Katter iFokus

Katter

Etikett: allmÀnt-kattprat
LĂ€st 1386 ggr
Currbits
2015-04-05 20:50
2

Priser, "huskatter"

Hej alla! Hoppas ni haft en fin pĂ„sk. 😊 DĂ„ vi ev letar efter en ny familjemedlem sĂ„ har jag tittat runt pĂ„ diverse sidor, exempelvis blocket och blir helt förfĂ€rad av vilka priser folk begĂ€r för rena rama huskatter för att dom kanske har en liten % av det ena eller det andra, och dessutom fĂ„r dom sĂ„lda. Jag menar, du fĂ„r ju aldrig försĂ€kra en "huskatt" för mer Ă€n 1500:-, rĂ€tta mig om jag har fel, och för 5-6000:- kan man ju faktiskt köpa en raskatt dĂ€r man vet vad man fĂ„r mer eller mindre. Och jag personligen kan tycka att det Ă€r lite ledsamt nĂ€r man ser att mĂ„nga mĂ€nniskor har startat rena rama "uppfödningen" dĂ„ man ofta lĂ€ser att samma kombination gjorts gĂ„nger x tidigare. Jag vill verkligen poĂ€ngtera att jag absolut inte har nĂ„got emot huskatter men tycker att den hĂ€r "typen" av uppfödning verkar ha exploderat. Vad tycker ni? Mvh, Tove

Scorpio97
2015-04-05 20:56
5

Jag tycker precis som dig. Det Àr hemskt att folk kan sÀlja katter som inte Àr vaccinerade, försÀkrade, kastrerade och som har icke-hÀlsotestade förÀldrar, för samma priser som man fÄr en seriöst uppfödd raskatt för.

TyvĂ€rr sĂ„ har mĂ„nga mĂ€nniskor bara pengar i skallen. Och det gĂ„r ju uppenbarligen att sĂ€lja en katt dĂ€r "pappan Ă€r skogskatt" för samma pris som en renrasig skogkatt, folk köper ju. 

Enligt mig ligger ansvaret frÀmst pÄ köparen. Om alla köpare skulle fundera och lÀsa pÄ ordentligt innan dom funderar pÄ kattköp, skulle nog dom flesta inse fördelen med katter som Àr seriöst uppfödda och köpa frÄn raskattsuppfödare eller upptÀcka problemet med antalet hemlösa och köpa frÄn katthem. DÄ skulle marknaden dö ut, och dom som enbart avlar för vinssyfte skulle bli tvungna att lÀgga ner.

DÄ tycker jag det Àr vÀrre med personer som sÀljer ungarna för 1 krona tassen (ofta med avlivningshot). En katt ska i alla fall kosta nÄgot, Àven om pengarna gÄr rakt ner i fickan pÄ Àgaren.

//Jessie

Wony
2015-04-05 20:57
4

Personligen spelar det noll roll för mig ifall jag fĂ„r livförsĂ€kra en katt för max 1500 eller Ă€nnu mer. VĂ„ra Ă€r inte ens livförsĂ€krade, eftersom pengar inte kan ersĂ€tta en katt, pĂ„ nĂ„got vis. De Ă€r vĂ€rda sĂ„ mycket mer Ă€n nĂ„gon försĂ€kring kan erbjuda. DĂ€remot Ă€r de veterinĂ€rvĂ„rdsförsĂ€krade. 

Jag gÄr mer pÄ kattens personlighet och lÀmplighet Àn ras eller pris.

Em_
2015-04-05 21:13
2

Jag tycker priset pÄ en huskatt ska motsvara utgifter (typ foder, vaccinering, och sÄ vidare) plus 200-500 per unge för tiden som lagts ner, om personen Àr seriös. I bra rasavel Àr stamtavlan en sorts kvalitetsmÀrke. Ingen skulle köpa en bil ett ferrarimÀrke och ett porschemÀrke fastejpat pÄ grillen utan att ifrÄgasÀtta, men nÀr det gÀller katter verkar mÄnga tycka att tvÄ raser i katten Àr dubbel status.

Kattmamma77
2015-04-05 23:45
1

I FOLKSAM kan man livförsĂ€kra vissa huskatter för inköpspriset  -
OM de Ă€r blandras - eller av en ras fast utan stamtavla  -
dĂ„ blandraskatter  i Folksam rĂ€knas som
"Övriga raser" - och gĂ„r att livförsĂ€kra för inköpspris!

