Blötmat och torrfoder
Om ni ger eran katt blötmat, hur ofta ger ni den det? Vilken sort använder ni? Hur länge håller sig blötmat i matskålen innan den blir gammal? Vilket torrfoder ger ni eran katt? Ger ni den fri tillgång till det eller hur gör ni? Berätta gärna vilken ras och hur gammal katten är också :)
Huskatt 11 år pigg och frisk, Huskatt 17 år botad från diabetes med bra foder.
Enbart Mjau blötmat!
Acana torrissar som godis ibland.
tycker att blötmaten oftast torkar om de inte äter upp allt i tid. När den är torr är den förståss inte lika god ha ha..
har aldrig varit med om att den hunnit bli dålig typ surnat eller så i matskålen. Det tar oftast slut för fort och bara smulrester ligger kvar och torkar hos oss.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har Ragdoll och en Norsk skogskatt, ger mina Applaws blötmat försvinner
inom 5 minuter så den är verkligen uppskattad. Får den en ggr / dag ger reseterande tiden bra torrfoder. Spannmålsfritt.
Har tre huskatter på 2.5-3.5 kg. Ger enbart Mjau blötmat
Ger tre gånger per dag (morgon, eftermiddag, kväll) och totalt ca 200 g per katt. Det är uppätet på några minuter så det blir aldrig gammalt.
//Jessie
Canagan torrfoder ;)
Har totalt 7 katter 🙂
2 katter. En husis & en MCO. Mjau blötmat varvat med barf 4 ggr per dygn.
Jag ger mina så ofta att det mer eller mindre är fri tillgång och ingen är överviktig.
/Maria
Fri tillgång till blötmat här också. Dom får en portion på morgonen och sen när dom visar att dom vill ha mat. Hanen äter som en häst - 200-300 g per dag. Tyvärr duger bara Sheba och Gourmet. Men smyger in Mac's blötfoder just nu. Han väger ca 4,5-5 kg, 10 år, rör sig mycket ute på dagarna nu när det inte längre är vinter.
Honan äter betydligt mindre mat, just nu Mac's blötmat. För det mesta så här års blir det bara ca 100-150 gram (eller mindre), Men så självbarfar hon mycket möss och vattensork. Mycket aktiv ute, liten, väger 3,4 kg.
Honan har fri tillgång till Applaws torrfoder men det äter hon bara när det inte finns blötmat tillgängligt, t ex på nätterna. Hanen får ytterst lite torrfoder, han spyr lätt av det.
Godis: Cosma's frystorkade kyckling = godis! 😛
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag glömde att skriva att jag varierar blötmaten med några veckors mellanrum då katterna verkar vilja ha omväxling😉
/Maria
Endast Friskies torrfoder och nån sheba (kräsna katter äter bara oxkött och kyckling) på helgerna och pälsen har aldrig varit glansigare så detta rekomenderas starkt.
Inget torrfoder alls, då jag anser att en katt inte ska äta det. Inte ens spannmålsfritt.
Här serveras blötmat (Mjau Tetra) och Barf. 3-5 ggr om dagen, då han fortfarande är unge. Ytterst sällan det blir över något och blir det det, så snor hunden det om jag inte hinner stoppa in det i kylen.
Friskies , och torrfoder du köper i vanlig mataffär är inget bra foder…..Mjau är ok som blötmat, min blev lite dåliga imagen av detta därför bytte jag till Applaws…..torrfoder är bra å länge du ger ett kvalite foder!!
Torrfoder är INTE BRA. Inte ens ett "bra". Det tål att upprepas. En katt har bristande törstreflex och katter dricker sällan tillräckligt med vatten om de äter torrfoder. I naturen får kattdjuren i sig det mesta av sitt vatten genom byten, som innehåller ca 65 - 75 % vatten. Äter en katt torrfoder så behöver den dricka minst 0,5 - 0,6 dl vatten per kilo kroppsvikt. En katt som väger 4 kg behöver alltså dricka MINST 2 dl vatten per dag. Jag begriper inte hur ni som utfodrar era katter med torrfoder kan blunda för detta? Torrfoder är INTE bra för katter, det orsakar urinvägsproblem samt njurproblem. Jag vet, för jag har haft katter som haft just detta och då visste jag tyvärr inte bättre och utfodrade mina katter med torrfoder. De jagade själva en hel del men det var inte tillräckligt för att få i sig vätska. :( För kattens bästa skippa allt vad torrfoder heter och utfodra istället med blötmat. Även en blötmat med spannmål i är bättre än torrfoder! Och det ska mycket till att jag ska säga det som råfodrar mina djur.
Tyvärr har du fel där…varför skulle jag ge blötmat aom innehåller spannmål som är helt fel för en katt??
Beror på vad det är förtorrfoder du ger din katt….annars tror jag inte större delen av uppfödare av olika kattraser utfodrat sina katter med detta??
Hörde med för längesen (10 år sedan kanske?) att torrfoder kan orsaka problem med njurar och uringångar och sådant, men eftersom veterinärer själva förespråkar torrfoder många gånger, givetvis finns det undantag, har man en katt med dåliga njurar så får man specialfoder - vet dock inte om det är torrisar eller blötmat… Kan ju ta reda på det.
Men sånt måste ju veterinärer och uppfödare ha koll på, inte skulle vi utfodra våra älskade katter med något som kan skada dem.
