Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1228 ggr
Sweelin
0

Dåliga magar

Hej! Det är så att förra helgen så hämtade vi hem en ny kisse till familjen. Vi har nu en stor och en liten katt (den nya).

Problemet är dock att denna kisse inte hade några speciella matrutiner som jag kunde eftersträva för att han ska få en bra mage. Både torrfoder och alla möjliga sorters mjukmat fick han lite hur som helst. I alla fall så vill han inte äta torrfoder längre som uppfödaren gav och bara bozita mjukmat som den stora katten endast äter. Vilket resulterar i att han har varit dålig i magen en vecka nu. Men det är inte så konstigt.

Det största problemet jag har just nu är att den stora katten jag hade sedan innan snodde lite torrfoder från den lilla kissen under två dagar (sen lyckades vi hitta en annan lösning) och han har varit jätte dålig i magen också nu i en vecka… Han har bara ätit bozita mjukmat under minst 1 års tid och det ser inte ut att bli bättre 😭

Just nu känner jag mig totalt maktlös och får springa efter katter med avföring i rumpan och på golvet. Hur ska jag göra? Just nu får dem endast bozita.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

SuperLimm
0

Har du fastat dom en måltid? Kattungar bör inte fastas dock men den vuxna katten kan du prova att fasta en halv dag.

Mvh Linn

sagan
2

Ge skonkost tills magarna är bättre och börja långsamt introducera Bozitan igen sen. Du kan koka lite morötter som du gör puré av och blanda i skonkosten. Använd nöt, lammfärs eller kyckling. Du kan med fördel ge det rått.

[HundochKatt]
1

Köp fortiflora på apoteket för att hjälpa till att återställa magen.

Sweelin
1

Jag provat att börja ge skonkost nu. Har blandat torsk, potatis, morotspuré och risavkok, allt kokat. Dom äter med god aptit i alla fall 🙂 Får se nu hur deras magar blir bara.

sagan
0

Ta bort potatis och ris. Det är inget katter behöver äta.  Det räcker med torsken och mortotspuren. ☝️🙂

Sweelin
0

#5 Ah så pass! Då gör jag det 😃

sagan
0

#6  🙂 Hoppas det blir bättre i magen snart. Men låt det gå ett tag innan du börjar fasa in ordinarie maten igen.

Lol V Stein
2

Jag har precis gjort allergiutredning på min katt, och bytte då foder fram och tillbaka pga detta. Givetvis blev min katt dålig i magen. Hade fått tips om att FortiFlora var bra, så jag köpte det och tyckte att det hjälpte mycket, hon blev bra väldigt snabbt. Det är ett pulver som man strör över maten, min katt tyckte det var jättegott! Något dyrt, men det är det värt att slippa bajs i pälsen och överallt. Finns hos veterinärer, djuraffärer ochapoteket:  http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?varuid=240758#

Jag vill även nämna att det finns sjukdomar ger diarré, och att katter kan vara symptomfria men bli dåliga när de blir stressade, som vid en flytt. Tänker framförallt på Tritrichomonas men även Giardia. Hoppas dock att det "bara" är foderbytet. Du kan läsa mer här: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25122 http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/Giardia/ http://www.agria.se/katt/artikel/tritrichomonas--en-parasit-som-orsakar-langvarig-diarre-hos-katt

Sweelin
0

#8 Tack! Får hålla ett extra öga

sagan
0

Om magarna inte blir bra så kan du gå vidare. Men det är alltid bra att börja någonstans. Om de har Tritrichomonas eller Giardia kan de bli bättre i magen och man inte behöver göra något åt saken också. Men blir magarna inte bra måste kissarna behandlas. Många katter går med nån av parasiterna utan att ha problem och då gör man inget åt saken. Det är när problem som rinniga diarrerer och att det inte slutar man måsta göra något åt saken.

Hur har det gått nu? Är det något bättre i magarna?

Sweelin
0

#10 Den stora katten har inte bajsat på två dagar nu, så det känns ju sådär… Så vet inte hur han är i magen. Den lille har fastare avföring 🙂 Dom mår bra annars, äter samt kissar normalt.

sagan
0

Bra att liten är bättre, men vad gäller den stora och att inte ha gått på lådan låter ju mindre bra. Du är säker på att han ätit? Om ha inte går på låda snart kan det vara bra att ge något så att magen kommer igång.  Hur många lådor har du och får han gå på dem i fred för den lille? Kanske han behöver lite lugn och ro? 🙂

Sweelin
0

#12 Jadå han glupskar i sig. Att gå på lådan har inte varit något problem innan och den lille låter honom vara 🙂 Han kissar i alla fall. Vad kan man ge om han inte bajsar?

sagan
0

Det jag vet att man kan ge är laktulos som även ges till människor. Börja med liten mängd 0,5 2 gånger om dagen och se vad som händer. Ger man för mycket kan det bli väldig fart och de vill man helst undvika. Öka på om det inte ger resulat. Sen har jag hört att man kan ge messmör också, men har aldrig själv behövt använda det och vet inte hur mycket man bör ge av det.

[trh]
1

När jag hade samma problem med min katt, dvs fr diarré till "stopp" sa veterinären som jag pratade med att jag skulle ha is i magen och att hon sällan oroade sig när det blev lugnt i magen efter en tids diarrér, systemet är ju tömt. Och mycket riktigt, den kom igång av sig själv efter 2-3 dagar. Var försiktig så du inte gör katten lös igen.

[trh]
1

Du kan alltid ringa Agrias jourveterinär. Många har delade meningar, men jag har varit nöjd.

SuperLimm
2

Tänk på att om en någon (vare sig det är människa eller djur) har haft diarré så är tarmsystemet tomt och när då magen börja fungera bra igen kan det ta 1-3 dagar innan det kommer någon avföring eftersom det tar ett tag för maten att passera hela tarmsystemet.

Mvh Linn

Sweelin
1

Jag väljer att avvakta lite då dom springer runt och busar, har god aptit och dricker bra annars. Någon hade gått på lådan i morse, men vet inte riktigt vilken😐

Sweelin
2

Kan ju meddela att båda har gått på lådan nu och har fast avföring 😃

sagan
1

👍 toppen. Låt det gå ett tag innan du sakta börjar fasa in den ordinarie maten. Ta en tesked i taget. Om magarna blir dåliga igen backar du till tidigare giv där magarna fortfarande var bra och stannar där lite längre. Hoppas att det ska gå bra!

Sweelin
0

#20 Yesbox😃