(Dock gĂ„r ej "vanlig" huskatt (dvs det som i folkmun kallas bondkatt,  att livförsĂ€kra för över 1000:- )

Tycka vad man vill men de fakto Àr ju att det Àr efterfrÄgan som styr marknaden / priserna!

[[pimey]]
2015-04-05 23:49
2

Fast de Àr inte blandraser utan huskatter det finns ingen antingen eller utan antigen huskatter eller raskatter (med stamtavla sÄklart) och jag hÄller med TS! Folk som föder upp "pÄstÄdda raskatter" gör det endast för pengar och tÀnker inte alls pÄ kattens eller ungarnas bÀsta! SÄlÀnge folk lÄter sig luras kommer detta att fortsÀtta och det Àr förjÀkligt! Folk tror att stamtavlor Àr en dum papperslapp men den Àr sÄÄÄ mycket mer

[[pimey]]
2015-04-05 23:51
3

Att testa sina djur för tex fiv/Felv, DNA hcm, blodgruppera, pkd, ultraljud hjÀrta och njurar osv Àr otroligt viktigt innan man parar sina katter men det struntar sÄdana hör mÀnniskor fullkomligt i :(

Kattmamma77
2015-04-05 23:53
2

"5 "Fast de Àr inte blandraser utan huskatter det finns ingen antingen eller utan antigen huskatter eller raskatter"

Bara informerade om att det faktum att det finns bolag dÀr man fÄr livförsÀkra just blandraskatter (eller raskatter utan stamtavla) för inköpspris -
oavsett hur mkt huskatt - eller inte huskatt - eller blandras - eller what ever - som folk önskar att kalla dem - eller inte kalla dem  ;p 

Det finns ju knappast nĂ„gon lag pĂ„ att man mĂ„ste kalla blandraser för huskatter. Önskar man kalla dem för blandras, huskatt eller bondkatt - eller what ever -  FINE - det ÄR faktiskt HELT VALFRITT! (oavsett om vissa PK-msk gĂ„r i taket dĂ„ ;-)

Förr i tiden kallades blandrashundar för byrackor - ord/definitioner förÀndras stÀndigt - Àven om vissa Àr bakÄtstrÀvare!

Det EXISTERAR faktiskt blandraskatter, och dÀrför hÀnger marknaden med (ex försÀkringsbolag etc)

Svarade bara pĂ„ TS: " Jag menar, du fĂ„r ju aldrig försĂ€kra en "huskatt" för mer Ă€n 1500:-, rĂ€tta mig om jag har fel," -
OCH Detta Ă€r alltsĂ„ fel - eftersom man kan livförsĂ€kra blandraser för inköpspris (i Folksam) - oavsett hur mkt folk önskar kalla dem huskatt - eller inte huskatt  ;p 

I Folksam rÀknas de iaf som "övriga raser" ;p - medans "bondkatter" rÀknas som huskatter (hos Folksam)

[[pimey]]
2015-04-06 09:29
1

Tycker det Àr fel av bolaget att göra sÄ det uppmuntrar oseriös avel! Och nej jag stÄr fast vid att de Àr Huskatter dÄ papperslösa katter Àr huskatter och inget annat! Detta med % hit och dit Àr bara snicksnack!

Maria
2015-04-06 10:01
0

TvĂ„ av mina katter har jag skaffat via annons i dagstidning och ja bĂ„da tvĂ„ Ă€r/var "halva skogskatter"😃

Jag Àr mycket vÀl medveten om att det Àr huskatter vi fÄtt.

Jag har sjÀlv fÄtt vaccinera, kastrera och id-mÀrkt katterna.

Jag vet att man kanske gör fel som köper dessa katter för nÄgra hundralappar men samtidigt passade det sÄ bra i tid nÀr vi tÀnkt skaffa katt.

Vad hÀnder med dessa katter annars?

VÄr sista katt dÀremot Àr adopterad frÄn katthem.

/Maria

VildaVittra
2015-04-06 16:30
10

#5 Givetvis finns det blandraser Ă€ven hos katter, det Ă€r bara att slĂ„ upp definitionen pĂ„ ordet sĂ„ ser du det. 

FrÄn ne.se:

huskatt, i utstĂ€llningssammanhang katt utan stamtavla.

SĂ„ alltsĂ„ Ă€r det ett begrepp som kommer ifrĂ„n kattklubbar. Som att jĂ€mföra med SKK sĂ„ kallar de alla hundar inklusive renraser som inte Ă€r registrerade hos dom, för blandras. 