Enligt min mening så har torrfodret blivit så bra idag, vi vet mer om katter nu än vad vi gjorde innan och det finns ju så bra foder så att sjuka katter kan hålla sig friska utan mediciner för att de har fått foder som gör dem friska.
Jag har tre katter i hushållet, en huskatt som är en dam på 5 år som är lat och innekatt och jagar helst leksaker som är stilla… latast i hela världen.
Hon får bara mjau blötmat för annars blir hon tjock som en boll.
Hon utfodras 3-4 ggr om dagen för hon tömmer skålarna, hon är dessutom hungrig alltid.
Min ena Sphynx kille har kronisk grovtarmsinflammation, han blir 2 år i april.
Han äter foder för magen men det är lite magert och han är rätt smal så han får även royal canin kitten för steriliserade katter. - Det är bara dessa två foder som hans mage klarar och som han håller sig fin i hullet på, har provat säkert 10 olika foder och varje sort utom dessa har han bajsat ner hela kattlådan med både blod och slem. Synd om honom. Men med detta är han fin och lagom i hullet.
Han får mat när han ber om det, 4-5ggr (ibland tom 6 ggr) om dagen.
Min andra sphynx kille är drygt 1 år gammal, lite tjock och älskar mat men rör på sig massa, han får också mjau blötmat.
Han får mat när den andra tjocka får mat.
Båda tjocka katterna får dock lite pluppar från min smala katt då och då för extra näring, i synnerhet sphynxen eftersom han är naken och så busig.
Lite klurigt är det när man ger dem eftersom de har olika behov, särskilt när min yngsta kille var liten och fick royal canin babycat som den andra tjocka älskade.
Haha! Men det funkade så småningom. Olika ställen att mata på och katterna har lärt sig olika kommandon och vet vad de får göra och inte.
#14 #15 Nej, jag har inte fel faktiskt. Det är du som har fel som anser att torrfoder är bra. INGET torrfoder är bra! Det bästa man kan utfodra sin katt med är BARF=rå föda, därefter kommer spannmålsfritt blötfoder (ex. Mjau), sedan kommer faktiskt blötfoder med spannmål. Varför? Jo, just pga katters bristande törstreflex. De dricker INTE tillräckligt med vatten!
Att större delen av uppfödarna utfodrar sina katter med torrfoder är inte ett tecken/garanti på att det är BRA! Utan där handlar det om okunskap och/eller lathet. Det finns ingenting i torrfoder som är bra! Ingenting! Tvärtom så gör det mer skada än nytta. En katt ska absolut inte äta torrfoder!
Det här är det dummaste fodertillverkarna kommit på för en katt. Dessutom är vi itutade att katter "gillar att småäta upp till 15 ggr om dagen" och då är torrfoder toppen. NOT! En katt mår inte bra av att äta hela dagarna i små mängder. Utan det bästa för katten är att portionsutfodra och då kan man likaväl ge blötmat, för KATTENS BÄSTA!
Jag själv önskar att jag visste allt detta redan från katt nr 1. Men det gjorde jag inte, tyvärr. Men nu när jag vet så skulle aldrig torrfoder serveras för någon katt i mitt hus.
Blundar man för det här och tror fortfarande att torrfoder är bra, då tycker jag synd om katten. Väldigt synd om katten. :(
#16 Problemet är att de flesta veterinärer inte vet mycket om kattens näringslära (inte heller hundens) . Det de lär sig är just från fodertillverkarna som ex. RC. Och det säger sig ju självt, de förordar ju SINA produkter.
Men det finns veterinärer som läser på, på egen hand av intresse och faktum är att det finns faktiskt veterinärer som tycker att torrfoder till katt är bara skit rent ut sagt. Har en vän som tog bort sin katt för ett tag sedan och just den veterinären han var till ansåg att kattens njurproblem kom just pga torrfodret han ätit under hela sitt liv (förutom självbarf). Jag har en svärdotter som är veterinärutbildad i Kina, som pluggar nu för att få sin svenska legitimation. Hon säger detsamma att torrfoder för hund och framförallt katt gör mer skada än nytta och hon ser med fasa fram emot att behöva sälja torrfoder på den klinik hon kommer få jobb på. Kan säga att hon uppmuntrar mig verkligen när jag valde att gå över till rått och att katten inte får en endaste torrfoderkula av mig tycker hon är super!
Läs denna artikel på Agrias sida och begrunda. http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra
Kan tillägga också att bara för att man är uppfödare så har man inte per automatik bra koll på näringslära. Tyvärr brister nog de flesta uppfödare i just det och utfodrar med vad de TROR är "kvalitativt foder". Man blir lite mörkrädd måste jag säga….
Jag är kattuppfödare och jag vet att många uppfödare ger torrfoder (främst Royal Canin) inte för att det är så himla bra utan för att det är så himla billigt. Uppfödare får rätt saftiga rabatter av Royal Canin och om man dessutom ställer ut mycket och har vinstrika katter så kammar man hem säckvis med Royal Canin.
#20 Och många uppfödare anser att just RC är ett "kvalitativt foder"…. Jisses!
Men det bevisar ju där att kunskapen om kattens näringslära är av ringa betydelse hos uppfödaren.
#15 Mina katters uppfödare tycker nödvändigtvis inte att royal canin är särskilt bra men just när kattbebisarna är små så är babycats fodret så bra eftersom det är så små pluppar eller kulor - vad det nu heter.
