Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 17846 ggr
[Exotiiica]
0

Brutit, sträckt eller bara en stukning?

Hejsan!

Veterinären öppnar inte förrän 1-2 timmar men tänkte fråga här och se om jag kan få några tips.

Igår kväll runt 11 tiden så såg hoppade min katt på ca 10 månader från ett högt ställe ca 2m. Han började halta rejält han ville inte lägga någon vikt på bakbenet och la sig bara ner. Man kunde klappa honom men efter ett tag började han putta bort min hand med framtassarna och sin ena fot(den som inte är skadad).  för att röra sig ett litet avstånd så föredrog han att släpa sig själv med framtassarna eller halta rejält.

Idag på morgonen har jag märkt att han kan gå på benet men haltar lite, han klättrar även upp på saker som vanligt. Han kan gå fint med en liten halt och släpar inte på sig överhuvudtaget. Han går runt och hoppar upp på grejer som vanligt.

Tror ni att han kan ha brutit något eller sträckt sig?

IceJossan
1

Han borde inte kunna gå alls om han brutit benet, än mindre klättra. Däremot kan han ha brutit en tå eller fått sig en rejäl stukning/sträckning. Det kan även ha hoppat ur led, men hoppat rätt igen under natten så att det bara är lite ömt idag.

Du bör åka in med honom till veterinär idag så att en kunnig person får känna igenom honom. Det kan behövas åtgärder för att det inte ska läka fel, om det är nåt som är galet.

[Exotiiica]
1

1# Jo det är det jag ska göra när veterinären öppnar, men jag kan ta på hans tass så brutit tassen tror jag inte är möjlig. Men vi får se när vi åker in :)

Uppkatten
0

#1 Har dessvärre läst om katter som klättrat i höga klösträd trots benfraktur. Så omöjligt är det inte.

#2 Håller tummarna för att det har gått bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nypisnina
0

Hur har det gått? Har du fått tag i veterinären?
Stackars lilla misse.. Hoppas det blir bra fort.

[Exotiiica]
5

Katten har inge ben som är brutna eller någon större skada! (Tack och lov)

Wony
0

Vad bra att det inte var något allvarligt! Här hos oss kom Lillan haltandes en dag, bara några minuter innan det hade vi släppt ut henne och då var hon normal. Visade sig vara en korsbandsskada som fått opereras med ca en månads läkeperiod… 

Det kan lätt gå illa, så vad skönt att det inte var något allvarligt! 🙂

[Exotiiica]
0

6# Ush vad tråkigt att höra om Lillan :/ Men jo det är skönt att han är frisk!

Wony
0

#7 Hon är på bättringsvägen, men det är så lätt hänt att något händer. Bara sådär, kan en olycka ske, och man vet aldrig när eller hur.

[Exotiiica]
0

8# Jo, hoppas hon blir bättre! :)

Anielica
0

#1 min katt haltade hem med benet brutet på två ställen, mitt i vintern. Han måste gått från stora vägen vilket är ungefär 500 meter så, njaa en katt med brutet ben kan gå

Wony
0

#10 Om inte annat är katter riktigt duktiga på att hoppa på tre ben, något som Lillan gjorde, omväxlande med att halta. Katter är rätt så imponerande djur faktiskt. 🙂

[Exotiiica]
0

Jo, har sett vissa katter hoppa runt med 3 ben.

Men tycker så synd om han han är väldigt blå i benet :/

Rafflan
0

Min katt blev halt, kände igenom benet men katten reagerade inte, dag 2 var katten fortfarande lite halt men reagerade fortfarande inte när jag klämde och kände på benet, dag 3 var katten 3 bent och kunde inte stödja alls på det skadade benet. Åkte in akut till veterinären, fraktur i tassen, så antingen var det en spricka dag 1 eller eller så var det en fraktur redan då men som blev sämre dag 3. Oavsett så jo katter kan ha frakturer/sprickor och ändå kunna ta sig upp och ner i möbler osv.

Frakturen läkte lätt med gips och vi slapp operation :)

Rafflan
2

#12 blå i benet låter inte bra… du borde ringa veterinären idag och kolla vad dem säger ang att katten är blå om benet…