Är min katt undernärd?
Hej! Tog över en steriliserad, 8åring katthona som är innekatt i somras. Hon fick dra ut flera tänder för 2 mån sedan pga FORL. Nu får hon bara äta blötmat. Innan åt hon torrfoder från mjau. Veterinären tyckte hon borde gå ner från 5 till 4,5 kg. Efter operationen provade vi med alla olika blötfoder som finns i matbutikerna (mjau, pussy, whiskys, ica mm). Hon matvägrade! Det ända hon åt var sheba selection in sauce. Vi försökte göra en övergång försiktigt från sheba till någon av de andra blötmaten men hon vägrade. Först tänkte vi att hon äter väl när hon blir tillräckligt hungrig men icke, hon gick ganska snabbt ner sin övervikt på 0,5kg. Vi vågade inte fortsätta eftersom hon inte åt någonting, så vi har nu gett henne 1,5 burk (ca 125 g) sheba/dag uppdelat på 3 måltider senaste månaden. Hon har hållt vikten på det. Hon är väldigt lat och sover/gosar mest så hon gör inte av med så mycket energi. Energimässigt går hon nog +/- noll nu, men näringsmässigt? Om man läser står det att en katt på 4 kg ska äta 3 burkar om dagen och hon får bara hälften. Verkar detta rimligt? Kan ju tillägga att vi är studenter och egentligen tycker sheba är för dyrt men hon vägrar ju äta all annan billigare mat (som tex mjau som ska ha ett bra näringsinnehåll).
Vad tycker ni att vi ska göra? Tror ni att hon kan vara undernärd? (den sheba hon äter är ju inte jättenyttig, en del spannmål och sånt i)
Börja med att kastrera honan, okastrerade katter kan vara riktigt knepiga vad gäller allt, inklusive foder och vikt.
Sheba är bättre än ingen blötmat alls, så fortsätt med det.
Ni kan ju också försöka er på att lura i henne lite rått, finns en hel del billiga djurdelar på Citygross att inhandla, allt från tunga till njure.
Lägg upp en bild på katten så blir det lättare att avgöra om hon är undernärd eller ej.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kika på dessa två videoklipp som lagts in tidigare av någon
mjuka upp torrfodret som hon gillar i lite vatten så får hon kanske i sig det. man ska känna revbenen när man drar med fingret, men de ska inte synas (finns bilder på det på internet. veterinären hade en sån)
Tycker det var dumt om eran vet sa ni skulle banta en katt som är opererad. kan ju bli en omställning så man borde ju vänta o se hur katten blev efter operationen o med maten.
Jag har iaf läst att en del FORLkatter kan äta torrfoder även utan tänder så skulle prova ge det också om ni har problem. prova blöt den lite kanske. bra att ni har koll på vikten. jag väger mina katter o skriver upp då o då så man vet om något ej stämmer.