Har du något alternativ? Annars har de gett rå färs till sina små upptill. Tex med laktosfri grädde. Troligen för att sphynxar behöver mer energi eftersom de är nakna, vet inte säkert. Sen när katterna är större så ger de bättre foder.
Har ingen bebiskatt nu men hade vart kul att veta hur andra uppfödare ställer sig till det? 🙂Vilken kattras föder du upp? 😛
Jag hade gärna gett mina annat som är mycket bättre men eftersom min ena kille är så kass i magen så får det bli royal - och det här andra då som är just för magar - minns inte vad det heter, han blir kass av allt annat, tråkigt för honom som får ont i magen och äckligt med bajs överallt annars.
Oooops! Skulle vara till #20 och inte till #15 - sorry.
Intressant läsning, gillar!! - har som sagt hört om detta innan, kan man inte blötlägga maten då?
Det provade jag med till min lille som är kass i buken för att vissa foder ville han inte ens prova äta.
Fast jag måste säga att alla mina 3 katter dricker väldigt bra, får fylla på alla vattenskålar ett par ggr om dagen och har 3 skålar, ibland sätter jag ut lite vatten här och var också eftersom mina tycker det är kul med nya "vattenhål".
De är alltid inne så man ser att det går vatten.
Jag känner igen det där om att många veterinärer känns "köpta". De försökte sälja på mig steril-foder så fort mina hade kastrerats, jag menade på att jag inte byter foder hur som helst och eftersom mina är nakna så upplever jag att de behöver extra näring, börjar de gå upp så byter jag då. Men det var inte populärt.
Nu var detta bara EN veterinär som försökte sälja på mig, men jag känner igen det.
När min buk-kille hade fått diagnosen så letade jag ju efter foder som en blå och pratade med ett antal veterinärer och de verkade inte ta hänsyn till individen, det var min uppfödare som gav mig bäst hjälp för att få ordning på hans mage och hittar man något som funkar och han mår bra och håller sitt hull så får jag köra på det.
Är rädd att han inte får i sig all näring om jag bara skulle ge honom färs.
När de är fria så äter de ju ofta mer än bara själva köttet på deras byten och det måste ju vara annan sorts näring där?
För färs tål han väldigt bra också - det får han ibland med, men han är så kräsen så det måste vara färs från ett särskilt ställe och det ska vara fläsk och inte blandfärs med mera.. Svårt det där.
Sen det här med foder för olika sjukdomar säljs ju ofta som torrfoder, vad göra då om man vill undvika mediciner till dem små liven?
Tänker att det inte borde vara så farligt eftersom just sjukdomsbiten måste ju veterinärer ha koll på.
Känns konstigt att inte läsa på när det är deras jobb… samtidigt så tycker jag att vissa känns köpta.
Huuu! Vilken djungel det är! Känner mig kluven!
Jag har en huskattshona, uppskattningsvis runt 5-6 år gammal. Får uteslutande blötmat som huvudsaklig föda förutom lite rått kött då och då som lite extra gotti.
Hon utfodras med Bozita Kanin i sås och får mat ungefär 2-3 gånger om dagen. Det jag öser upp på faten brukar hålla i i alla fall ett par timmar. Under sommaren och under framför allt rötmånaden så ger jag hellre mat fler gånger och mindre mängd åt gången så att det i stort sett går åt på en gång än att det ligger framme för länge och riskerar att bli dåligt.
Förutom det så har hon även lite torrfoderkulor i en skål vid sidan om om hon känner för att knapra lite men det är inget som ges som huvudföda utan bara som lite extra tilltugg kan man säga. Där är det i alla fall Applaws Kyckling som gäller.
Om du läst min info så hade du sett att jag INTE ger Royals torrfoder….utan etthögkvalite foder till mina katter….även blötmaten är bra då det är näst intill rent kycklingkött….ja jag har provat Royal innan men valt gå över till "bättre" foder då katterna höll sig mätta med mindre mat o verkade må bättre av detta:)) jag föder upp Ragdoll ifall någon undrar…..som kattungar har jag valt att blöta torrfodret och ge blötmat i första hand….alla får tycka o göra som dom vill….men detta är hur jag gör:)
Ragdoll har även tendens att dricka mkt vatten, har 2 st vattenfontäner som dom gillar, så mina dricker mkt…..är nog beroende från individ till individ man kan inte dra alla över en kant eller hur??

#26 Vill bara påpeka att blötmaten du ger inte är något fullfoder så att ingen i tråden får för sig att endast utfodra sina katter med denna blötmat.
De andra blötmatssorterna som folk har rekommenderat i tråden är fullfoder och går att ge som enda födan men Applaws blötmat är endast en kompletteringsfoder. Detta är eftersom det endast innehåller muskelkött och inga andra delar som är viktiga. Så jag skulle väl inte säga att det är den bästa blötmaten man kan ge.
Sen kan man säga att den blötmaten är väldigt dyr till vad man får. Importerat kycklingkött, mer än dubbelt så dyrt mot att du själv skulle köpa svensk kyckling och koka den själv.
#26 Om du läst vad jag skrivit så har jag ingenstans skrivit att DU ger RC till dina katter. Däremot så är det bland det sämsta man kan ge och jag menar och står fast vid att INGET TORRFODER är lämplig kattmat! Inte ens de spannmålsfria!
