Njurproblem eller något annat?
Har en 3årig kastrerad hankatt (innekatt) som är pigg och glad men som jag blivit lite fundersam över på sista tiden.
Han är långhårig så att ha katthår överallt hör till vardagen med honom. Men jag tycker att han hårat en aning mer på sista tiden och vart lite tråkig i pälsen. Visserligen får han sämre päls på vintern (pälsen blir statisk osv..)
Fällandet brukar minska om jag badar honom vilket jag därför gör ungefär 2 gånger per år. Men denna gång minskade det inte efter senaste badet…
Han har även gått ner i vikt, ett halvt kilo ungefär så det är ju inte nå jättemycket… Men på en ragdoll som fortfarande växer så tycker jag snarare att det borde gå uppåt i vikt… Han är inte undernärd men jag tycker att jag känner ryggraden aningen mer än vad jag borde.. (visserligen är den andra katten lite rund om magen så kanske jämför med henne) Kräsen i maten har han alltid vart. Äter idag Applaws torrfoder men senaste månaden har jag börjat ge dem mer blötfoder (mjau) .
Tycker även att han har druckit lite mera på sista tiden, har försvunnit lite mer vatten i skålen är vanligt. Men har ju två katter så behöver inte va han heller.
Nyser ibland, men inte överdrivet. Nån utav dem har även spytt upp rätt nyäten mat, inga hårbollar. Men även där rätt sällan (nån gång i månaden eller mer sällan)
I övrigt är han som sagt den vanliga katt han brukar vara. Inga rinniga ögon/nos eller någon överdriven trötthet. Han är ju en ragdoll så att sova och lata sig har alltid hört till hans vardag ;)
Symtomen med pälsen, viktnedgång och drickandet passar in på njurproblem.
Men hur vanligt är detta på en 3årig ung katt?
Eller kan de va något annat som ni känner igen symtom på?
Allergi, vitaminbrist?
Tänkte ringa veterinären imorn och rådfråga och eventuellt boka en tid.
Men det är alltid bra att höra här då många här har egna erfarenheter.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Jag tycker att du ska ringa imorgon och boka en tid för undersökning och provtagning. Det tror jag du känner också eftersom du noterat de här förändringarna. Viktnedgången kan säkert ha att göra med att du gått över från torrfoder till Mjau. Men tillsammans med förändringen av hans vattensdrickande och pälskvalitén så känns det som att du måste kolla upp honom. Försök hålla koll på och räkna kissklumparna i lådan och storleken på dem, det kommer veterinären att fråga om (kan var svårt när man har två katter, men du kanske vet hur mycket den andra katten kissar).
Hans viktminskning hände dock innan jag började ge mer blötmat. Blev tipsad om att ge mer blötfoder för att få upp honom i vikt och få ner den andra katten i vikt pga övervikt. Men jag känner som du säger att en undersökning med provtagningar är nog det som behövs för att jag inte ska behöva gå omkring och oroa mig. Bävar för att det är nåt med njurarna då de förmodligen minskar livslängden något (?) :/ Ska inte ta ut något i förskott såklart men man blir ju som en nojig mamma och letar symtom…
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus