Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1055 ggr
MoaL
1

Kattköparplaner, råd tack :)

Hej hopp!
Jag har tänkt skaffa en liten misse inom något år, beroende på när vår älskade hund går vidare till de sälla jaktmarkerna. Han är nio, så förhoppningsvis får vi behålla honom något/några år till, men jag gillar att ha rejäl framförhållning och planera i tid.  😉 En ny vovve av samma ras (amstaff) kommer såklart att få ett nytt hem här, men jag vill också jättegärna ha en katt. ❤️

Det är rashjälp och råd jag vill ha. 🙂 Jag vill ha en katt som gärna följer med ut på koppelpromenader (med och utan hundsällskap), som är nyfiken, gillar att busa och mysa (viktigt) och som INTE är långhårig (är inte intresserad av pälsvård/reda ut tovor).

Jag har suttit och läst kattböcker och dylikt, och en ras jag fastnade för var abessinier. Vad tror ni om den? De verkar vara väldigt aktiva och sällskapssjuka katter, som gärna går promenader och trivs med hundar. Jag har också förstått att de gärna klättrar mycket, är läraktiga och även lite pratglada? Vi har haft en cornish rex tidigare, som levde om oavbrutet om han inte fick uppmärksamhet. Världens keligaste, underbaraste katt, men man blev ju galen på honom, han jamade hål i huvudet på en. 🤦‍♂️ Hur pratglad är "pratglad" när man talar om abessiniern? 

Har ni tips på andra lämpliga raser?

Vi bor i lägenhet och kan erbjuda ett tryggt inneliv med dagliga promenader. Balkong finns också. Någon av oss är nästan alltid hemma, och om inte annat så kommer alltid hundsällskap att finnas och jag jobbar bara halvtid. Några planer på att skaffa två katter på en gång har jag inte, det kommer i sådana fall längre fram. Planen jag har är att skaffa hundvalp och kattunge i någorlunda samma veva så att de kan växa upp tillsammans, så jag vill inte ha en hundvalp och två kattungar, det blir lite väl mycket på en gång. 🙂

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

VildaVittra
2

Hur pratglad? Tja, har du en ängels tålamod eller rent utav är hörselskadad så är det katten för dig, vi vanliga dödliga kan däremot bli lite småtokiga av att bli väckt varje natt när deras mat och sovklocka ringer. 😎

Men man vänjer sig, är man ljudkänslig bör man dock undvika den rasen. Trots att han är borta sedan många år hör jag honom ibland, gissar på att gapandet fortfarande ekar i mitt huvud.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
2

#1 Haha, fast är det verkligen karakteristiskt för rasen? 😛 Såvitt jag har förstått är det ganska individuellt hur mycket (och högljutt) de pratar, men jag har inte hittat någon information om att de ska leva om så mycket som du har upplevt? 🙂

Mvh,
Moa

burmamys
3

Jag som trodde abys var ganska tystlåtna, relativt självständiga men väldigt energiska och klättriga. Kan leka själva och inte jättekeliga men full fart typ jämt? Själv har jag två burmakatter, de är väldigt väldigt sociala, vill alltid ha någon att vara med (tur att de har varandra), lekfulla och särskilt honan är väldigt energisk, hanen är lugnare och vill ofta (flera gånger om dagen) kela och gosa, buffar nosen mot min näsa, stryker sig mot mig och hoppar upp i knät m.m. Om du går in på burma iFokus kan du läsa inlägg och "månadens burma" så ser du att det finns flera burmakatter som har en hund som kompis. Ingen pälsvård alls. En del burmakatter kan vara pratiga men de, liksom abyn, har en mjuk röst. Hoppas det hjälpte lite! =)

Katthemsmatten
3

De abessinier jag träffat på genom åren har inte varit särskilt pratglada, men däremot tämligen klättriga och ffa matglada. Trevlig ras, men kolla också att du hittar en bra uppfödare. Det finns en del sjukdomar som är mer frekventa i somliga raser.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MoaL
1

