För liten för kattpensionat?
Har 2 katter, 1 vuxen och en kattunge på snart 4 månader. Måste resa bort i 1 vecka och har ingen som kan ha katterna hemma den veckan. Tänkte lämna dem på ett bra katt pensionat som jag använt mig av tidigare. Kattungen kommer att vara 4 månader och 1 vecka när den kommer dit. Är det ok eller är katten för ung? Den är i sällskap med sin vuxna kompis och rummet är hyffsat stort med klätterställning och tillgång till att komma ut i en liten inhängnad med gräsmatta. Vad tycker ni?
Jag hade inte lämnat bort en så pass liten katt, känns på tok för tidigt. Har du inga alternativ och resan är livsnödvändig så är det inte mycket att välja på. Men att lämna kattunge på pensionat känns inte som en bra lösning.
Jag ser inga problem alls att lämna kattungen framförallt när den har sin kompis med sig. Hellre ett pensionat där den har massor av saker att lukta och titta på än sitta ensam hemma.
Glad Skåning
Helt ok, enl mig.
När du vet att det är ett bra ställe! Det är a och o. Och du hade ju erfarenhet av det här stället sedan tidigare så ok.
Den är ju inte ensam utan har sin äldre kompis med som trygghet.
Ta gärna med egna leksaker och liggplatser/dynor/filtar med hemmadoft.
Kanske ingen idealisk situation men ibland måste man och får då göra det så bra som man någonsin kan. Kommer säkerligen att gå alldeles utmärkt. Lycka till!
Personligen hade jag inte gjort det pga smittrisken o en liten har ett sämre immunförsvar. Är ju därför det är de unga katterna som får FIP tex. Kattungen har ju nästan nyligen kommit till dig o den flytten då den lämnar sin mamma o syskon mm är det mest stressfyllda i en kattunges liv. Att nu igen rycka upp den o med en ny kompis känns som att utmana ödet. Har förresten aldrig hört någon lämna en så liten till ett pensionat o undrar om ett seriöst pensionat tar emot. Jag skulle iaf aldrig våga.
Finns ju mkt läskigt som katt kan få på ett pensionat o ej går o vaccinera bort.