Tips försäkring bondkatt?
Någon som kan tipsa om en bra men "billig" försäkring för bondkatter?
Jag själv är nöjd med Agria, både pris och villkor. Det bästa är att du kikar på de olika bolagens hemsidor och ser vad de erbjuder och tar de som du tycker passar bäst för dig och din katt.

Se till att ha ett rejält tak på försäkringen .
20 tusen räcker inte långt om olyckan är framme.
Stolt ägare till tre La permer
Vi har Folksam till våra katter. Kostar runt 120kr i månaden för bägge två. :)
Var uppmärksam på att alla försäkringsbolag utom Agria (❤️) årligen sänker det valda ersättningstaket för veterinärvård när katten nått en viss ålder (t.ex vid 7 eller 8 år). Har man då dessutom valt ett lågt ersättningstak från början blir det inte mycket kvar. Veterinärvård är fruktansvärt dyrt. Nu senast drabbades en av mina katter av att en hårboll fastnat i tunntarmen… Det gick på 24.000, varav Agria betalade 19.000. Hade han inte fått dropp och opererats hade han dött.
Att snåla in på försäkringen kan i värsta fall kosta mer än pengar.
Sajtvärd Katter iFokus
Hur upptäckte ni hårbollen?? Mina katter är korthåriga men oroar mig ändå för hårbollar.. De är innekatter, så jag tänker på hur högt tak jag behöver på försäkringarna? Vad kan hända en innekatt, och vad är det dyraste som kan hända? Konstig fråga haha hoppas nån förstår vad jag menar..

När Q blev sjuk och låg inne på Ultuna kostade de tre första dygnen 43 tusen. Hela notan gick på 58 tusen.
Så jag skulle absolut inte ha mindre än 50 tusen.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Att något fastnat i tarmen upptäcktes genom röntgen, men symtomen var upprepade kräkningar och (till slut) helt upphörd aptit. När jag åkte in med honom akut (på en lördag) var han väldigt loj och ostadig på benen, hade feber och var så uttorkad att det inte gick att ta blodprov förrän han blivit uppvätskad med dropp. Han opererades på söndagen.
Ruben är visserligen en (semilånghårig) Birma, men han har vid 3 års ålder behållit sin relativt korta och tunna "ungkatts"päls, så risken för att hårbollar fastnar kan nog drabba alla katter. Är det inte päls kan det vara andra saker som katten råkat tugga i sig. Farligast av allt är snören.
Att katten är innekatt påverkar inte hur hög veterinärnotan kan bli. En av mina tidigare katter drabbades av något mystiskt med återkommande och varierande symtom som totalt kostade Agria 50.000 (hela försäkringsbeloppet) i provtagningar, undersökningar och vård. Hans "sjukdom" berodde i grunden på att han blivit smittad av kattsnuvevirus som kattunge (före sin första vaccination). Hans immunförsvar var så belastat att han till slut drabbades av akut blodförgiftning efter en tandoperation när han var 2 år och var tvungen att avlivas akut för att inte lida mer.
Apropå det sorgliga minnet, glöm inte att vaccinera katten!
Sajtvärd Katter iFokus
Trivs med Folksam och har aldrig haft problem där! När Texas hade inflammation i magen så kostade allt ca. 15.000 varav dom betalade 12.000 kr! :)
Missa inte Månadens dvärgkanin - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram
Tack för alla svar! Ska jag ta de högsta taket och den lägsta självrisken lr hur har ni?
Själv är jag nöjd med IF. De har bra skadehantering och villkor.
Skulle även rekommendera dig att teckna trygghetsförsäkring, så att din(a) katt(er) är försäkrade om det händer dig som ägare någonting.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#10 och #11, hur gamla är era katter och vad har de för ersättningstak på veterinärvårdsförsäkringen? Kommer ni känna er trygga med försäkringen även när ersättningstaket sänks?
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Tycker det är bra att du ställer frågan 🙂
Taket på min försäkring är 50.000 kr/katten, dessutom har jag trygghetstillägget och ersättning för medicin och rehab.
Eftersom ingen av mina katter fyllt två år så dröjer det 5,5-6,5 år innan taket sänks (kommer inte ihåg exakt vilken ålder). Men jag känner ändå att jag kommer vara minst lika trygg med IF (som jag har positiv erfarenhet av) som hos Agria.
IF har en fast låg självrisk, vilket betyder att ett försäkringstak hos IF på ca 45000 kr motsvarar ett tak hos Agria på ca 50000 kr om jag räknat rätt..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag har Folksam, supernöjd!
50 tusen (största), 1500 kr självrisk plus 20% rörlig.
Bra service
Bra villkor
Är synd bara att de inte har som agria det med sänkning efter viss ålder men sänker till max 15tusen så tja nöjd ändå, mycket annat överväger.
Synd att fler inte täcker FORL.
Ger ca 50-60kr/katt i Folksam (huskatter)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.