Man ska heller inte blöta upp torrfoder! Minns inte riktigt vad som händer men det är helt klart helt olämpligt. Bakterier? Toxiskt? Silvestris kanske kan förklara det bättre?
Jag har ragdoll och jag kan definitivt säga att han dricker nästan aldrig. Men så ger jag ju blötmat och Barf och då behöver han heller inte dricka så mycket då han får i sig så gott som all vätska genom maten. Hur som helst så blir jag i alla fall väldigt mörkrädd när man trots information väljer att fortsätta med torrfoder. Ärligt talat, tänker ni inte mer på katten?
Jag ger helst färskfoder (min egna katt fattar inte vad man har tänder till) men har även varit lat ett tag och gett mjukmat. Mina katter får mat 3-4ggr om dagen. De senaste veckorna har katterna fått torrfoder (hade gammeltant på besök ett par veckor. Hon kan inte utfodras med måltider, för då äter hon inte nog, och för att slippa meck med att ge olika mat, vakta och slippa problem med att raggisen överäter fick alla tre torrisar. När bengalens svarthaka försvan i princip samtidigt som mjukmaten fortsatte jag med torrisar tills jag kunde fixa färskfoder) #29 Fast om man har koll på att katten dricker nog så är ju inte vätskebristen i torrfoder något problem? Min ragdoll dricker inte alls när han äter färskfoder/mjukmat, men dricker jättemycket när han äter torrfoder. Är inte det minsta orolig för vätskebrist när det kommer till honom.
#30 Då måste du ju veta exakt hur mycket katten dricker!? Som sagt var, så behöver katten 0,5-0,6 dl per kilo kroppsvikt. Jag har inte haft en enda katt som druckit så mycket, som har gått på torrfoder samt egen Barf. (Jagat själv). Inte en enda av alla 13 katter. De har inte ens druckit hälften av den mängd som de behöver. Jag hade en Main Coon som vägde nästan 8 kg. Hon skulle behövt alltså dricka MINST 4 dl om dagen. Och det kan jag säga att det gjorde hon inte. Så det här med att man TROR att katten dricker ordentligt och så mycket den behöver, det köper jag verkligen inte. Det är för mig en dålig ursäkt till att fortsätta med ett för katten dåligt val av foder.
#31 genom att jämföra hur mycket vatten som finns i vattenskålen vid påfyllning är det inte svårt att få en rimlig uppskattning på vad katterna dricker. Har man torrfoder är det viktigt att se till att katten får i sig det vatten den behöver. Min raggdoll får det.
Ett klipp ur ett dokument, länk till hela dokumentet längst ner. Läs och begrunda. :
"Katter behöver få i sig mycket vatten via maten Detta är den viktigaste delen av den här artikeln. Vänligen se sidan Feline Urinary Tract Health på catinfo.org för att läsa om hur söta Opie led extremt och nästan förlorade livet efter att hans urinrör täpptes till och hans urinblåsa nästan sprack. Kom ihåg att det billigaste våtfodret är bättre än vilket torrfoder som helst som finns på marknaden. Vatten är ett extremt viktigt näringsämne som bidrar till den allmänna hälsan hos alla levande varelser. Lägg detta till det faktum att katter har en svag törstkänsla jämfört med andra arter så förstår du varför det är nödvändigt att de intar en vattenrik diet. Kattens bristande törstkänsla leder till en lätt kronisk uttorkning när torrfoder utgör största delen av deras diet. En katts normala byte innehåller ca 70–75 % vatten, vilket är tillräckligt för att upprätthålla livet hos en frisk katt. Torrfoder innehåller bara 7–10 % vatten medan våtfoder innehåller ca 75– 78 % vatten. Burkmat motsvarar således i högre grad den naturliga dieten för en katt och är lämpligare för att fylla kattens vattenbehov. Jag kan höra läsaren säga ”… men jag ser att min katt dricker regelbundet, så han måste få i sig tillräckligt!” En katt som äter en diet dominerad av torrfoder dricker visserligen mer vatten än en katt som äter burkmat, men i slutändan, när mängden vatten från alla källor läggs samman (det vatten som finns i fodret samt det vatten katterna dricker) visar det sig att katten som äter torrfoder bara får i sig ungefär hälften av det vatten som den våtfoderätande katten får. Detta är avgörande när man tänker på hur vanliga njur- och urinblåseproblem är hos katter. Kom ihåg att när din katt börjar äta en mer vätskerik diet, det vill säga burkmat, så kommer urinmängden att öka avsevärt – ofta dubbleras – vilket är mycket bra för urinblåsan. Tänk på det som att blötmaten sköljer ur kattens urinblåsa flera gånger per dag. På grund av den ökade urinmängden måste toalettlådan städas oftare eller så måste flera lådor införskaffas. Se sidan The Litter Box From Your Cat's Point of View på catinfo.org för skälen till att jag anser att klumpande kattströ är det enda hygieniska strövalet för katter. Strömaterial som inte klumpar sig är inte hygieniska eftersom du inte får bort all urin. "
Vad trött man blir….😕 orkar inte ens diskutera längre…..
Trött på vad? För att jag kan plocka fram fakta om vad som är bra och dåligt?
#29 - Är det om maten står framme som det inte är bra att blöta maten?
Eller gäller det även om man utfodrar direkt? Vet du?
#36 Det är det jag inte riktigt kommer ihåg. Men jag ska försöka ta reda på varför. Återkommer om jag får svar.
