. Och katterna skulle fritt få para sig med varandra syster med bror och far. Tänk vilken fin inavelsgrad. Det har aldrig slagit dig T.S att de allra flesta raskatter har börjat som huskattar någonstans i världen. Siames är en thailänds huskatt, norsk skogkatt är en norsk och brittiskt korthår är en brittisk och europé är vår egen lilla "huskatt" som vi haft sen vikingatiden.
#25 Raskattavel har inget med ras-tänkande inom människosläktet att göra. Raskattavel innebär att man skaffar sig kunskaper och är beredd att lägga ut mycket tid, planering, pengar och omsorger på att de kattungar som föds får så goda förutsättningar som möjligt för att hamna i goda hem och bli väl omhändertagna. En katt som p.g.a. de kostnader uppfödaren har haft kostar 5-10.000 kronor är man rädd om. En kattunge som kostat en 100-lapp och som säljs ovaccinerad, omärkt och obesiktigad ska ha en väldig tur för att hamna hos någon som själv är beredd att lägga ut pengar på den i form av vaccinationer, försäkring, id-märkning, ägarregistrering, kastrering och veterinärkostnader.
Sajtvärd Katter iFokus
#30 Jag förstår inte vad du vill ha sagt? för jag antar att du med "T.S" pratar med mig?
# 32 Läs igen så kanske du förstår.
#31 Jag antar att du inte pratar med mig trots att du skrev #24.
#33 Nej, förklara.
# 31 Som det två som jag har som är huskatter och som fått den omvårdnaden trots att de är hittkatter och inte kostade mig ett öre.
#34 Ja, det inlägget var främst riktat till 25 (har ändrat nu), men även till dig.
Som svar på din fråga om hypotetisk avel mellan en Maine Coon och Siames är vi flera som har svarat att det skulle resultera i att båda katternas rastypiska utseendemässiga egenskaper försvinner. Det blir korthåriga enfärgade huskatter som ser ut som korthåriga enfärgade huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
Vore synnerligen intressant att se vad den blandningen skulle ge för utseende. Kör på säger jag! Om du ändå har plats för ungarna så varför inte. Har googlat men inget hittat.
#38 Om man läser på lite om kattgenetik förstår man att den blandningen inte kan bli något annat än korthåriga enfärgade kattungar. Man ska också vara medveten om att man sviker sina raskatters uppfödares förtroende å det grövsta när man utnyttjar registrerade katter i blandrasavel.
Sajtvärd Katter iFokus
#37 Vackra som alla katter med andra ord =)
Så som svar på det inlägg du även riktade till mig då - Jag förstår vad du menar men du (med fler) kan inte döma folk rakt av som ni gör. Jag har träffat på oseriösa uppfödare och oseriösa kattungesäljare - oseriösa = oansvariga människor finns helt enkelt, det är den bistra sanningen, men ta inte för givet att jag är en av dem.
#40 Grejen är att det inte går att vara seriös och ansvarsfull och samtidigt planera för fler huskattkullar.
Sajtvärd Katter iFokus
Jättebra att ni prioriterar hälsa! Vilka tester planerar ni göra?
Ang. färg och pälslängd har du ju fått svar.
#41 Jag förstår inte ditt resonemang och jag är egentligen inte ens intresserad av att prata om det här, här, just nu … men … Varför skulle det vara fel om jag ville föda upp mina egna katter om jag har alla möjligheter i världen att ta hand om dem och/eller se till att de får bra hem med allt vad det innebär?
#43 Dina argument är desamma som alla andra huskattuppfödare kör med. Man läser det om och om och om igen. De katter just de producerar kommer inte att fara illa eller bidra till huskattöverskottet…
Det gäller att se huskattproblematiken i ett lite större sammanhang och utanför sin egen lilla bubbla där man tror sig ha koll på vad som händer med de kattungar man producerar. Dessa katter kommer att leva i 15-20 år och deras eventuella avkommor kommer också att leva i 15-20 år osv. i all oändlighet. Är du lika säker på att de kommer att ha det bra?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag förstår mig inte på de flesta av er här, ni anser tydligen att s.k. "huskatter" är mindre värda eftersom de inte är "renrasiga".
Jag väljer en katt efter personlighet och inte efter hur väl den uppfyller en osäker rastillhörighet. Varför anser ni att det är så fruktansvärt viktigt att en katt har alla de egenskaper som någon random person har sagt att just den katten ska ha?
Inser ni inte att det som anses vara viktiga egenskaper för en viss typ av "raskatt" bara är vad någon en gång bestämde sig för var eftertraktansvärda, och som sedan alla efterföljare (utan egen tankeverksamhet eller åsikt) sedan godtog rakt upp och ner.
Naturen har under alla miljoner år hittills klarat sig bra på egen hand, varför anser ni er kunna avgöra vad som är värdefullt och vad som inte är det?
