Kall kattmat?
Har en undran om någon annan har en katt som ratar kall kattmat. Jag har 4 stycken som vägrar äta om maten stått i kylskåpet. Har man den framme hela dagen så äter dom den. Är ju bara rädd att den ska bli dålig om den står framme hela dagen.
Prova att köra maten några sekunder i mikron innan servering. Känn bara efter så att det inte blir för varmt istället.
Mina äter inte heller om den är kall. De får mat morgon och kväll och det finns mat i skålen till ca en timme innan nästa matgiva, alltså står en del av maten framme i ca 12 timmar. Än har ingen dött här iallafall. Tror inte det är nån fara. :) Sen tror jag att de flesta katter gillar att småäta, så någon form av mat behöver stå framme åt dem.
"På natten är alla katter svarta"
Jag har aldrig kattmat i kylen. Skulle maten vara kall (t ex rå kyckling från kylen, då sköljer jag maten först i varmvatten). Till blötmaten lägger jag alltid till 2 matskedar vatten, varmt vatten. Det "värmer upp" maten lite och katterna gillar när maten är lite smått varm/ljummen.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Min äter direkt från kylskåpet. Det är rätt skönt tycker jag.
Att katter gillar att småäta är inte detsamma som att det är bra för dem. Det ökar PH värdet i urinen varje gång en katt äter och detta i sin tur blir en gynnsam miljö för struvitsten.
Ok får prova med mikron.
Jag har aldrig maten i kylskåpet så jag vet inte om de skulle äta det då,
Jag tror inte att maten blir dålig av att stå framme. Jag brukar fylla på när den tar slut och det är ca 4-5 ggr per dag.
En gång i veckan får de frysta kycklingvingar till natten och på morgonen är de slut så jag har inte koll på vem och i vilket skede de äter dem. Men några börjar gnaga så smått redan från början då de är som isglass.
Har du 4 katter så hinner inte tex en burk Mjau bli dålig innan den är uppäten om de endast får blötmat. Mina 7 äter 4-5 burkar.
#4 Oj det där med PH-värdet har jag inte tänkt på. Där blev jag lite orolig, men jag får noja om matskålen står tom. Matskålarna hinner bli tomma under natten så där får magarna lite vila.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Dom har torrfoder också och får bara blötfodet 2 gånger per dag. Min äldsta katt har nedsatt njurfunktion, men vägrar all blöt njurfoder. Han äter bara torrfodret, men får lite vanlig blötmat under dagen.
Lillhonan jag har är inte heller så förtjust i blötmaten så hon får torrfoder kitten. Hon äter lite lite blötffodet morgon och kväll. Jag har nog testat det mesta i blötmat åt henne, men det enda som duger är pussi kött i kuvert.
Jamen, så länge man har torrfoder framme och de är vana vid att äta det så kan man ju räkna med att de väljer det. Det är ju inte för skojs skull man kallar vissa katter för "torrfoderknarkare".
Att ens bjuda på torrfoder till en katt med nedsatt njurfunktion, är ju helt vansinnigt! Släng ut skiten och bjud bara på blötmat!!
Katter äter mat efter doften. Lite uppvärmd mat luktar mera, därför äter sällan katter iskall mat. Jag värmer alltid kyskåpsmat några sekunder i micron.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Inte så himla lätt att ge honom blötmat för sina problem då han vägrar all mjuk njurmat. Har provat alla sorter både från Vetrinär och via nätet. Kan ju inte tvinga honom att äta precis, så tänk dig för innan du skäller på mig. Skrev ju även i tidigare inlägg att han INTE äter mjukmaten för nedsatt njurfunktion. Kan ju inte tvångsmata honom precis. Eller det är kanske bättre att svälta honom.
Dessutom har jag kontinuerlig kontakt med min Vetrinär angående hans foder.
ALL blötmat är bättre än torrfoder, när en katt har nedsatt njurfunktion!
Och en veterinär kan i regel foder? Not! Det de lär sig i princip är från fodertillverkarna om de inte har ett eget intresse i att ta reda på och lära sig mer. Så när det gäller foder, skulle inte jag lyssna på en veterinär. Men, men alla gör som den vill. Tyvärr!