#36 Nu har jag friskat upp minnet lite. 🤓 Man ska ALDRIG blötlägga torrfoder som innehåller vegetabilier. Då bildas det snabbt mögelsporer och det i sin tur kan ge toxiska effekter. Det kan vara direkt farligt alltså, för katten.
Mina katter får på sin höjd torrfoder som godis när vi tränar (eller ibland i aktiveringsleksaker). När kattungarna ska börja äta fast föda börjar jag med rå lamm- eller nötfärs. Sedan utökar jag till komplett BARF. Om man inte vill/kan BARFa finns det idag många bra våfoder som man med gott samvete kan ge sina kattungar t.ex. MJAU och Bozita.
Tycker att det är upp till var och en vad man väljer att ge för mat till sina katter!
Tycker man skall respektera den person som skrivit inlägget och hålla sig till ämnet, personliga åsikter kan man ta nån annan stans…..tråkig attityd…därför har jag ingen lust att diskutera mer om detta, jag tycker en sak och nån annan får tycka det dom vill….tack o hej!! 🐱
#40 Alla har vi olika åsikter och alla har vi väl rätt att få yttra dem? Det är väl inte bara de som envisas med att utfodra sina katter med torrfoder som får yttra sig? Vi som inte gör det måste väl kunna få säga vårt också? Det handlar om att informera och diskutera. Om alla tyckte likadant så skulle inga intressanta diskussioner uppstå.
Tråkig attityd? Det handlar inte om attityd, det handlar om en åsikt som jag har som inte verkar passa dig. Och nej, jag tycker INTE att det är upp till var och en vad man utfodrar sina katter med! Inte så länge man utfodrar med sådant som skadar en katt och det gör bevisligen torrfoder. Skulle du vara tyst om du fick höra att någon utfodrade sin katt med endast vegetabilisk kost? Nej, det tror inte jag. Ja, förutsatt att du har kunskap nog att argumentera och lägga fram fakta.
Respektera bara den som skrivt inlägget!!
Och jo det ÄR upp till var och en vad man ger till sina katter….
Då väntar jag på att TS säger till inte du.
Och nej, du har helt fel. Så du skulle alltså inte säga ifrån om någon utfodrade sin katt med vegetabilier!? Ja, det var ju upp till var och en….. Jisses!
Tack för svar. 🙂Det lär ju vara det bästa när de är små.
Ska testa om min ena kille tål BARF. Finns det som ett komplett foder alltså?
Jag kikar lite på nätet nu och vet inte riktigt vad jag letar efter.
Så naturligt som möjligt är bäst ju. Problemet är som sagt att han blir dålig av nästan all mat så hade jag kunnat ge honom våtfoder så hade jag, dels eftersom de andra får det, hade ju vart lättare om alla kunde äta samma mat, men han får både ont och blir lös stackarn. Händer att han stjäl mat ibland och då bajsar han ner sig själv totalt.
Men kan man tina bitarna och ge dem när de är tinade? Hur gör man liksom? Är det mycket näring i så de inte behöver äta så mycket? - han är inte så glad i mat nämligen.
Det här var en väldigt intressant tråd tycker jag! Ska verkligen tänka om - om det går med min sjuka katt vill säga. 🙂
Nästan bara blötmat.
Freya: JW blötmat (en av få utan kyckling)
Findus:Mjau & Bozita blötmat.
Torrfoder: Findus får applaws (men ska byta han äter kasst av den sedan de bytte innehållet). Freya har jag börjat testa en sort som jag ej minns namnet på nu
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#44 Tyvärr tror jag det bara är Emmzo och VoH som har komplett kattfoder (färskfoder). Fast det sistnämnda skulle jag inte helt lita på då innehållet är inte riktigt ok och det är inte tillsatta vitaminer och mineraler. Och de har velat fram och tillbaka då det gäller det fodret, så man får ju inget stort förtroende för företaget.
Till sommaren kommer dock MUSH med helfoder till katt! (Y) Tror att det skulle vara tre olika sorter så den som väntar på något gott väntar inte för länge. Det är alltså färdig Barf och det är ju det allra bästa.
Det du kan göra är att bjuda på små, små smakbitar av rått kött. Nötfärs, lamm, kyckling osv. (Mush finns men inte helfoder, dock kan man ge det som smakbitar under övergången) Och ja, man tinar det som är fruset och serverar. En del katter föredrar färs och andra bitar. Man får prova sig fram. Men man ska heller inte ge upp. Vissa katter behöver mer tid på sig medan andra har lite lättare för att övergå till rått. Kattungar i synnerhet har lättare för det.
Många katter tål bättre Barf än blötmat. Jag rekommenderar att bli med i gruppen Barf och färskfoder för katt på Facebook. Där finns en hel del att läsa och du kan få hjälp av kunnigt folk, som kan hjälpa dig med att lägga upp schema utifrån din katts behov. Kul att du är intresserad föresten! (Y) För vad folk än säger så är de det allra bästa att utfodra sin katt med. Torrfoder kommer lång, långt ner på listan som nämnt. :)
Min huskatt på 7 mån får olika smaker av mjau och bozita våtfoder 3 gånger per dag. Ca 150 g sammanlagt. Perfect fit Junior torrfoder får hon lite som omväxling och när jag har långa arbetsdagar ett par gånger i veckan, så hon ska ha något att knapra på.