Jag lär nog inte kunna övertyga er, ni får väl samsas tillsammans med alla andra rasbiologiska fantaster …
#42 Tack för en jättebra fråga! En fråga som verkligen bör ställas om vi nu ska prata avel.
Vad som tydligen inte har framgått trots allt jag skrivit är att vi inte planerar att ta en kull. Jag läste om genetik på nätet, fann det väldigt intressant och blev nyfiken på hur en sådan blandning skulle bli helt enkelt eftersom det är de två raserna vi har här hemma, men jag hittade aldrig något svar på frågan.
Men som svar på din fråga då, om vi skulle ta en kull med dem så skulle vi självklart kolla upp det som krävdes. Jag är inte så insatt i ämnet (eftersom det inte är aktuellt just nu) att jag kan minnas namnen på dem.
#45 Varken jag eller någon annan här (antar jag) anser att huskatter är mindre värda eller mindre fina än raskatter. Vi älskar katter och anledningen till att vi motsätter oss huskattavel är för att vi bryr oss om huskatter! Det är förjävligt hur lågt värderade de är och mycket elände så många av dem måste utstå - bara för att de helt enkelt är för många!
Sajtvärd Katter iFokus
#47 "Det är förjävligt hur lågt värderade de är och mycket elände så många av dem måste utstå - bara för att de helt enkelt är för många!"
Då borde du ju också intressera dig för alla människor här på jorden som också lever under de förhållanden du beskriver.
Vi kanske skulle se till att bara tillåta barnalstring för de som uppfyller de krav som någon (du?) ställer?
#44 Du tar för givet att de som säljer/lämnar över kattungar släpper sitt ansvar där, är det så du gör? Blanda inte ihop mig med dig själv i så fall.
Och gäller inte samma sak för så kallade raskatter?
#48 Jag skulle uppskatta om du höll dig till ämnet.
Fast med tanke på att ingen annan här gör det så …
Jag har läst allt. Och även jag anser att du inte borde ta kattungar. Det blir trots allt "bara" huskatter. Även om de har fina föräldrar. Men för att kunna ses som ansvarig ska du köra alla möjliga tester, vilket ju är dyrt. Då måste du ta ut ett högre pris för dina kattungar. Och hur många tror du är villiga att betala några tusen för en huskatt som de kan få motsvarande för en hundring eller två? Skillnaden mellan dina och andras katter skulle vara att de råkar ha raskattsföräldrar (vilket du ju skulle kunna utnyttja för att ta ut ett högre pris) och att du eventuellt kört tester.
Många köpare skulle nog även kunna komma att känna sig lite lurade, när de tror att de köpt sig en "finare" katt men som egentligen är lika mycket värd som grannens katt.
I alla affärer så handlar det om tillgång och efterfrågan. Finns det mycket av något men låg efterfrågan blir priset därefter, lågt. Finns det däremot lite av något men med lite mer efterfrågan kan priserna gå upp. Översätt detta till katter. Det finns mängder av huskatter, dit dina ungar skulle komma och räknas. De skulle bli några få bland hundratusentals andra, som folk inte är villiga att betala för, skjuta av och kalla för parasiter. En raskatt med stamtavla och liknande blir mer sällsynt på så sätt att den kräver mer arbeta för att ens bli till.
Vi kan översätta det till kläder oxå. Huskatter är en billig klänning från H&M, något man inte riktigt bryr sig om, kan slängas när som helst för den kostade ju ändå bara 200kr. Men en renrasig katt är snarare en… kappa från desigual. Dyrare, något man vårdar och har kvar år efter år.
Självklart kan en huskatt få ett bra hem, men chansen är mindre.
Många är inte villiga att betala mer än 1000kr för en vanlig huskatt, möjligtvis nån 500-lapp mer om det är långhårig eller skepparkatt. Möjligtvis så hade du kunnat motverka att just dina kattungar får nya ungar genom att kastrera dem, men det blir ytterligare en kostnad. Skulle du göra nödvändiga tester så skulle du gå back så oerhört mycket. Vilket gör mig frågande, hade du gjort testerna eller bara parat och sett vad som skett?
Sedan anser jag att din fråga var intressant ändå. Dock håller jag tummarna för att det inte blir några blandraskattungar. Men återigen, intressant fråga.
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
#48 Jag diskuterar kattavel i den här tråden. Det är vi människor som är ansvariga för att huskatterna har blivit för många. Katthem och andra katthjälpsorganisationer går på knäna när de försöker stämma i bäcken, men och det är endast vi kattägare själva som kan förhindra att överskottet ökar genom att ta vårt eget ansvar. Kastrera de katter som inte ska användas i restriktiv och registrerad avel!
