Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1956 ggr
rexlove
0

Kissar inne

Hej,

Detta känns som ett sista hopp att kanske hitta någon lösning på problemet. Vi har två katter. Den ena drabbades av urinvägsinfektion i Augusti som var långdragen och svår att bli av med. Under denna tid av veterinärbesök upptäcktes även artros. Under denna tiden har problem med kiss bredvid lådan varit ett problem till och från, ibland har det varit dagligen, ibland inget alls. Nu är hon i alla fall fri från infektioner i urinvägarna och går nu på ett foder för att motverka problem med urinvägarna, hon får även cosequin och tranbärstablett samt metacam för sin artros. Trots detta har inte kissandet utanför lådan avtagit. Eftersom vi är flera i denna familj är vi inte helt ense om vad vi bör göra, eftersom alla av oss inte gillar katterna lika mycket. 

Har någon haft liknande problem? Vad skulle ni göra? Allt känns hopplöst och mitt samvete säger mig att en katt som börjar kissa bredvid inte kan må bra till 100%…

annzoo
0

är det hög kant på lådan? Katten kanske har ont att kliva över högre kanter.

rexlove
0

Hon har tre olika lådor att välja mellan med varierande kant. Hon verkar inte besvärad utav sin artros utan leker mycket och busar med den andra katten.

rexlove
0

Tilläggas bör kanske att vi inte säkert vet att det är den "sjuka" katten som är boven. Men eftersom problemen uppstod när hon blev sjuk så känns det mest troligt…

annzoo
0

#2 med eller utan huv? vilken sorts lådmaterial?

Var kissar hon jämförelse var lådorna finns?

kalindas
1

Är du säker på att alla urinproblem är helt lösta? Har de ultraljudat blåsan och sett så att den inte är inflammerad, vilket är väldigt vanligt.
Om jag hade en katt med urin/njur/blåsproblem så skulle jag skippat skräp- (förlåt veterinär-) fodret och gått över till enbart burkmat av bra kvalitet. De som innehåller kött och inte massa spannmål. Mjau i tetra eller burk är de som är billigast. Annars Bozita eller ZiwiPeaks mm
Vill man göra urinen surare så finns det pasta man kan köpa och blanda i maten https://animail.se/uro-pet-pasta-120-g.html
Blanda gärna ut maten med lite extra vätska.
Kan vara så att katten inte hinner till lådan då inflammationen i blåsan gör att hon inte kan hålla tätt.
Kolla även njurväderna på henne. Då kan de också kissa utanför.

/Elisa

rexlove
0

#4 Två med en utan, olika material (pellets i en och ever clean i två). Hon kissar i vår källargång, så kanske 10m från vart två av lådorna finns.

#5 hon har gjort ultraljud, röntgen, prov till SVA, prov i deras egna labb både på urinen och blodet. Hon åt innan detta Bozita blötmat samt applaws torrfoder. Tyvärr blir de rätt dåliga i magen av blötfodret så det har vi fått ge begränsat.

Hon springer förbi samtliga 3 lådor för att hinna till det stället där hon kissar, så hinner gör hon.

rexlove
0

Glömde även skriva ser jag i #0 att anledningen till att vi upptäckte problemet med var att hon slickade bort päls, vilket hon inte slutat med helt ännu.

kalindas
0

Då sitter det nog i huvudet tyvärr. 😕
Prova att köpa Feliway och se om det hjälper.  För att helt utesluta smärta kan du även fråga veterinären om Metacam.

Men du kan ändå prova att öka vätskan. Enklast och minst risk för diarré är att du köper ICAs påsar i sås och ger henne en sådan om dagen. Fyll halva påsen men ljummet vatten och häll på blötmaten. Så måste hon dricka mer.

/Elisa

rexlove
0

#8 Har provat Feliway och hon får metacam… Det känns som om vi provat allt, det hjälper en liten stund men sen är det i gång igen :( 

Ska testa att öka vätskan, hon får ju lite blötta för att få i sig sin cusequin men de kanske behövs mer.

kalindas
0

Min Saga gjorde exakt det din katt gör. Dvs. slickar bort päls. Det visar ganska tydligt att hon nog har ont. Saga gick med inflammerad blåsa i över ett år innan jag upptäckte det. Märkte att hon ryckte päls men var frisk i övrigt.
Inflammerad blåsa är väldigt vanligt och svårt att upptäcka. Kan hjälpa med smärtlindring, ökning av vätska i fodret och om man vill gå på veterinärfoder, så finns det nu ett specialfoder för just den åkomman.

Så köp specialfodret, blanda extra vatten i en påsmat och ge varje dag och fråga om veterinären kan skriva ut Metacam. 
Det är värt ett försök!

Saga blev bra och slutade rycka päls! Gick upp i vikt och mådde bra. Tyvärr så hände det mycket stressande saker och problemet återkom. Efter andra dosen Metacam på kort tid och hon började jaga och slå övriga katter pga svärtan. Så fick hon somna… 😕

/Elisa

rexlove
0

#10 Tror tyvärr att det är där vi slutar, men det känns så himla tråkigt. Hon är så pigg och glad, alltid med men just kissandet och slickandet måste ju ändå betyda att något är fel…

kalindas
0

Nästan säker på att hon har ont tyvärr. 😕

/Elisa

kattöga
1

#6 Har du provat att ställa dit en eller två lådor på stället där hon kissar? 

Och har du provat att rengöra kisset på golvet som vanligt och sen avsluta med vatten med ättika i? (Tar bort doften, även den som vi människor inte känner.) Katter kan ju ha en benägenhet att kissa på samma ställe där dom kissat förut, eftersom dom känner lukten av sig själva där.

Hoppas din lilla katt ändå inte har ont, även om det nog kan vara så, och att den får all hjälp att må bra och kissar på "rätt" ställe!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
1

Är det en ute- eller innekatt?

Hur ofta rensas lådorna från avföring och urin?

Vad finns det för material i de två öppna lådorna? I vilken sorts låda bajsar hon?

Är båda katterna kastrerade? Hur gamla är de och hur ser deras relation ut?

Sajtvärd Katter iFokus

rexlove
0

#13 Nej tyvärr går det inte då det är bakom en dörr, då går inte dörren att öppna… Jag har inte provat med ättika, ska göra det! Har rengjort med såpa, piss-off och sen sprayat fermoner på dagligen. Det sistnämnda verkar dock ha noll effekt. 

#14 Båda är inne-katter och har varit hela sina liv. De fyller 10 år i år och är båda kastrerade hon-katter. De har aldrig bråkat eller varit elaka mot varandra, de brukar leka, tvätta varandra men sover ogärna nära varandra, dock gärna i samma soffa/säng. 

Det är som sagt everclean och pellets, vi städar lådorna flera gånger om dagen, ofta är någon hemma om dagarna så de är sällan smutsigt i lådorna. Hon går helst på den med högst kant och med everclean. 

Jag ska ringa min veterinär idag och be om att vi ska göra nytt test för att utesluta att hon fått infektion igen.

kalindas
0

Ta upp den troliga orsaken att det kan vara inflammation också. Ta njurvärdet.

/Elisa

Gosis12
1

Jag upptäckte av en slump att en av mina barn gillar att kissa i helt tomma lådor utan sand. Så nu har jag alltid 2 tomma lådor framme. Det är bara att hälla kisset i toan och skölja ur lådan med duschen när hon varit där.  Värt att prova.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.