Anthony som katten med besvär heter älskar rå fläskfärs men han är så kräsen och vill bara ha en viss sort, vet inte exakt varför han bara gillar en sort men det ser ut som att det är malet i större bitar. - Och det klarar hans mage jättebra så jag brukar ge honom det när jag hittar det.
Jag höll på i nästan ett år innan jag hittade två sorter som han klarade av, jag vill inte behöva ge honom medicin hela tiden och det är så synd om honom för han visar verkligen att han har ont i magen när han blir lös, ibland får han ont i magen ändå för det händer att han stjäl mat från de andra eller öppnar skåpen hemma och kommer över något olämpligt så då får jag ändå ge honom medicin.
Inte för att det är särskilt skadligt men jag äter själv mediciner och kan jag undvika så gör jag det, samma gäller för honom.
Men just rå färs har funkat jättebra, det var det enda som fick hans mage att stabilisera sig innan han blev uträdd av veterinär och fick diagnosen.
Sen är ju problemet då att han inte äter så gärna och han blir så smal, han är ju naken och leker som en blådåre och har en förbränning som heter duga när han är frisk så han behöver energirik mat och den som är bra för magen är inte det och han äter inte så mycket så att han kompenserar med mängden.
Ja, du förstår mitt dilemma, så nu är den bästa kombon jag kommit på royal canin kitten för sterila - hans mage klarar den och han håller sig fin i hullet och den för magen när han får tag i dåligt mat eller stjäl från de andra och rå färs när jag kommer över det.
Har inte vågat prova annat efter det för det är så synd när han får ont är medtagen och när man hittar något som funkar för både hans vikt och mage så har jag inte haft behovet. Men jag vill ju inte ge honom dålig mat liksom..
Men ska definitivt prova barf i små mängder och se hur hans mage reagerar.
Kanon om det kommer som helfoder då med ju. Så kan han få det tillsammans med rå färs om det skulle visa sig att han börjar gå ner i vikt, förutsatt att hans mage pallar.
Nötfärs gillar han inte, inte heller blandfärs, men i ett annat format kanske det funkar. Han är lite lustig. Bara för att fläskfärsen är malen "fel" så funkar det inte..? Söt är han.
Mush - är det märket?
Tack för tipsen! 🙂
# 48 Ja, MUSH är märket. De har ju två sorter nu, men de är ju som sagt var inte helfoder. På deras sida står det hur man kan komplettera en av sorterna för att det ska bli bättre balanserat. Jag hoppas att det ska bli omtyckta helfoder och inte alltför dyrt heller. Så att fler vågar och har råd att testa rå mat. En katt äter ju inte så mycket men har man fler så kan det ju rinna iväg med kostnaderna. ;) Och så förstås beroende på var man köper sina "ingredienser".
En del katter kan ju vara knepiga som nämnt med konsistens eller annat. Men man får hitta det som fungerar för sin egen katt inom ramen att det är rätt balanserat i slutändan. Dock är det så att de flesta katter, när de väl fått smak på rå mat äter det mesta, men det finns alltid undantag. Och så tror jag lite att det beror på matte/husse. Det är lätt att plocka fram det katten verkligen gillar. ;) Hoppas att det ska fungera för din katts mage, men skynda långsamt och prova igen och igen sådant som han ratar.
Två ragdollkillar, 4 år resp 1 år.
Morgon + kväll : Mjau+Bozita blötfoder, en halv sked var. De blir rätt lösa i magen om man ger dem mer. Så de får i sig en matsked per skalle per dag.
Den äldre vill att man gör en puré av blötfodret och blandar ut med vatten så att han kan lapa i sig den som en soppa. Själva fodermoset som samlas i ett hörn när vattnet har inmundigats, äter lillkillen upp (efter att han glupskt ätit upp sin portion). Den äldre har såvitt jag kan minnas aldrig ätit upp sin våtmat!
Torrfoder - Bozita dygnet runt.
Nelsons fotodagbok ^^
# 36 - det kan bildas giftigt mögel har jag hört.
Nelsons fotodagbok ^^
#49 Tack snälla för svar. Ska kolla vad som finns så ska jag prova. För fixar han det som finns nu så kanske han även fixar det kompletta fodret som kommer till butik sen, i sommar sa du va? Helt klart så kan det vara så att de behöver vänja sig och i de flesta fall så vill vi ju skämma bort våra älsklingar. ;-) Anthony kräks dock efter bara några timmars fodervägran så han vinner lätt över mig. Men det är värt ett försök.:-) Kan ju blanda ut det till en början med foder som han gillar och se. Hoppas inte det är för dyrt nä. Det är dyrt ändå med bra foder till tre katter. Men mina andra två får mestadels mjau och det är ju billigt iaf. Det är Anthonys foder som både är strävigt och dyrt. Han äter dyrare mat än mina hästar tror jag. :-)
Mina 7 blandras har fri tillgång till blötmat.
Jag är pensionär så jag är hemma hela dagarna och kan fylla på när det är slut i skålarna.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
#51 Även om man serverar direkt?
#38 Samma fråga till dig?
När min första nakenfis inte ville äta så blötte jag maten och värmde upp det lite i micron för då doftade det och hon ville äta. Men då åt hon direkt och jag sparade inte det eftersom det ser ofräscht ut så fort.
Ska givetvis inte göra det igen, men undrar mest för sakens skull för det är roligt att veta.