Sajtvärd Katter iFokus
#49 Mina 4 registrerade raskatter är alla kastrerade och har aldrig använts i avel. Jag skulle aldrig våga utsätta mina katter för den hälsorisk avel innebär med fertilitet, dräktighet och förlossning och skulle heller aldrig klara av den ångest det skulle innebära att lämna över ansvaret för kattungarna till deras nya ägare. Sån är jag. Trots att det i så fall skulle handla om registerade raskattungar med stamtavla.
Att en kattungeköpare skulle få de funderingar du har nu skulle vara en av mina farhågor.
Sajtvärd Katter iFokus
#51 Tack för att du har läst och tack för ditt svar.
Dock handlar den här tråden inte om att vi ska para våra katter, den är hypotetisk, återigen.
Men eftersom att jag har läst ditt inlägg så har jag också tankar - Att sätta ut en kattunge på en annons är helt främmande för mig, jag skulle nog aldrig klara av det. Pengar är ointressant i det här sammanhanget. Om vi skulle låta kattungar komma till världen så skulle jag redan veta att de hade ett hem och jag skulle inte ta betalt för dem, jag skulle alltså frivilligt "gå back" på dem. Och! jag skulle i så fall också veta att vi kan ta hand om dem om de av någon anledning skulle behöva komma hem igen. Sedan skulle regler medfölja, som kastrering t ex.
Och när det gäller liknelsen med kläder så vårdar jag alla, inte de som kostat mest. Respekt har jag för allt.
#53 Jo det är ju skrämmande att någon som jag skulle kunna se till att en "huskatt"unge får ett långt och lyckligt liv. Mycket bättre att tjäna pengar på en raskattunge. Tack för tipset, nu ska jag avla på mina två raskatter i stället, kull efter kull.
#55 Visste du något om seriös avel skulle du veta att man inte tjänar pengar på det.
Sajtvärd Katter iFokus
#56 Missar du allt eller? Jag är inte intresserad av avel eller "seriös avel".
Det här är så otroligt tröttsamt. Tack för ditt engagemang, det här så kallade samtalet kommer inte längre nu.
#54 Trots att det skulle handla om tiotusentals kronor? I så fall får jag gratulera för en god ekonomi ;) Nu menade jag inte hur du behandlar kläder, människor, djur osv. Utan hur en eventuell köpare tänker. Med ett lägre pris blir det oftare en slit och släng "vara". Den som får en katt via dig behöver ju itne följa reglerna du skickar med. tex, varför ska de kastrera när inte du gjort det? de kanske har en helt annan syn på vad som är bäst för katten (utan att för den sakens skull välja dåliga alternativ) och därför går helt emot vad du tkr. Genom att inte ta något för (vi diskuterar detta såklart helt hypotetiskt) dem så minskar du andra huskatters värde. För då går de ju att få gratis, man behöver ju inte betala något för dem. Och ingen av oss vill minska huskattens status i samhället, vi vill ju öka den.
#55 Riktigt så enkelt är det inte, det finns lagar på hur många kullar man får ta på en katt.
#57 Att man varken sysslar med "avel" eller är/tänker bli/funderar på att bli "uppfödare" är också ett standarduttalande från de som har funderingar/planer på huskattuppfödning. Ser man till att två katter får avkommor är man uppfödare och då bör man definitivt se till att bli intresserad av avel och det helst innan parningen sker.
Sajtvärd Katter iFokus
#58 Jag var ironisk i inlägg 55.
Jag tackar för gratulationen, jag ser till att ha pengar för att alltid kunna ta hand om mina djur. De är mina barn =)
De som i så fall skulle få äran att ta hand om en av mina kattungar är människor jag känner och litar på, de som känner mig och deras far och mor och har bett om att få en kattunge från dem just därför. Jag har fått många förfrågningar genom åren men aldrig avlat på någon av mina djur. Jag skulle alltså inte skänka bort dem i lokaltidningen.
#48 Här luktar det med lite Godwin. Människor och djur är INTE samma sak.
#60 Så du tänker att bryta kontrakt du har gått med på och skrivit under, för att någon du känner vill ha kattungar? Tänk också på att de kanske förväntar sig maskade kattungar och/eller långhåriga sådana.
#59 Jag trodde att vi var färdiga men ok.
Har du märkt av mitt intresse? Har du läst det jag skrivit? Jag ÄR intresserad och dra på trissor jag är det innan till och med för jag ser inga kattungar eller någon dräktig katt här.
Jag bryr mig inte om vad du tycker om så kallad huskattavel, om jag ville ta en kull med mina katter så skulle jag göra det oberoende av vad du säger.
#60 jag vet att du va ironisk, men jag upplyste ändå, så du kanske fick mer på fötterna. kunskap har aldrig skadat någon :)
Nej, det förstod jag oxå, och det är bra att inte skänka bort dem på det sättet. Men man bör aldrig skänka bort ett djur. Nu fick jag visserligen min katt för 1kr tassen, men det va eftersom jag kände dem, men då betalade jag foder, sand, leksaker, besök hos vet å allt annat han behövde, så det verkliga priset blev ju högre än så. men det va något jag själv valde att göra för jag inte kunde ta emot honom för inga pengar alls.
