Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1647 ggr
denizecarmen
1

Vätska ur gumpen?!?

Jag har ett tag märkt att min ena katt (kastrerad hane 10 mån) har luktat äckligt i gumpen.. Och idag när han hoppade upp i soffan så skvätte det 3 stora droppar ur hans gump(?) som luktade fruktansvärt äckligt! Skrubbat soffan med all möjliga rengöringsmedel men i mellanåt så lukar det fortfarande, undrar om det skvätt någon annanstans också. Typ ruttna räkor lultar det! Usch!!! Kan man göra något åt det??? Va fasiken är det för något som kommer ut och luktar så jäkla äckligt?? 😣

Uppkatten
1

Det låter som vätska från analsäckarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Analsäckarna töms normalt under besöket på kattlådan, men en del katter tömmer dem också om de t ex blir rädda eller under lek med annan katt.

En av mina tidigare kattpojkar sprejade t ex ner veterinären vid något tillfälle när veterinären blev för närgången, och när kattpojkarna lekte med varandra så luktade de ofta sådan här "herrparfym" efteråt…

Ibland kan katten ha besvär av sina analsäckar, analsäckarna kan då behöva tömmas och spolas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
0

gumpen är de röven? Hur är katten i magen? lös eller hård?

denizecarmen
0

Ja det är analsäckarna, har googlat runt nu haha. Katten är helt normal i bajset, lagom fina korvar haha! Därför jag tycker det är konstigt.. Han är inte röd eller irriterad vid röven heller utan det är bara den äckliga stanken och att det läckte ut igår…

Handikappadmus
3

Visst luktar det äckligt men kom ihåg att påminna kar'n om en "dusch" då å då, karlar som karlar de lär sig aldrig! 😉Min lille kille luktar likadant ibland och då brukar jag torka honom med en bit papper å sen visa honom så att han får känna själv och DÅ fattar han! "okej luktar något äckligt, okej mamma du vinner!!"  *går å tvättar sig*