Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 686 ggr
[postmortum91]
0

Introducera katter

Min bästa vän har en katthona på 6 månader typ och jag har 2 katter, 1 och 2 år är dem. Min bästa vän brukar vara hund och kattvakt för mig, och nu när han själv har katt är det väldigt viktigt att våra katter går ihop. De har träffat varandra ett par gånger, och det har gått relativt bra. Nu är mina katter kastrerade honkatter och det värsta som hänt mellan hans och mina katter är att de fräst och låtit lite mot varandra. Hans katt verkar vara extremt modig, så hon går omkring och upptäcker när hon varit här och mina katter spionerar så gott de kan. 
Min yngsta katt är lite av en alfahona, för det är hon som bestämmer, hon är också väldigt orädd. Den andra katten är en omplacering från samma uppfödare, men är lite mer studsig av sig, och skvätter lätt, inte alls lika tuff. 
Hans katt har inga problem med min hund.

Imorgon ska min vän komma hit och sova över, och jag sa till honom att det mest effektiva sättet att få katterna bekväma med varandra är om han tar med katten över natten. Dock vill jag kolla av med er så jag inte säger och gör fel. De har som sagt träffats 2-3 ggr hemma här och det verkar inte värre än när min omplaceringskatt flyttade hit (då fräste och morrade de mot varandra 1 vecka men sedan sakta men säkert blev de vänner). Folk brukar ju säga att katterna måste få sköta sig själva med introduceringen, men när borde vi ryka in? Jag har läst att det är väldigt sällan katter faktiskt angriper varandra eftersom de så länge som möjligt vill undvika fysiska bråk.

[postmortum91]
0

Ingen?

thorntagg
0

Det verkar väl bra att han tar sin katt med sig om han ska vara borta hela natten hemifrån.  Det är ju fortfarande en unge.  Ju tidigare ni får börja vara tillsammans allihop, desto bättre.