Sedan en sak som man aldrig någonsin ska glömma. Man kan inte lita på människor. det händer alltid något, ni kanske tappar kontakten, det händer något med familjen och de behöver ju inte längre ha den där katten de en gång i tiden fick gratis. Tyvärr går det inte att gardera sig mot sådana händelser. Självklart vill man inte tro att det ska gå fel, men risken är stor, tyvärr.
#61 Du vet inte vilka kontrakt jag har skrivit under eller vilken kontakt jag har med deras uppfödare.
Hur som helst så vet ni som är uppfödare att ni inte kan göra något som helst åt saken, så det är nog bäst att ni verkligen tar reda på vem ni säljer till om ni oroar er så - vilket jag skulle göra om jag tog en kull efter mina kissar.
#63 Visst, vilket gäller både så kallade raskatter som huskatter. I mitt fall skulle jag inte oroa mig dock.
# 64 Jag har läst och förstått att du INTE har tänkt avla, att det bara var en fråga om genetik. Du är så klart välkommen till sajten men BYB är ett känsligt ämne. Det borde stå en varningsskylt om det innan man registrerar sig. 😉
#48 Detta är en kattsajt om du inte märkt det när du registrerade dig igår. Vill du diskutera 40-talets Tyskland ska du nog söka dig till något annat forum. De flesta här är nog ägare av huskatter eller både och. De kan ändå inte tänka sig att avla på sina huskatter. Många arbetar som volontärer på katthem och ser misären som blivit p.g.a att vissa människor inte tycker att huskatter har något värde, när de tröttnar så slängs katterna ut. Om du är intresserad av katter så kanske du ska läsa lite på Hittekatter och lära dig hur verkligheten ser ut.
Lustigt att du ger dig in i den här diskussionen det första du gör och inget mer, är du kanske en sockpuppet? OBS! Det är en fråga, ingen anklagelse.
Men vad du än är så är naturligtvis du också välkommen. Här lär man sig mycket av otroligt kunniga och engagerade människor. Sen, och förlåt mig alla som känner sig påhoppade nu, men det kan bli lite för mycket ältande ibland. 🙂
// Nalle Puh//

Hej TS! Den första katten jag köpte var en siames och lh huskatskorsning. Alla (13) ungar i kullen blev svarta utom en som fick en vit fläck på bröstet. Alla såg ut som siameser när de var små, men tappade det ju äldre de blev. När de var könsmogna så såg de ut som vanliga huskatter (kh). Denna person tog en kull till på sin siameshona, efter en norsk skogkatt denna gång. Blev exakt samma resultat i kullen bara att det blev 8 eller 10 ungar den gången har jag för mig. Alla blev korthår eftersom siamesen inte hade något långhårsanlag och det krävs dubbelt sådant för att få långhårsungar. Men det som kattungarna fick från sin mamma vara atta de pratar mycket mer och högre än den "vanliga" huskatten. Uppfödaren hade naturligtvis ingen koll på vad katterna kunde bära på då hon inte testat någon av föräldrarna. Eftersom det var min första katt så var jag inte påläst om detta utan jag litade ju på "uppfödaren" och att hon skulle kunna sin sak. Idag hade jag aldrig köpt katt från liknande person, eller rekommenderat någon att göra det.
Ang rastyp så har uppfödare jobbat länge på att avla för att förstärka utseendemässiga egenskaper, men en utavel med en så pass olik ras suddar ut detta arbete direkt. Både siameser och main coon katter kan bära på en hel del genetiska sjukdomar. Bäst att kolla upp åtminstonde de som förekommer inom båda raserna och även de som endast kräver nedärvning av en förälder.
Tycker det är fel att säga att europé är våran "huskatt" låter bättre att säga att det är våran "bondkatt" eftersom huskatt är ett samlingsnamn för katter utan stamtavla.