Jajamen det gör jag. Han mår alldeles ypperligt med det foder han får och har gjort det i ett år och proverna har förbättras så varför tvinga honom äta det han inte gillar. Det fattar inte jag.
Jag testade att sluta ge honom det och bara fick den mjukmat han gillar och han blev markant värre.
#14 dom flesta människor litar nog mer på sin veterinär som man känner sig trygg med och är van vid än en främling på nätet. :) Mina ville inte heller äta maten när den var kall så jag köpte småförpackningar som det bara var en portion i istället för tetrapack och konservburkar.
Min Vetrinär är helt fantastisk. Har haft honom i säkert 10 år. Han har till och med kommit hem till mig för att ta blodprov för att katten hatar att åka bil. Han har kommit hem till mig en kväll då jag behövde salva för en ögoninflammation som en annan katt hade. Helt underbar och är otroligt kunnig då det gäller katter.
Fast…. så länge en veterinär säljer torrfoder för katter och även rekommenderar det…. Då anser inte jag att den är speciellt kunnig i vad katten SKA äta. En eloge ger jag till de få veterinärer som verkligen sätter sig in i vad katten ska äta och slutar att rekommendera torrfodret. Och nej, man behöver inte lyssna på en främling på nätet. ;) Men jag tycker att det är så vansinnigt dumt av en veterinär att rekommendera torrfoder till en katt med njurproblem! Det är ju just urin och njurvägarna som tar stryk av torrfodret…:( Har en bekant som nyligen avlivade sin katt som gått på torrfoder hela livet och fick njurproblem. DEN veterinären var vansinnig på detta torrfoder. En INSATT och KUNNIG veterinär. ;)
Jag lyssnar på kattens tillstånd och min Vetrinär. Nu var det ju inte det som jag började skriva om så har du inget att säga om det så lämnar du denna tråd precis nu. Det spelar ingen roll vad du babblar om för jag bryr mig om min katt och gör det han mår bäst av.
;) Har redan svarat på den frågan, men reagerade på att du ger torrfoder till en njursjuk katt. :( Det får mig i alla fall att reagera! Det är ju så vansinnigt dumt! Och den åsikten får jag faktiskt ha utifrån den kunskap jag har. Läs på lite så får du se att det är vansinnigt dumt. För din katts skull! Ha en fortsatt trevlig kväll.
Nr jag köper portionspåsar låter jag dem stå i skåpet, men burkmat får de står i kylen efter jag har öppnat dem, min katt verkar inte bry sig. Men jag har märkt att de flesta som har katter har maten i skåpet, alltså inte i kylen.
Kanske ska börja med det också.
Dem står ju trots allt in i kylt i affärerna….
Men min katt äter kallt som rumsvarmt =)
#21 Men om nu katten vägrar ALL blötmat som ägaren testat, är det då bättre att svälta katten? Jag vet flera katter som hellre svälter än äter något de inte gilar. Dessutom har ju värderna förbättrats, så jag ser inte poängen i att envisas.
TS: Våra katter gillar inte heller mat som stått i kylskåp. För oss hjälper det inte att mikra eller röra ner varmt vatten, utan det ska vara färst ur paketet, annars får det vara. Vissa katter är helt enkelt så.
#23 Tack Hade han inte mått så bra på den mat han får så hade jag naturligtvis testat annat, men han har ätit samma foder i ett år och mår alldeles ypperligt. Det funkade inte med micron här helker så nu får maten stå framme på dagarna.
Är och tar nya prover var sjätte månad på honom.
Både Nelson och Samuel äter kall kattmat direkt från kylskåpet med gusto.
Nelsons fotodagbok ^^
Mina katter äter inte kall mat heller. Dom får blötmat på morgonen och sen på kvällen. Är vi borta längre tid och dom får en rejälare bit blötmat på en gång så är min måttstock deras ätande. Äter dom det och verkar nöjda så finns det kvar. Ber dom om mat så får dom direkt nytt.