Slickar i ansiktet
Hej!
Texas har ett bra tag börjat följa efter mig överallt (ex. om jag stänger om mig på toaletten är han där och kraffsar) och nu har han även börjat slicka mig i ansiktet.
Är det för att visa att han gillar mig eller är det något annat? Våran förra katt gjorde aldrig såhär.
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
jag tror det kan vara att han gillar dig jag har ju ägt katt om dem slickat på mig har jag antagligen smakat/luktat gott eller så har bara katten vart på mys/kel humör! ;)
Katter putsar dem som är medlemmar i deras flock. Du tillhör hans flock! Det är ett bra tecken att katten pussas, det tyder på tillgivenhet och trygghet. Katter gör detta för att stärka banden mellan dem- så om det inte är obehagligt så skulle jag låta honom fortsätta med det. Det visar ju bara att han gillar dig.
Min katt pussas något kopiöst, så jag har fått lära mig att sätta stopp när hon börjar pussas för mycket eller på "fel ställe". Hon får pussa några gånger på min haka eller näsa, sedan sätter jag en hand för, och då pussar hon handen istället! Det kan ju göra ont med kattungor…….
har en 10 månaders tös som följer mig som en svans överallt, alltid, och börjar alltid morgnarna med att tvätta mig på alla ställen hon kommer åt huvud, armar, händer, rygg etc. Har aldrig haft en katt som gjort så förrut, våra katter har alltid varit väldigt självständiga. Tror dock det kommer försvinna en del sen när hon får börja gå ut själv och vidga sina vyer.
Min katt slickar mig ibland, oftast när vi myser i soffan och han börjar tvätta sig (och sen övergår till att "tvätta" mig). Ibland övergår det dock till att han börjar bitas, vilket jag så klart inte är speciellt förtjust i så jag brukar oftast stoppa honom ganska tidigt för säkerhets skull, haha.
Mina katter pussar mig så fort tillfälle bjuds. På ansikte, armar, händer, ben osv.
Precis som #2 skriver är det ett beteende som stärker flockkänslan för katter. Det visar att han anser att du hör till flocken och att du är tillräckligt viktig för att se till så att du mår bra!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Båda mina katter "tvättar" mig på händer och armar varje gång vi myser t ex i soffan, dessutom vill särskilt Simon hälsa nos mot näsa ganska ofta, varje gång han kommer för att påminna mig om att nu är det dags att äta, gå på promenad, leka m.m. Jag tror att både tvättandet och hälsandet är sådant de gör för att visa tillhörighet och gillande, de gör samma sak med varandra som med mig. =)