Filura, förut förstod jag inte heller varför det är så hemskt att blanda raser, jag tänkte att det viktiga är att man är en seriös uppfödare och ser till att ungarna hamnar rätt. Men sen fick jag, tack vare det här forumet, förklarat varför man inte ska blanda raser/ avla på huskatter. Dom har förklarat endel här, det finns otroligt många hemlösa huskatter, pga att folk inte kastrerar sina katter, och pga att en hel del blandar raser. Att bara skaffa en kull, och dessutom blanda raser, ingår i kattegorin "för egen skull". Och när det kommer till djur så vill vi alla att man inte enbart gör det för sin egen skull ( för att man tycker det är mysigt m kattungar), för det som händer då är att katterna far illa. Hur seriös man än tycker att man är. Att vara raskattuppfödare innebär att man JOBBAR för rasens utveckling. På sikt. Att man bidrar till en positiv utveckling vad gäller temperament och hälsa. Att ha stamtavla på ungarna gör att vi kan hålla koll på linjerna, och sluta avla i en viss linje om man skulle hitta fall av tex HCM längre bak i ledet. Vill inte göra dig upprörd eller så, men vill berätta att jag uppfattar dig som otroligt arrogant mot den faktan folk lär dig. I djurvärlden kan folk vara lite hårda mot en, men det finns skäl till det, vilket är att vi vill djuren väl och det är lätt att människan använder djur enbart för eget nöjes skull, vilket orsakar lidande hos djuren. Jag hade samma attityd som dig tills jag fick lära mig hur verkligheten ser ut. Bara för att folk är hårda mot dig betyder det inte att du inte kan lära dig av dom. Känns som du sätter dig emot dessa kunniga människor bara för att. Som ett barn. Lär dig istället av vad de säger. Det är otroligt viktig fakta!!
Sen handlar de också om att vi VILL och BÖR få upp priserna på katter, så att folk börjar se ett värde i dom. En hundras köper du idag för 16-22.000. Då kan väl en katt åtminstone få kosta mellan 5-10.000? Vilket är ett pris du kan ta om du jobbar med raskatter, pga att ungen är renrasig, har stantavla så man kan se utvecklingen och spåra bakåt i ledet, för att man vet vad man får i temperament osv. Många med raskatter, tex cornish rex, hävdar att man ska kolla HCM varje år tills dom blir gamla o dör. Det innebär 1300-2500kr/år. Vet ej vad dina raser har för områden.detta för att veta vad man lämnat efter sig för ungar. Du säger själv att du är okunnig vad gäller uppfödning. Är man okunnig i ett område som man VILL BLI kunnig i, så är ett tips att lyssna på de kunniga och inte bråka emot..
OT. Det var 3 nykomlingar på sajten igår som bara har kommenterat i den här tråden. Är inte det märkligt? 🤔
// Nalle Puh//

Skulle råda att gå med i en kattklubb. Min anordnar tex genetik kurser och det finns många erfarna uppfödare som gärna hjälper en. Sedan håller stora kliniker föredrag som man är välkommen att gå på. Strömsholm har en hel del. Så vill du lära dig mer så finns det många ställen att lära sig på.
S*Luddhuvet´z
#68 Otroligt bra skrivet! :)
Jag har också lärt mig massor av de kunniga människor som finns här på sajten. Det finns mycket bra information att hämta. Visst kan folk bli lite hård i tonen ibland men det har jag full förståelse för med tanke på hur hårt många jobbar för att hjälpa hemlösa katter.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Tror nästan TS har hoppat av tråden nu. Nehej det hade hen inte.🤐
// Nalle Puh//
#65 Tack, du är åtminstone trevlig i din kritik.
#66 Tack för ditt svar och ditt tips, som jag tidigare skrivit så skulle jag självklart kolla upp eventuella sjukdomar OM jag funderade på att ta en kull kattungar till världen. Jag hoppas att du inte har fått några problem med din kisse på grund av uppfödarens slarv.
#68 och #69 Jag väntar fortfarande på en förklaring, vilket jag har efterfrågat ett antal gånger nu. Om förklaringen endast är att det finns för många så kallade huskatter, katter alltså, så räcker inte den för mig. Att jag, som har två katter med stamtavlor, inte får ta en kull efter dem för att de som i så fall skulle bli deras människor i stället hade kunnat ta hand om en hemlös kattunge låter så fel i mina öron - Tanken är så klart helt rätt, alla borde välja att göra så, men är det alltså helt ok att de köper en kattunge från t ex dig i stället? Varför? Det finns ju så många katter som behöver ett hem redan?
Att folk inte kastrerar sina katter är avskyvärt, men det har inget med mig och min fråga om genetik att göra.
Jag har för övrigt haft katter i hela mitt liv och som jag också redan har skrivit så har jag aldrig tagit en kull efter någon av dem - jag är stolt oerfaren inom området alltså. Och tyvärr så finns det många mindre nogräknade raskattuppfödare, jag är glad att du inte verkar vara en av dem.
Du är fri att tycka att jag är arrogant, personligen anser jag att majoriteten av er är enkelspåriga. I stället för att komma med en konkret förklaring eller modet att faktiskt tänka självständigt så håller ni varandra om ryggen och hoppar på den stackare som har mage att våga sig in med en enkel fråga.

Ett alternativ är ju att ta en raskull på din hona. Ta kontakt med hennes uppfödare och be henne hjälpa dig med vilka förberedelser du bär göra och hitta en lämplig hane. Annars tycker jag tipset du fått om att bli jourhem åt en dräktig hemlös katt är en superide. Jag har själv en sån hemma och det är en underbara upplevelse, som man kan ha med gott samvete då honan kastreras efter kullen och alla kattungar likaså och de slipper födas ute och bli skygga.
