Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 970 ggr
Lavinia123
0

Dricker jätte mycket, sjuk?

Hej! Jag har en katt som dricker så fort hon ser vatten, och för några dagar sedan så spydde hon tre ggr! 

Hon är lite överviktig men inte så mycket, har inte märkt några förändringar i beteendet, bara att hon dricker väldigt mycket, kan hon vara sjuk?

Hon är 10 år och ska fylla 11 i år.

Lavinia är min skatt och lite till

ElisabethB
4

Jag skulle rekommendera en tur till veterinären, ja.

Det kan bero på sjukdom men det kan också vara ofarligt.. Hur som helst skulle jag säga att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och göra en seniorkontroll på henne.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Juel70]
1

På ålderns höst kan man få problem med njurarna och ett av symptomen är att man dricker mycket vatten, men säger som ovan att bäst gå till vet och kolla. Hur går det med kisseriet?

IceJossan
4

Överdrivet drickande kan kopplas till diabetes och njurproblem, så in och ta blodprov du. Jag skulle inte åka hem utan att blodprov tagits.

diva
1

Så gjorde min äldre katt och jag for till vetrinären och dom tog en massa prover och han hade förhöjda njurvärden, så åk till Vetrinär snarast möjligt.

Tjeja
1

Som andra skriver ovan seniorkoll är bra!

Diabetes och njurproblem är både vanliga orsaker till att katter dricker mycket och inte alls ovanligt att kissar drabbas av på ålderns höst.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.