Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3597 ggr
Tanjis
0

Vilken kattras ska man välja

Min drömmar är munchkin men dom är typ omöjliga att få tag på. Jag vet inte vad jag är ute efter för rastypiska egenskaper. Kan inte du berätta om din ras och dess rastypiska egenskaper så kanske jag fastnar för någon. Lägg gärna ut bild så jag får se hur dom ser ut också

Linika
1

Jag har en bengal och en ragdoll. 
Bengalen är ett energiknippe som vill leka länge och mycket. Flera gånger om dagen ska det rusas efter vippa, och utöver det vill hon tänka lite med. Hon är väldigt social och pratar mycket, kelig på sina villkor. Hon vill inte bli lyft, men ska gärna sova näranära eller på mig :) Hon tycker även om att klättra och hon river sönder saker när hon har tråkigt , för det mesta är det bara papper. Hon är mycket petig med lådan. Inte en katt för den som inte vet vad den ger sig in på. 

Ragdollen är en redigt charmig myspropp. Han älskar kel i alla dess former och tycker om att bli omkringburen. Han har inte lika stort lekbehov som bengalen men vill fortfarande leka en hel del. Även han är väldigt social men pratar inte så mycket. Han ska alltid vara med, men lägger sig inte självmant i knät eller på en. Han vill helst sova en liten bit ifrån. Väldigt lätt att ha att göra med, men kräver mycket sällskap. Innan jag skaffade bengalen klarade han inte av att vara själv längre än ca 4h utan att bli väldigt olycklig.

Sealle
6

Jag har en Burma! Min Burma är väldigt social, pratsam och aktiv. Burmor är väldigt uppmärksamma, ringer de på dörrklockan (eller om de hör någon promenera på grusgången till huset) så springer han direkt till dörren med svansen i vädret för att se vem som kommer på besök. 

Burmor är väldigt smarta, min Burmas favoritleksak är piprensare (jag kastar iväg den och han apporterar), och det tog honom bara några dagar innan han 1) listade ut var vi förvarade vårt förråd med piprensare 2) hur han skulle öppna dörren till skåpet (trots att det är "låst" med en ganska kraftig magnet). Vad som utmärker Burmor är att de alltid vill vara med. Han följer efter en runt i huset och "hjälper" gärna till med olika sysslor, t.ex. bädda sängen (= leka med underkastet, krypa in i påslakandet och skrynkla till allting).

Burmor är också pratsamma varelser, oftast är de små tystlåtna lite ynkliga halvjamningar (och om man svarar så pratar han vidare). Däremot om han vill något specifikt så är han mycket högljuddare och gnälligare (vilket kan bli irriterande om man inte kan lista ut VAD han vill, haha). Eftersom att de är så sociala så vill de  alltid vara nära inpå, han sover varje natt i sängen under täcket med mig, varesig det är ihoprullad mellan låren, mot ryggen, knävecket eller på armen. Oftast kryper han in INUTI täcket/påslakanet vid fötterna. 

Men de är också väldigt aktiva raser och de flesta skulle nog rekommendera att ha två Burmor (eller liknande, aktiv ras) då de kan vara outröttliga. En annan kattkompis är också mycket tåligare vid lite vildsintare lekar. Min Burma är ensamkatt då vi inte kan ha fler än en, och det funkar fint, bara att man får se till att ge honom lite extra mycket uppmärksamhet så att han inte börjar klösa på möblerna för att tvinga till sig uppmärksamheten. Min Burma är utekatt så att han får springa av sig utomhus.

**Ytligt om Burman:
**De har kort päls, men som enligt mig ändå känns ganska tjock på något sätt (kan gräva ner fingrarna i den). Pälsen är otroligt mjuk och silkeslen och jag brukar ofta borra ner näsan i den. Den kommer i 10 olika färger, choklad (se bilder), brun, creme, röd, lila, blue, chokladsköldpadda, brunsköldpadda, blåsköldpadda, lilasköldpadda. De är tyngre än de ser ut, kallas ibland för en tegelsten insvept i siden, haha.