#70 Och om du menar att jag är en nykomling så kan jag meddela dig att jag blev medlem enbart för att ställa de här frågorna till människor jag trodde var intresserade och erfarna inom området genetik.
#71 Tack så mycket för ditt svar, du har helt rätt och jag ska kolla upp det =)
#76 Men nu har ju TS sagt att hon inte ska ta en kull och det är det här jag menar med att det kan bli lite tjatigt ibland på sajten.
TS jag tycker du har fått svar redan i #4. 😃
// Nalle Puh//
Är det bara jag som tänker på storleksskillnaden på en Siames och en MC? 🤔 Inom hundvärlden finns det många hundar som får problem för att man korsat väldigt olika hundtyper, typ corgi, golden. Är tyvärr inte tillräckligt insatt för att se hur en Siames och MC blandning skulle bli men låter lite osmart.
# 67 Europen hette från början svensk huskatt, sen fick den namnet Europikst korthår för att sen få namnet Europe. Jag tycker att bondkatt låter värre om du ursäktar. Europe fanns här redan på 400-talet. Det är en utdöende ras då det nästan bara Finland och Sverige som det finns något bestånd att tala om pga alla dessa "fina" blandraser som poppar upp. Den ser så vanlig ut att man inte vil ha den helt enkelt.
#76 Jag skulle verkligen uppskatta om ni som kommenterar redan innan har läst det jag skrivit, att upprepa sig hela tiden är så tröttsamt, därför tänker jag inte göra det igen.
Däremot tycker jag att tipset är en jättebra idé - om någon vill ha en kull kattungar just för upplevelsen eller för att göra en god gärning.
# 70 Jo jag noterde också detta och anser att det var lite märkligt😂
#78 Tack för att du påminner dem.
Jag tycker inte att jag har fått svar på alla mina frågor, om du läser mitt inlägg igen så ser du säkert det. Hur som helst så menade jag att jag inte har fått något konkret svar på varför ni anser att man inte ska para mellan raser mer än att det finns många huskatter. Egentligen är jag inte ens intresserad av att diskutera det här, inte just nu i alla fall, jag har helt enkelt blivit indragen i diskussionen pga mitt inlägg. Jag gissar att det här är en fråga som ni ofta och gärna vill lufta era åsikter om men personligen känner jag att jag är färdig med den, för den här gången och i den här tråden i alla fall.
Som sagt finns det över 100 000 hemlösa katter i Sverige. Majoriteten av dom är huskatter. Om jag tar en ungar på min katt (hypotetiskt då, mina katter är kastrerade allihopa) och säljer ungarna så ser man naturligtvis till att köparna är seriösa. Men kan du vara säker på att dom nya köparna inte gör lika, och tar en kull? Kan du vara säker på att dessa kattungar, eller deras kattungar inte hamnar på gatan?
En seriöst avlad raskatt är avlad efter kollade föräldrar, är vaccinerad och ID-märkt - och kostar ett antal tusenlappar. Dom flesta som köper en katt och lägger flera tusen på den kastar inte ut den efter någon månad för att dom har tröttnat. Köper du en kattunge för 100kr, då förlorar du ingenting på att kasta ut den när den är könsmogen och "jobbig".
Det är lite skillnad på huskatt-marknaden och raskatt-marknaden. Alla jag känner som har raskatt (inte alltför många, men ändå) skulle inte ha köpt katt om inte just den rasen fanns. Dom flesta som köper huskatter vill ha just en huskatt eller bara en katt i allmänhet, och skulle därför kunnat köpa från katthem. Avlar man upp fyra huskatter är det fyra huskatter på ett katthem som inte får en ny ägare. Seriösa uppfödare, oavsett ras eller art, föder bara upp ungar när det finns efterfrågan. tHuskattsmarknaden är mättad, och jag anser att alla som ändå fortsätter avla fram huskatter därför är oseriösa (oavsett vilka tester som gjorts)
(Sen tycker jag att även raskattuppfödare borde rekommendera sina köpare till att skaffa en katt från katthem, om det inte finns en speciell orsak att dom vill ha just den rasen, exempelvis allergi)
Och jag har hört många som har flera köpare som vill köpa en kattunge, sedan när ungarna väl finns till så är intresset inte lika stort. Då sitter du där med ett antal ungar, och det är inte alla honkatter som accepterar att ha kvar ungarna när dom blir äldre.
Men om du ändå bestämmer dig för att avla (personligen tycker jag att du ska kastrera dina katter) så se till att göra alla tester, göra allt rätt med ungarna och kastrera dom. Och ge inte bort dom, det hjälper ingen. Om vi vill höja statusen på katter går det inte att ge bort dom, eller sälja dom för 100 kr.
