Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3374 ggr
stallostby
0

Ylande katt

Min honkatt (steriliserad 17 år) har sedan ett par år börjat med ett störande ylande. På morgonen innan hon får komma in låter hon med ett dovt purrande ylande ljud . Inne fortsätter hon att yla som om hon letade efter något ..? Inget vanligt jamande. Jag vet inte, men detta stör familjen, vad är felet? Ideér tack!

AgnetaB
0

katter med problem med sköldkörteln kan ändra sitt beteende bla o låta högt, gå ner i vikt, kräkas, hjärtat rusar mm. På gamla katter är njurar,lever, sköldkörtel mm vanligt de får problem med. Vid ca 10 år är det bra o göra en sk seniorkoll o testa just sådant så kanske man kan medicinera el ge specialkost så kisse hänger med några år till.

Annars så både ser o hör hon ju sämre med ålderns rätt o kanske inte hör sig själv o kanske börjar bli lite småsnurrig.

Scorpio97
0

Är du säker på att hon är just steriliserad, och inte kastrerad? Vid sterilisering fortsätter nämligen löpbeteendet, även om katten inte kan bli dräktig. Vid kastrering tas hela livmodern samt äggstockarna bort, och då kan inte katten löpa heller. Vid löp är det vanligt att katten "pratar" mer, samt är mer gosig. 

Men om det bara är på morgonen innan hon får komma in, så kan det även vara så att hon helt enkelt har lärt sig att hon får er att reagera då, så ni släpper in henne. Våra knackar på fönstret, för dom vet att vi kommer och öppnar då. Brukar ni ge henne mer uppmärksamhet när hon låter på det sättet? Tänk på att även blickar, fyande och liknande kan räknas som uppmärksamhet för en uttråkad eller sällskapssjuk katt.

Vi har tre katter härhemma. Hankatten går ofta runt och mjauar på ett speciellt sätt när han letar efter en av honkatterna för att han vill leka. Den yngre honkatten låter liknande när hon är busig också (fast då är det oftast mig hon vill leka med). Dom söker alltså uppmärksamhet.

//Jessie

hannaj98
0

Det beror lite på. Är det för uppmärksamhet hon gör det? Många äldre katter kan bli lite senila och känna sig ensamma, Det märks ju ofta tydligt om det är för uppmärksamhet katten gör det. Annars kan det ju ligga fysiska problem bakom det, många säger att det kan bero på att katten börjar bli senil. Det kan helt enkelt ligga många orsaker bakom det. Men jag anser att ett besök hos veterinären vore en bra idé. 

Hittade ett jätte bra svar av en veterinär som skrev om just orsaker till katter som börjar jama/yla. Så om du orkar läsa igenom så tror jag det är bra. Skickar länken här. 
http://vetzoo.se/radgivning/feliway-refillflaska/17-arig-katt-vralar/ 

Även den här artikeln beskriver det bra, kanske bättre. Mycket lika eftersom de är skrivna av samma veterinär så det räcker nog om du läser en av dem.  
http://www.veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/beteende/om-din-katt-jamar-mer-an-vanligt

stallostby
0

Tack för svar, hon är mkt vital för sin ålder. Man kan inte tro att hon är så gammal! Hon börjar yla när som helst även när hon sovit en stund, vi börjar tro hon är dement och inte vet vad hon är eller vad hon ska göra.. Verkar inte ha ont eller sjuk..