Blev ganska långt, men förhoppningsvis informativt ;)

Min Burmahanne:

Rafflan
6

Det är bra att munchkin inte finns i Sverige, om man kollar på alla sjuka hundraser så ska vi vara glada att våra katter i Sverige inte är lika förstörda :)

solsken82
1

Hallå! Jag har en Neva Masg

MonicaLagerquist
0

#3 Tyvärr så finns rasen i Sverige.

Stolt ägare till tre La permer

Tanjis
0

#5 vet du någon som föder upp rasen? undrar då du vet att den finns, kanske vet vart oxå?

MonicaLagerquist
1

#6 Vill inte göra reklam för rasen så du får leta själv.

Stolt ägare till tre La permer

Tanjis
1

#7 verkar som att det är mer okey med nakna munchkins då du har gett tips om en sån uppfödare….. konstigt

[[pimey]]
2

Varken om de är nakna eller långhåriga så är inte rasen OK någonstans och jag är glad att dem inte är godkänd av sverak

Tanjis
0

men då är det ju inte okey med taxar heller :) strunt samma, berätta om era favorit kattraser nu :D

[[pimey]]
0

Nä det är inte ok heller med taxar

Tanjis
1

#11 ja det va ju tråkigt… men vi håller oss till ämnet nu

Maria
0

Lite svårt att jämföra med taxar dock som har en historia från 1600-talet tror jag det är.

/Maria

annzoo
1

Mina bengaler är pratiga. De råmar, bräker och jamar :P De pratar mest vid löp eller då de vill något särskilt. Aktiva, sociala, läraktiga och är väldigt envisa.
Mina bengaler älskar uppmärksamhet, sover gärna med en i sängen eller sätter sig på laptoppen/tidningen man läser för att de kan, hoppar upp på axlarna och vissa av dem vill bli burna ofta. 2 av mina katter är fenominal att öppna dörrar så här är vissa dörrar låsta..

Bengaler är en tung ras av medelstor typ. Mina honor väger mellan 4-5 kg och hanen snittar på 6,8kg muskler.

Ska man inte bli uppfödare av rasen rekommenderas att kastrera tidigt. De flesta fertila honor revirmarkerar under löp och vanligast är att honor löper varannan vecka. Min yngsta hona började löpa då hon var 5 månader.

nypisnina
1

Sphynx - sociala, kelsjuka, intensiva, älskar alla, tycker inte om att vara själva utan vill ha mycket sällskap och lek och kel.

Min ena kille pratar mycket, pratar man med honom så svarar han, man kan kalla på honom och han kommer direkt - behöver bara ropa på hans namn, han apporterar, sover under täcket tätt intill, vill följa med mig överallt hemma, vill inte att jag ska gå hemifrån. (Hade en don sphynx innan med liknande betéende) Han sitter på axeln när man lagar mat, sitter utanför duschen när jag duschar. Ska vara med överallt och är en grym lekkamrat som fångar allt.

Min andra kille är lite mer blyg och gör inte så mycket väsen av sig, pratar bara om han vill något och då med en gäll stämma som påminner om en pipleksak.
Han sover också under täcket, apporterar inte men älskar alla besökare och utforskar allt, öppnar skåp, låter inget passera obemärkt förbi, uppmärksamhetstörstig - ger sig inte förrän han får som han vill.
Följer med, håller koll, även han sitter gärna på axeln och följer med en överallt men behöver inte sitta i ens blickfång hela tiden - så ja, lite mer blyg än den andra.
Han älskar hundar och det är vanligt för sphynxen.

Båda är snälla, rivs aldrig, bits inte och är snälla och lätta att pyssla om.
En sphynx behöver lite mer omvårdnad än andra katter eftersom de är nakna, öronputs då och då, vissa badar sina nakenfisar ofta, jag badar aldrig utan tvättar dem med en tvättlapp med ljummet vatten när det behövs.
Mycket lätta att hantera vid kloklippning och när man putsar dem här och där.