FrÄn svenska akademins ordlista:

RAS-BLANDNING.

[jfr t. rassenmischung]

blandning av olika raser (gm korsning mellan individer av olika raser); Àv. konkretare, om produkten (individen, blandrasen).

SÄ korsar du en perser med en brittisk korthÄr sÄ Àr ungarna blandraser, sedan fÄr du kalla dom huskatter hur mycket du vill, men du kan inte himla med ögonen nÀr nÄgon vÀljer den korrekta svenska termen. SVERAK styr nÀmligen inte hur man ska definiera svenska ord.

Hur förberedd Àr du egentligen för krig, arbetslöshet, brÀnder eller sjukdom? LÀs mer pÄ Prepping iFokus

Therese
2015-04-06 16:40
0

Jag tycker att huskatters vÀrde ska höjas, just för att det finns sÄ mÄnga hemlösa. Enligt mig bör en huskatt vara vaccinerad, id-mÀrkt och kastrerad vid flytt och att man i sÄ fall kan sÀlja katten för vad den kostat Àgaren i sÄ fall. :)

thorntagg
2015-04-06 17:17
6

Bra sagt Vilda Vittra!  Givetvis finns det rasblandningar Ă€ven hos huskatter! Konstigt vore det vĂ€l annars! Man höjer inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt huskattstatusen genom att förneka detta. Man skjuter över mĂ„let om man försöker göra  sina egna tyckanden och Ă„sikter till sanningar, nĂ€r de inte Ă€r det. Ofta ser man i detta forum frĂ„gor om vad man tror att ens katt kan ha för förfĂ€der, p g av speciella kĂ€nnetecken hos katten. Och lika ofta kommer en uppsjö av hökar och tillrĂ€ttavisar den stackars kattĂ€garen
."detta med % hit och dit Ă€r bara snicksnack" som det kan lĂ„ta. (Se ovan i denna trĂ„d).

[[pimey]]
2015-04-06 17:41
4

Men bara för att en katt har ett visst utseende, hÄrlag eller ett visst temperament betyder det INTE att katten har nÄgon ras i sig alls! Det verkar ha blivit nÄgon hysteri senaste tiden att alla katter mÄste ha nÄgon form av ras i sig och dÄ kÀnns det som om man inte Àr nöjd med att katten Àr den den Àr utan man försöker leta kÀnnetecken i vissa raser. Vill man nu sÄ gÀrna ha en raskatt sÄ köper man de under korrekta former. Det Àr totalt omöjligt att veta att ens katt har till 100% raskatt i sig, allt Àr bara rena spekulationer om det inte finns papper.

thorntagg
2015-04-06 20:20
1

Det Ă€r inte sĂ„ troligt att en "huskatt" som kanske ser ut som en ragdoll gör det p g av en mutation; mera troligt att en okastrerad ragdollhane varit framme (det finns faktiskt sĂ„dana!) Man bör dock inte blanda ihop Ă€pplen och pĂ€ron; Ă€ven om det naturligtvis inte Ă€r ovanligt  med blandraser av olika grad bland vĂ„ra s k huskatter, sĂ„ ska man inte acceptera medveten avel av katter utan stamtavlor men med vilseledande pĂ„stĂ„enden om katternas ursprung, bara för att sko sig ekonomiskt pĂ„ folks godrogenhet.  Ska vi nĂ„gonsin fĂ„ ordning pĂ„ problemet med okastrerade, oförsĂ€krade, hemlösa katter, sĂ„ mĂ„ste det bli slut pĂ„ samvetslösa huskattsuppfödare!

[HundochKatt]
2015-04-06 21:14
2

Idag skulle jag inte köpa en blandras/korsning/huskatt som inte Ă€r vaccinerad, id-mĂ€rkt och veterinĂ€rbesiktad. Även fast jag sĂ€tter vĂ€rde pĂ„ huskatterna, lika mycket som raskatter, sĂ„ skulle jag aldrig köpa en huskatt för flera tusen lappar dĂ„ det sĂ€llan Ă€r kontrollerad avel sĂ„ man vet inte vad huskatten bĂ€r pĂ„ för gener. Och jag skulle definitivt inte köpa en för flera tusenlappar ovaccinerad, obesiktad. TyvĂ€rr verkar det ju finnas marknad för sĂ„dana, dĂ€rav har priset ökat i höjden. Lite pĂ„ gott och ont det hĂ€r med att "förhöja huskattens status".