skaffa en till katt..
Hej, jag undrar om någon vet om det går att skaffa en eller två till katter ( kattungar isf ) om man redan har en katt som är 7 år ungefär, den 7åriga katten är fortfarande väldigt busig men gosig, han är en kastrerad utekatt men har brukar hamna i bråk med andra katter ute, men tror ni att det skulle funka att skaffa en eller två kattungar ändå? Är det nåt speciellt man ska tänka på isf, tack på förhand :)
Så länge den äldre katten är kastrerade (och kattungarna blir det innan dom blir könsmogna) så brukar det gå bra. Om den äldre katten inte är jättebusig så rekommenderar jag två kattungar. En kattunge vill nämligen leka väldigt mycket, och kan då bli lite jobbig för en lugnare äldre katt.
Vi hade två äldre katter i ungefär samma ålder som din när vi skaffade två ungar till. Var lite fräs i början, men det dröjde inte många dagar innan alla var sams. Man kan antingen bara släppa ihop alla katter och låta dom sköta det själva (så länge dom inte bråkar allvarligt) eller så kan man dom första dagarna dela upp bostaden med kompostgaller. Då kan katterna se, känna lukten av och höra varandra innan dom faktiskt får träffas.
Jag rekommenderar även att köpa från seriös raskattsuppfödare (om man vill ha raskatt) eller från katthem (om man vill ha huskatt).
//Jessie
Taaack, ah han är väldigt busig av sig men är det bäst att skaffa 2 kattungar ändå kanske?
Det faktum att den befintliga katten är utekatt kan bli ett problem. Är han inte närvarande inomhus försvårar det introduceringen och risken är att han väljer att hålla sig hemifrån så mycket som möjligt istället för att vänja sig vid och acceptera nykomlingarna.
Sajtvärd Katter iFokus
okej är det vanligt? finns det nåt man kan göra för att förhindra det?
#4 Ja, det är vanligt. Det man kan göra är att hålla utekatten inomhus tills katterna känner samhörighet och accepterar varandra.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, hur länge brukar det ta ungefär
#6 Det är väldigt olika, allt från några dagar, några veckor, till flera månader. Är utekatten omöjlig att hålla inomhus? Hur pass mycket och ofta är han ute? Måste han gå ut även under introduceringen skulle jag rekommendera kortare övervakade eller kopplade promenader.
Sajtvärd Katter iFokus
okej, tror det är omöjligt att hålla han helt utan att gå ut men att gå ut med han och hålla koll på han någon gång om dagen hade nog gått bra :)