Zekina
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Norsk Skogkatt. Ragdoll var alltid drömkatten för mig, men när jag började leta var det ingen uppfödaren inom det "området" jag letade i som riktigt klickade. Så jag började kolla efter skogkatter istället och ångrar mig inte en sekund! Min dam är väldigt pratsam, ska alltid vara med och fantastisk på alla sätt och vis. Hon är ganska egen, men kommer gärna och myser på morgonen. Full med energi och älskar att jaga runt påsklämmare. En helt underbar ras, så det kommer definitivt bli en till :)

nypisnina
0

#16 Så vacker hon är!

Zekina
0

#17 Hon tackar så mycket! ;)

[Jennah]
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Perser

Duchess är en ganska typisk perserkatt tror jag. Jag ska berätta om henne men garanterar ju inte att alla perser är så :)

Hon är en väldigt snäll katt, hon är lugn och säger inte så mycket. Lätt att hantera (duscha, åka bil med, borsta, och allt annat man kan tänka sig) och sitter liksom där man sätter henne. Sover hon så kan man flytta henne och hon ligger kvar där. Hon klagar sällan och jamar typ aldrig. Hon är väldigt hemmakär och tycker främlingar är ganska läskiga, men vill typ ALLTID vara med matte och husse. I skrivande stund sitter hon och sover jämte husse i tv-soffan. Stiger man upp på natten gör hon ofta också det och följer med, haha xD Hon sitter gärna både i knä och på axlar, mage och var som helst bara hon får vara nära. Är gärna på skrivbordet när man sitter vid datorn och så. Så det här är verkligen en katt för någon som vill ha en social sällskapskatt. Men hon är också busig, och får sina fnatt då hon flyger runt i 190 km/h i hela lägenheten ;)

Rasen passar bra som innekatt och vår dam är inte ett dugg intresserad av att gå ut. Tar man ut henne i kattburen och öppnar luckan sitter hon helst kvar tills hon får gå in igen. Hon är också mycket rumsren, och skulle aldrig göra något utanför lådan oavsett Kattsand osv. Hon är liten, med mycket päls som kräver i stort sett daglig vård, men vården i sig är varken jobbig eller svår - bara viktig. Ögonen rinner lite, och det får man tvätta bort ibland. Hon är lite kräsen med maten, och rör aldrig vår människomat, så den är vi inte rädda för att lämna framme. Hon älskar vatten i alla former och har en mekanisk fisk som simmar omkring i en skål som hon leker med. Brukar dricka ur kranen när man borstar tänderna.

Duchess är en katt man kan lita på, och vi har ibland kaninen lös med henne i samma rum. Men hon är också otroligt envis, det är svårt att lära henne gränser som att inte gå på en viss möbel. Å andra sidan tycker jag faktiskt inte hon förstör någonting.

Vet ju som sagt inte om alla perser är så, men jag tror hon är ganska rastypisk. Jag vill ha en till <3

Bästakompis
1

Jaaa ni, jag har en huskatt köpt på Blocket som är ljuset i mitt liv, nyfiken, social, kelig. Livlig utan att vara högljudd, förstör ingenting, klöser där hon ska. Sover i famnen på mig eller min son på natten, är vaken när vi är vakna. Klurig och intelligent, frisk och fäller nästan inget. Lätthanterlig och orädd. Drömkatten helt enkelt. Jag har kastrerat henne men egentligen är det katter som hon man borde avla på. Man skaffar en individ, inte en ras.

[[pimey]]
2

20# individer som din hona borde man inte avla på då dom som henne finns det över 100 000 hemlösa av. I avel är det inte temperament som avgör om de är lämpliga att avla eller "om de klöser rätt" förutom typ och inga genetiska sjukdomar så är efterfrågan en avgörande sak och där stuper huskatten. Finns ingen efterfrågan ska man inte avla och det syns på antalet hemlösa.