(Kan hända att jag upprepar lite nu, orkade inte läsa igenom tråden helt)
//Jessie
Tycker förresten också att du bör ta kontakt med uppfödarna till dina två katter, och höra vad dom säger. Jag tror nämligen inte att dom blir så glada.
Om man har köpt katterna som sällskapskatter (avel/utställnings katter är ofta dyrare) så tycker jag att det är väldigt fel att använda dom till avel. I mina ögon är det helt klart ett svek gentemot uppfödaren.
Nu vet jag ju dock inte vilka avtal du har med uppfödarna, det var bara en tanke.
//Jessie
Du har fått väldigt bra svar av alla kunniga människor här..Det jag får känslan av är dock att du kanske tar en kull bara för att jävlas lite med folk här inne. MEN du har skrivit detta " Jag har fått många förfrågningar genom åren men aldrig avlat på någon av mina djur." Hur gammal är din hona egentligen ? Eftersom hon aldrig fått kull förut så kanske du ska läsa på lite om sådant också..
Filura, existensen av stamtavla och sveraks regler är att motverka dålig djurhållning. Det är enda sättet vi människor kommit på hittills, vilket är bättre än inget sätt. Så om alla bara kan hålla sig till det så skulle det hjälpa mot ett sverige fyllt av hemlösa katter. Du går emot sveraks regler om du avlar fram huskatter. Dessa regler finns av en anledning. För att skydda katterna!
Filura, existensen av stamtavla och sveraks regler är att motverka dålig djurhållning. Det är enda sättet vi människor kommit på hittills, vilket är bättre än inget sätt. Så om alla bara kan hålla sig till det så skulle det hjälpa mot ett sverige fyllt av hemlösa katter. Du går emot sveraks regler om du avlar fram huskatter. Dessa regler finns av en anledning. För att skydda katterna!
Detta har jag stött på hos flera huskattsägare men aldrig raskattägare:
"Blir katten sjuk/skadad har vi bössan"
Det säger inte att alla med huskatt tänker så, men att drt existerar. Och det är jäkligt skrämmande.
I #46 upplyser TS att hon INTE planerar att ta en kull. H*n är intresserad av genetik. För er som är nya i tråden.. :-)
Tycker det verkar som att hon visst eventuellt planerar det. Om du läst hela vägen..
#91 jag är ledsen, men jag kan inte hitta någonstans där TS skriver att hon planerar att ta en kull. Däremot så är det förståeligt att vi blir misstänksamma med tanke på hur många som håller på med BYB. Hon borde ha fått ett svar på sin genetikfråga, vilket inte jag kan ge.
// Nalle Puh//
En svartsköldpadda är inte diluerad och tillsammans med en blåmaskad(diluerad) kan avkomman endast bli blå och ev maskad om honan bär på dilution (enkel uppsättning, behövs 2 anlag för att bli dilluerad) och maskning (vilket inte mco gör).
avkomman om du parar dessa skulle bli korthåriga och enfärgade. Då långhår, maskning och dilution är recessiva anlag.
Du skriver att hanen (siames) har blå med en aning grönt i ögonen? Siameser har väl enbart blå ögon då de är maskade?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är problemet om jag nu har människor till mina hypotetiska ungar? Vad är skillnaden?
Problemet är alla ev framtida ättlingar till dessa hypotetiska kattungar. Vi har redan ett överflöd av huskatter och det verkar även finnas gott om raskatter som bidrar till BYB aveln. Dessa människor vill de ha kattungarna även om de är svarta,korthåriga och får gula eller gröna ögon?Kommer de nya hemmen att kunna ha katterna i c:a 20 år eller kommer ett nytt hem behövas om ett halvår pga allergi eller ändrade förhållanden?
Det är ett problem att många kan/vill inte ha kvar katten hela dess liv, man tycker de är söta som kattungar men ledsnar sedan ev
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#94 jag tolkar inte det svaret som att hon ska ta en kull. Däremot så hamnade hon i försvarsställning och då tror jag att hon kläckte ur sig saker som hon inte menade. Lite otrevligt sådär. Men hon skrev flera ggr att hon inte har för avsikt att para de två katterna. Jag menar, korsar man en MC med en Siames så har man verkligen nåt fel i huvudet.
Det är min teori det. Jag tror många ggr att folk går in och startar något som får det att brinna i huvudet på en. De tycker det är skitkul, speciellt när en tråd kan hålla på i det oändliga utan att trådskaparen längre är med. 🙂
// Nalle Puh//
#95 Det står hypotetiska ungar.Jag svarade på vad ett problem kunde bli.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#93 Det är helt sant. Går bara att få blåa ögon med siamesmaskning. Gröna ögon kan du däremot få via tonkinesmaskning (siamesmaskning + burmamaskning).
#94 Fast jag är faktiskt högt tveksam till att många av dessa Blocket-blandisar faktiskt har de raser i sig som påstås. Enligt Blocket så finns det ju t.ex korthåriga norsk skogkatt/maine coon korsingar och korsningar med raser i sig som är väldigt sällsynta eller inte ens finns i landet än.