#54 Ja, det sägs att det går fort. Och tyvärr är det vad många uppfödare gör, så även jag har gjort till valpar. Det är ju alltså vegetabilierna i torrfoder som orsakar det. Och någon form av vegetabilier finns i alla torrfoder, även de spannmålsfria.
Man kan blötlägga foder och det bildas inte mögelsporar/giftsporer så fort det blötläggs. Absolut ingen fara att göra det men det kan inte stå framme under en längre tid.
#55 Bäst att inte ta risken då känner jag.
Tack ännu en gång för svar! 🙂
Finns ingen risk med att blötlägga så länge det inte står framme och blir dåligt. Om man blötlägger och ger direkt eller väntar kanske 15-30 min är det ingen fara och ingen risk heller
# 56 Har du källa på det Frida?
#59 Har du källa på motsatsen? Finns att läsa flertalet länkar om man googlar (kan inte länka via telefonen dessvärre)
Vet många som ger hundar uppblött mat, nemasproblemas och är inte det för ktter heller. Det kan såklart inte stå framme flera timmar , men som sagt blir det inte förstört eller giftigt för att man blötlägger och ger inom rimlig tid.
Vet att man inte kan gå på "det går bra för många", men hört från flera kunniga att det är absolut ingen fara med det och finns inget som bevisar att det skulle vara det heller. Första gången jag ens hört någon sagt något kring det (och jag är medlem på många hund&kattmatsidor)
"På några minuter kan en liten torrfoderbit bilda bakterier i vattenskålen.
Av samma skäl ska man aldrig blötlägga torrfoder. Det måste i så fall slängas efter några minuter om katten inte ätit det."
http://www.kattstatus.se/sida101.html
"Man ska inte blötlägga torrfoder som innehåller spannmål, det är direkt farligt. När man gör det så bildas det mycket snabbt mögelsporer och det kan ge rent toxiska effekter. Den största anledningen till att det återkallas foder på den kommersiella marknaden är pga mögelbildning i spannmålet fodren innehåller. Förekomster av råttgift är också vanligt." BARFmycat skrivit (mycket kunnig inom foder till katt).
http://siames.ifokus.se/articles/4fa2db5dd3b4fd796f000a06-torrfoder-pa-gott-och-ont
Kan säkert hitta fler, så nej, det rekommenderar jag verkligen inte.
Som sagt var, källor finns, bara man googlar och jag la fram det jag hittade snabbast. Finns intresse så kan du googla vidare.
BARA för att det finns uppfödare som blötlägger (jag har gjort det också pga okunskap!) så innebär det inte per automatik att det är bra. Man kan ha tur att hunden (hundar är inte lika känsliga som katter). Det är ju precis samma sak med att ge katter torrfoder = okunskap (eller lathet). Bara för att merparten gör så, så betyder det inte att det är bra per automatik som sagt var.
Då har du inte läst speciellt noga inlägg på diverse kattsidor. 1) Kattstatus, 2) siames i fokus - är bara mina två länkar ifrån. ;)
Jag avråder bestämt att blötlägga torrfoder!
#62 Det är ju väldigt lätt att saker och ting får "vingar" och sprids som sanningar men finns det verkligen någon seriös undersökning bakom detta att de skulle bildas bakterier på några minuter?
/Maria
#61 Det handlade dock inte om blötläggning av foder.
#62 Har googlat som sagt, och fått fram helt annat än det du fått fram (och´jag har läst noga, bara för att vi fått fram olika betyder det INTE att jag inte läst noga)
Det sa jag inte heller, om du läst vad jag skrivit.
#64 Vadå, handlar inte om blötläggning? Det är ju just det, det gör.
#63 Jag litar till Matilda Eriksson och Sarah Siverman (som jag klippte in vad denne sagt) som båda är mycket kunniga inom katt och foder. Jag har svårt för att ifrågasätta deras kunskap.
Är övertygad om att det finns bra undersökningar, riktig FAKTA, men hittar inget nu på svenska och jag tänker inte lägga ner en massa tid på att leta. Är man intresserad, så kan man gå vidare och läsa mer. Skulle inte förvåna mig om det finns att läsa på Catinfo.org bland annat.
#65 Det är just det jag menar att man bara skriver något man hört/läst men ingen vet egentligen var källan kommer från början.
Det borde ju rimligtvis vara någon biologisk reaktion som sker på bara minuter när torrfoder kommer i kontakt med vatten vilket låter väldigt skumt, om inte annat så borde det hela bottna i några vetenskapliga undersökningar.
/Maria
#66 Det gör det säkert också! Men det är upp till var och en att leta reda på det. Jag tänker inte göra det, finns annat jag lägger ner min tid på och som intresserar mig. Dessutom litar jag helt och hållet på de nämnda personerna, som har kunskapen och som är bättre bevandrad i engelskan än vad jag är. Men ni kan ju alltid fråga dem.
Jag skulle definitivt inte lita på fodertillverkarna, som påstår att man kan göra det. De påstår ju att torrfoder är bra, vilket det bevisligen inte är.
#67 Du får lita på vem du vill jag brukar lita på min logik😉
/Maria
Logiken kan ha fel, tyvärr!
Det var därför jag efterlyste källa på det som Frida påstod. Hon har inte presenterat något alls. Men det ifrågasätts inte? hmmmm… logiskt? Näää ;)
Nej jag ifrågasätter inte Frida för jag tycker att det hon skriver är logiskt.