Ena boken jag har här hemma säger bland annat följande om abessinier: "Denna vackra katt är mycket fokuserad på människorna i sin omgivning, knyter an starkt till sina ägare och är mycket tillgiven. Den har ett lekfullt temperament och leker och sover gärna med en hund i samma hushåll, särskilt om de har vuxit upp tillsammans." - 'All världens katter' av David Alderton

Någon som bekräftar eller motsätter sig beskrivningen? För jag tycker att det låter precis som det jag önskar mig av en katt. Dessutom står det som sagt att de gärna går på koppelpromenader, vilket är precis vad jag vill. ^^

Burman är vacker, men det står att de är "relativt högljudda"? 

En till sak jag blev förtjust i hos abessiniern är hur de ser ut. Jag gillar deras nätta, finlemmade utseende och skulle föredra en katt med den typen av fysik. 🙂

#4 Matglad är en bra egenskap, stort plus! Den cornish rex vi hade var helt galen i mat, det gick aldrig att ställa fram mer än en portion åt gången, för annars hetsåt han tills han kräktes, åt upp spyan och fortsatte äta.. o.O Men det är bara roligt, för det är ju deprimerande med djur som är kinkiga med maten.

___

Har ni tips på någon annan, lämplig ras som ni tror skulle passa? 🙂 Och finns det någon som kan berätta lite mer om abessinier?

Mvh,
Moa

[trh]
1

Ocicat? Också finlemmad, smidig, energisk. Den jag växt upp med är inte särskilt pratglad. Tyvärr har just HON aldrig varit särskilt kelen, det var hon inte som kattunge heller men de andra i kullen var. En väldigt vacker katt, ingen särskild pälsvård krävs.

burmamys
0

Om du vill få uppdaterad info tycker jag du ska läsa beskrivningarna om de raser du är intresserad av. T ex gå in på www.abysomali.se, välj "om aby och somali"/ temperament. Även www.burmaklubben. com, gå in på "om burman"/ information. Då kan du jämföra den information de ger om respektive kattras. Hoppas du hittar den bästa katten för dig! =)

MoaL
0

Jag har suttit och läst om olika kattraser i flera dagar nu, och jag är fortfarande jätteförtjust i abessiniern. 😍 Finns det ingen här som har en sådan, eller ska jag kanske starta en tråd med "Abessinier" som rubrik?

Dessutom är jag ju himla kär i cornish rex, men de vet jag ju redan hur de är. ^_^

Mvh,
Moa

burmamys
0

Finns det ingen uppfödare av abessinnier inom rimligt avstånd för dig som du kan besöka? Träffa abys och uppleva direkt hur de är.

Sealle
0

#5 Min burma är aldrig tyst, han pratar konstant. Han jamar inte speciellt högt, utan det är mer ynkliga, gnälliga läten. Det låter ungefär såhär: https://www.youtube.com/watch?v=YBrkDtRg3PA
Så här låter min katt på pricken, både de ynkliga jamandena och det högljudda spinnandet :)

Värre är det dock när han vill något, då är han mycket högljuddare och jamandet är mer utdraget, gnälligare och "irriterande" (speciellt när man inte lyckas lista ut VAD han vill, haha). Då låter det mer såhär: https://www.youtube.com/watch?v=cORjyy47DXg

Mitt tips är kanske att söka på "abyssinian cat talking/meow" på YT och lyssna på de olika videorna för att se hur "irriterande" du tycker själva lätet är, sen får man kanske googla för att se hur vanligt det är att dem pratar :) Har tyvärr ingen erfarenhet av den rasen så vet inte riktigt själv.

Sealle
0

Kan även slänga in denna lilla video om Abessinier från Animal Planets program Cats 101: https://www.youtube.com/watch?v=7jZ9CGARwEs

Har du andra kattraser du är nyfiken på så har de klipp (ofta 3-5 min långa) om så gott som alla raser som kan funka som en språngbräda till lite mer ingående research. Bör förstås lägga till att programmet görs i USA så alla raser finns inte i Sverige.