#96 ok mitt inlägg blev lite felriktat. Det skulle vara #91 . 🤫
// Nalle Puh//
#80 För mig är en huskatt - en katt utan stamtavla, den kan se ut som en birma eller en siames, men så fort den inte har någon stamtavla går den under kategorin huskatt.
En bondkatt för mig är den "klassiska" gatukorsningen som tex stallkatter och bondgårdskatter.. (ja, du förstår säkert vad jag menar). En bondkatt är såklart en huskatt då den inte har stamtavla. Och europen påminner mig om den bild jag har av den klassiska bondkatten.
Även om vi inte är överens så hoppas jag att du förstår min bild på hur jag ser det.
Jag tycker bara att det låter konstigt att säga huskatt om en raskatt 😉

#99, för mig är en bondkatt ingen gatukorsning utan en katt av den gamla svenska stammen, utan rasinslag, medan en gatukorsning är just en korsning mellan olika raser bara det att det är svårt att veta exakt vad det är i.
Och jag håller med om att bara "huskatt" inte säger så mycket då det innefattar alla oreggade katter, oavsett ursprung.
#100 då uttryckte jag mig fel för det var inte det jag menade med gatukorsning. Precis som du skrev utan rasinslag… ja som sagt huskatt är alla oreggade katter :)
Och ända så var europens första namn Svensk huskatt😂
Hrj! Men herreguuuud vad sånt här rör upp känslor! Kanske för att säljare av Russian B i forts. Vill kunna ta 16500 för dem (sic). 1. Dina kattungar kan bli tex en som helt utseendemässigt ser ut som en siames, en som blir långhårig och i en lekmansögon iaf tas för norsk/ MCO. 2. Huruvida bara en maskad katt kan få blå ögon , eller blir maskad m den har siameskatt i sig. Det är befängt. Bara ögonfärg beror på minst 10 olika bitar av kromosomer och hur de paras Ihop på ett unikt sätt under meios. Utan slump ingen evolution du vet! 3, Vi kan inte jmf kattgenetik med människa, sa ngn. Konstigt då att vi är så extremt genetiskt lika en bananfluga eller en guppy. Det handlar om epigenetik, utveckling och sannolikslära. Ha det bra! Hälsningar läkaren
# 95 Jag menar, korsar man en MC med en Siames så har man verkligen nåt fel i huvudet…. Jag borde inte läsa den här tråden… Ska sluta nu.😊 Väldigt kraftigt uttryckt dock, om man inte är PRO-inavel.

Just den här korsningen har jag aldrig sett, men jag har sett ganska många siames/norsk skogkattkorsningar. De såg ut som vilken huskatt som helst i stort sett men pratiga likt siamesen. De rastypiska utseendet på siamesen (tex huvud/öronform) försvinner typ direkt vid en utavel med annan ras verkar det som. Och några "lodjurstoffsar" blev det inte heller på de korthåriga ungarna. Alla var korthåriga utom en kull jag såg men då var mamman blandning mellan siames/balines (långhårig siames).
Ang färg så har du fått bra svar. Såvida det inte blir några mutationer så bör alla kattungar bli helfärgade. Blå är möjligt men inte sannolikt, förutsatt att din mainecoon bär anlaget i enkel uppsättning. Långhår är högst osannolikt om din siames är renrasig då även det är ett recessivt anlag som måste föras vidare från båda föräldrarna (kan föras med dolt men är osannolikt på en ras som bara är korthår).
Ögonfärgen blir inte blå då den i det här fallet hänger samman med anlaget för maskning vilket är recessivt och måste ärvas av båda föräldrar.
Ang att göra den här parningen så finns det en del att tänka på (som med all avel). Eftersom den eventuella pappan är siames så bör storleksskillnaden inte utgöra ett problem (jag hade inte rekommenderat att göra den omvända kombinationen pga detta). Katter kan vara bärare på en hel del sjukdomar och ha genetiska fel som vi idag kan testa för. Därför bär alla ansvarsfulla uppfödare av katter oavsett ras testa för det som går, åtminstone de sjukdomar som är vanligast samt de som ingår i avelsriktlinjerna inom raserna man arbetar med (ta kontakt med resp rasklubb för info om detta). Katterna ska naturligtvis även vara i lämplig ålder för att paras.
Tycker det är jättebra att du tänker att du ska ha en plan för kattungarna INNAN den ev parningen gjorts.
Hej! Ännu ett tips, läs på om recessiva kontra dominanta anlag. Mendels teori är förlegad sen ungefär 50 år. Sen att den lärs ut på gymnasium fortfarande…
Ni vet om att tråden startades för nästan två år sen……..? 😉 (Och TS har inte varit inloggad sen dess heller.)
Men ett intressant ämne är de!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!