Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1247 ggr
kattöga
3

Antibiotikaanvändning i kött

Hittade en lista över antibiotika-användning i europeiskt kött, på Kolhydrater iFokus. Detta gäller ju även kött som används till t ex kattmat. Antibiotika i vår mat är ju inte något som vi gärna vill ha…….varken i vår egen mat eller djurmat.

Kan eller vill man inte barfa sitt djur så blir det svårt att hitta färdig blötmat med kött från djurhållning där så lite som antibiotika möjligt använts. Gissar att det inte finns något där ingen antibiotika använts …? När jag sökt på vanlig blötmat så verkar tysktillverkad kattmat vara det allra vanligaste som vi har tillgång till. Och tyskarna ligger högt upp på listan över användning av antibiotika. Endast i Island och Norge använder man mindre antibiotika än i Sverige.

Statistiken är från Europeiska läkemedelsmyndigheten ESVAC (2012)

Får se om jag hittar mer information om färskfoder eller om ni vet mer om vilket kött som används i dom vanligaste färskfoder, mush o dylikt….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Tyvärr äter inte mina katter Mjau eller Bozita, som troligtvis består av svenskt kött. Men är inte helt hundra säker på det ändå, eftersom dom skriver att merparten av råvarorna kommer från svenska bönder…. Och att maten är svensklagad säger ju inte så mycket heller.

Så jag skickade en förfrågan till dom om köttet som används är svenskt och vad det är som inte är svenskt i kattmaten. Få se om jag får nåt svar……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Em_
2

EU har fastställt MRL-värden (maximum residue level) för antibiotika i kött. Djuren får alltså inte behandlas en viss tid (olika beroende på hur fort just den antibiotikan försvinner ur kroppen) före slakt. MRL-värdena räkans efter vad en "normal" konsument kan tänkas få i sig. Europeiskt kött innehåller alltså väldigt lite antibiotika. javascript:nicTemp();

Däremot skapar antibiotkaanvänding resistens.  Ju mer som används desto större är risken att bakterier blir resistenta. Ingen slakt är helt steril, det finns alltså risk för att resistenta bakterier hamnar på köttet. (Sen håller det på att bli ett arbetsmiljöproblem också, de som jobbar med djuren smitta av resistenta bakterier.) Jag vet inte om köttet i blötmaten värmebehandlas på något sätt, det dödar ju bakterier. Det borde den ju i och för sig göras eftersom den håller mycket längre än rått kött.

kattöga
2

#2 Tack Em_! Det var jättebra information! Som jag inte visste nåt om. Har bara snabbläst i länken, ska läsa noggrannare om en stund. Då hoppas jag att MRL-värdena i köttet är likvärdigt i alla EU-länder, att det inte diffar så mycket som det gör när det gäller själva användandet av antibiotika!

Ja, detta med antibiotikaresistens är läskigt! 

Jo, blötmaten är nog värmebehandlad också.

Meeow! 

kattöga
4

P.S. Fick bekräftat idag att allt kött i Mjau våtfoder är svenskt (och säljs av bl a Guldfågeln och Scan). 
Däremot kan viss fisk komma från fiskevatten utanför Sverige, beroende på tillgången.

Meeow!