Visst är det upp till var och en att leta men jag blir bara så konfunderad att man "köper" det man läser bara för att man litar på skribenterna.
/Maria
#69 Skrev klart och tydligt att jag inte kan länka via mobilen då blir det liiiite svårt att ge källor också eller hur?
Skrev att du får googla så länge, kommer upp massor kring det där.
#70 Men, det gör ju ni också tydligen. Alltså "köper" det ni läser för att ni litar på det som är skrivet. ;)
Båda dessa personer jag nämner har gedigen kunskap. Det är inga lekmän som du och jag! De har båda som yrke "kattens näring", varav den ena har skrivit en bok i ämnet. Och jag vet att de båda är källkritiska själva, så de skulle absolut inte ge ut några felaktiga uppgifter.
Att man inte ska blötlägga foder är inget nytt. Det har man sagt i alla fall 10 år. Så kanske är det därför jag inte hittar just den undersökningen? Det är så långt tillbaka helt enkelt och jag vill som sagt var inte lägga ner den energin för att försöka finna det.
Hur som helst så är det så att torrfoder innehåller giftiga ämnen och mögel och det frodas när man blötlägger fodret. Och det går snabbt!
I en undersökning fann man gifter i 98 % av alla foder… mer kan ni läsa här:
Fungal toxins found in 98% of pet food. According to the May 2013 issue of Petfood Industry magazine, a company called Alltech, which provides ingredients such as mineral premixes and probiotics to tmanufacturers, recently tested 965 animal feeds and pet foods, and found mycotoxins (toxic by-products of molds and fungi) in 98% of them. Even worse, 93% of samples contained two or more mycotoxins, and 39% contained more than five! Pet food makers are well aware that mold is a bigger problem this year due to drought conditions, but even though many test for these toxins, the tests are minimal and unreliable. The problem is that a typical sample of grain or even the finished product may test clean, while mold is growing elsewhere in the batch. Moreover, mold can also grow as the bags of product sit in warehouses or on store shelves. Mycotoxins are the greatest risk in dry dog food (since most contain high amounts of grain), but any dry kibble is susceptible.
http://www.littlebigcat.com/catswalk-newsletter/catswalk-newsletter-june-2013/
#70 Fortfarande så köper jag inte allt jag läser för det är enbart mina egna tankar som gör att det verkar otroligt att det skulle bli en explosiv giftblandning på några minuter av att tillsätta vatten.
Jag försvarar heller inte torrfoder vilket jag aldrig gett mina katter.
/Maria
# 73 Dina tankar kan ingen påverka och vill man inte se från en annan sida saker och ting så vill man inte…
För mig är det helt logiskt det som står i artikeln jag hänvisade till, för mig är det helt logiskt att vatten i torrfoder sätter fart på jäsning, bakterier etc, på något som redan finns i fodret.
Den som någon gång har gjort surdeg, förstår kanske bättre hur det frodas. Vilket jag har gjort. Skillnaden är att surdeg är goda bakterier, medan det i torrfoder finns mögel och andra giftiga saker.
Jag ger mina två huskatter på snart två år Applaws och Taste of the Wild torrfoder samt blandad blötmat. De dricker ordentligt, så det är ingen fara med det här hemma.
Mina katter mår utmärkt på den här utfodringen och jag har inga planer att ändra någonting de mår bra av..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
# 75 Det är väl bara att gratulera - om det håller i sig vill säga…
2 år är ingenting. Mina katter med urin och njurvägs problem har varit allt från 5 år till 10 år. Så bara för att det fungerar nu och man inte märker några problem så innebär det inte att det är bra. Men som sagt var, jag håller tummarna för dina katter.
Apropå detta med att "de dricker ordentligt" - ja, det hör man ju ofta. Men faktum är att katter BEHÖVER vätska genom maten och inte bara det de ev. dricker. Men det står att läsa om i en av länkarna jag lagt upp har jag för mig.
#76 Ok, har faktiskt gett de enbart blötmat förut, med resultatet att de tappade i vikt. En katt behöver äta så pass att de håller vikten - om de ska klara sig.. Jag kan säga att jag vet hur mycket vatten jag fyller på varje dag, faktum är att mina katter kissar mer nu än när de hade bara blötmat!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#77 Det är bra att de kissar mycket. Det sköljer ju systemet så att säga. Jag ser otroliga skillnader på de katter som fått torrfoder och den jag har nu som får BARF, samt blötmat. Den här kissar kopiösa mängder, men det ser jag bara som ett gott tecken på att han får i sig en hel del vätska. Han dricker väldigt lite faktiskt.
Åt de inte tillräckligt av blötmaten då? Eftersom de gick ner i vikt? Vad gav du för blötmat?
Jag ger båda mina katter torrfoder dygnet runt, med pussi's blötmat som tillägg på kvällen :) funkar hur bra som helst! En hane bondkatt på 8 år och en hona norsk skogskatt på 5 månader :)
Mina får blötmat 3-4 gånger om dagen och det får stå framme tills de ätit upp, inget som hinner bli för gammalt eller stör dem. Sen kan de få en handfull av applaws torrfoder utöver det för att hålla yngsta kattens mage mer stabil. Min tjockis är numera inte längre tjock utan båda missarna har fint hull tack vare blötmaten och äggula några gånger i veckan 🙂