Lek med hundvalp
Hej!
Jag undrar vad ni andra tror om hur min valp och kattunge leker tillsammans. Valpen är snart 16 veckor och kattungen nio månader. Ibland undrar jag om valpen är för aggressiv. För han springer efter katten och jagar henne och när han kommer ikapp henne så lägger hon sig på rygg och börjar klösa lite och bitas. Hunden tar oftast stryptag. Det slutar med att katten antingen springer iväg och hoppar upp nånstans där hunden inte kan komma åt henne, eller med att hon typ "skriker" lågt och vi stoppar leken. Men katten kan lika gärna börja leka också och anfalla hunden från ingenstans. Hon verkar inte vara rädd och hon reser inte ragg. Utan tvärtom, hon verkar gilla hunden för när hunden ligger och sover kommer hon och lägger sig med honom och börjar slicka honom. Även fast hon kanske springer iväg från honom under lek så är hon tillbaka någon minut senare för mer lek.
Vad tror ni andra? Är det okej lek eller bör vi oroa oss? Spontant känner jag att det ser hemskare ut än vad det faktiskt är, för ingen verkar ju ta någon skada på något sätt.
Jag tycker ni ska lära hunden att inte jaga katten för det låter inte som om katten vill leka utan fly därifrån!
Varför stoppar ni ej valpen när den börjar jaga katten? Nu vet jag inte ras på hunden men blir rasen större än katten kan de verkligen sluta illa senare.
Det du beskriver är inte lek i mina öron. Det finns en gräns mellan lek och inte lek och ni måste lära hunden att inte jaga katten. Samma sak gäller katten… det är inte okej om katten tex hoppar på hunden när den sover mm
#1 Det är det som vi är osäkra på. Nu kanske jag uttryckte mig lite otydligt, men det är inte så att katten flyr, utan de brottas och "leker" faktiskt och sen efter ett tag (allt från några sekunder till någon eller några minuter) springer katten bort. Men hon kommer också ibland tillbaka på en gång efter att hon har sprungit iväg. Hundvalpen är inte i överläge, det är inte så att han håller fast katten och hon försöker ta sig loss.
#2 Det är en italiensk vinthund och katten är en russian blue. Så det kommer inte skilja så mycket i vikt och mankhöjd mellan dem som vuxna. Katten hoppar inte på hunden när han sover, utan hon kommer och lägger sig bredvid eller på hunden och börjar slicka honom.
Hur vet man när en katt och en hund leker snällt?