Blod i urinet! Hjälp!
Kan bero på uvi (vanligt om katten äter torrfoder).
Du bör kontakta veterinär så snart som möjligt. Uvi gör väldigt ont och kan gå upp i njurarna om man har otur.
//Jessie
Okej. Har du någon aning om vad det kan kosta? Och vad gör dom åt urinvägsinfektioner?
Är det bakteriell urinvägsinfektion (vilket är mycket ovanligt) får katten antibiotika. Är det en inflammation får katten inflammationsdämpande och smärtlindrande (vanligtvis Metacam). Blod i urinen kan även bero på kristaller som kan bilda stopp i urinröret, vilket är ett livshotande tillstånd. Att det blir stopp är vanligast hos hankatter eftersom de har ett smalare urinrör.
Det är viktigt att katten dricker mycket och att du håller koll så att katten kan kissa. Vid urinvägsproblem är det vanligt att katten kissar ofta och väldigt lite per gång, så byt till finkornig klumpbildande sand så att du kan hålla koll på mängden.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej. Ska försöka få min sambo att vilja åka till veterinären.. Jag är arbetslös och har inga pengar och han bryr sig inte. Han säger att han kan avliva katten med gevär. :/ suck
#4 Skulle någon jag bor med komma med de förslaget hade personen blivit utkastad med huvudet först.. Kan du inte låna pengar av någon du känner om inte din sambo vill..
Bra sagt, annzoo!
#4 Jag skulle låna geväret och avliva sambon……. 😇
Jag hoppas att katten får hjälp hos veterinär väldigt snart! För det behöver den.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Från igår kväll så har hon kissat normalt.. Katter blöder inte när dom löper va? För hon träffade på en hankatt genom fönstret iförrigår. Efter det har hon sprungit efter den andra katten och luktat henne i rumpan och varit extra gosig och jamig :p
#8 Nej, katter blöder inte när de löper. Hur gammal är hon? Är hon inte kastrerad?
Inflammation i blåsan (Fic) kan uppstå p.g.a. stress.
Sajtvärd Katter iFokus
Ni måste faktiskt åka till en veterinär, katten har svinont om det kommer blod i urinen. Inte ok att vänta, den bör åtminstone få smärtstillande anpassat för katt och beroende på vad det är kan den behöva annan medicin. Åk IDAG.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Säger som i ovanstående inläggen; åk till veterinär. Det är inget att vänta på, har katten kissat blod, skall den ha behandling. Om inte din sambo vill hjälpa dig, kanske du har någon annan. Du skall inte vänta, och i annat fall, får du väl ta kontakt med en jourveterinär (djursjukhus) och höra vad de säger.
Är du säker på att det är blod? På bilden ser det mer ut som att urinen är väldigt koncentrerad, men det är ju svårt att avgöra via en bild.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är svårt att se till och med i verkligheten, men något fel är det ju. Sådär såg det ut när min förra katt kissade blod i alla fall, och då var det urinsten. Inte bra.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja vi ska ta och åka till veterinären. Iallafall ringa och rådfråga först. Hon är 6 år gammal och är steriliserad. Hon verkar inte ha ont av det och har inte kissat mer blod. Hon är helt normal. Äter som vanligt (torrfoder från royal Canin för steriliserade katter och blötmat). Hon är bara något mer gosig efter mötet med hankatten..
Och jag är osäker på att det är blod för i verkligheten är det mer orange och något slag av rött. Men man blir ju orolig och tänker alltid det värsta
#15 Hon kan inte ätit något konstigt som morötter eller rödbetor? För det kan missfärga urinen hos andra arter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej hon har inte ätit nånting som skulle kunna missfärga urinet. Men nu kissar hon helt normalt och verkar inte ha ont heller när hon kissar.