Bästakompis
2

#21 nej det finns ju tyvärr ingen efterfrågan på de underbara huskatterna…sorgligt. Därför har jag kastrerat henne. Vore världen annorlunda skulle man låta dem få ungar. Vore världen annorlunda skulle temperamentet avgöra och inte om en domare på en utställning tycker att den har rätt utseende. Min åsikt. Vore världen annorlunda skulle man inte lägga ut sin katt på Blocket heller. Men nu finns det folk som gör det och då kan jag hitta min drömkatt som jag kommer att ha i 20 år om hon får finnas. Det är ett alternativ att ta hand om de katter som finns istället för att öka efterfrågan på raskatter.

Sealle
1

#22 "Det är ett alternativ att ta hand om de katter som finns istället för att öka efterfrågan på raskatter."

Fast då borde man ju i så fall adoptera en katt från till exempel katthem, inte köpa de från Blocket. De flesta katter du hittar på Blocket är kattungar, och det är nog lika mycket (om inte mer) blandraser/bondkatter än vad de är raskatter.

mallabralla
3

lite fånigt tycker jag med alla elaka ord om Munchkin, vad jag vet så har de konstaterat att de INTE lider av samma problem som kortbenta hundar och att de faktiskt är fullt lika friska som andra kattraser, tycker man det är ok att avla abnormt stora katter som får ledfel tycker jag inte man kan döma ut andra raser

SVERAK är inte de som bestämmer vilka raser som är godkända eller inte utan det är FIFe vilka SVERAK lyder under. skulle munchkin uppnå en viss status kan den komma att godkännas med. Rasen är inte förbjuden någon stans och det finns fler förbund än SVERAK/FIFe man kan tillhöra som uppfödare där rasen är godkänd, såsom CFA vilka är världsomspännande.

jag tycker de är häftiga och skulle lätt kunna tänka mig en "rughugger"

kan ej hitta någon uppfödare i sverige, jag tror man får titta på att importera men detta är inte jätte dyrt om man importerar från europa. Tror dock att själva katten kostar en hel del då de är ovanliga.

här följer några länkar:

frankrike:

http://www.littles-gargamel.com/

http://munchkinerie.e-monsite.com/

http://teacupcats.jimdo.com/

Ungern:

http://www.munchkin-kitten.com/

http://www.munchkinkittens.eu/

Polen:

http://munchkins.com.pl/

Nederländerna:

http://munchkin-kat.webs.com/

Tyskland:

http://tinylegsmunchkins.weebly.com/

Lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

OsterlindM
2

Mina två förra katter var Helig birma och dom var helt underbara. Jag var cirka 6 år när den första kom hem till oss som kattunge och den andra kom något år efter också som kattunge. Man kunde göra vad som helst med dom utan att dom blev sura, och då menar jag verkligen vad som helst. När jag va liten klädde jag på dom dockkläder och drog runt dom i dockvagn. Det kanske inte uppskattades så bra men dom lät mig göra det utan några sura miner. Dom var väldigt snälla och sociala. Älskade att gosa och den ena var väldigt pratig av sig. Han var som en hund och kunde sitta nere på golvet helt tyst och tigga någon skinkbit vid frukostbordet. Jag skulle kunna skriva så mycket saker men blir alldeles för långt då. Men det jag kan säga är att jag aldrig träffat någon katt som varit som dom två jag hade, dom finns tyvärr inte idag men blev väldigt gamla. Minns inte exakt men över 12 år iallafall. Jag saknar dom väldigt mycket. Jag rekommenderar verkligen Helig Birma för dig. Nackdelen är väl att dom hårar men det gjorde mig inget :)

[[pimey]]
1

Raskatter utgör ca 12-13% av totala kattbeståndet i Sverige så även om folk skulle sluta avla raskatter är det som en knapphål i havet det skulle alltså inte göra någon skillnad för huskatten. Och dessa "skogSkatter/Maine cooner" går inte under kategori raskatt utan huskatt då de inte är raskatter

[[pimey]]
2

Sedan har dessutom rasaveln ökat statusen lite för huskatten