Kastrerad hona
Jag blev helt förskräckt när jag häromdagen såg min kastrerade hona bli våldtagen. Jag rusade ut och fick in henne. Nu vill hon ut igen vad ska jag göra? Är det farligt kan det gå hål eller något. Konstigt att en hankatt går på en kastrerad hona. Jag trodde att det var löphormonerna som triggade igång hankatterna, men nej inte han inte. Hon har varit kastrerad länge.
Någon som vet? jag är orolig nu när hon vill ut igen. Hon går inte ut så ofta speciellt inte nu när det är så kallt ute. Ska jag hålla henne inne mot hennes vilja?

Om jag bodde så till att min kastrerade hona kunde bli parad av en annan katt ute så skulle jag inte släppa ut henne.
Hankattens penis är full av vassa hullingar så det gör rejält ont på honan.
Stolt ägare till tre La permer
Om du inte vill riskera att utsätta din katt för detta släpp inte ut henne!
Det där är absolut ingenting man vill utsätta sin katt för, en parning gör väldigt ont & eftersom hon inte löper så lär det göra ännu ondare.
Det är vår plikt som djurägare att skydda djuret från smärta & onödigt lidande. Bygg en kattgård & gå koppelpromenader.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för alla svar. Hon får bli innekatt med koppelpromenader.
Nu när hon inte får gå ut själv så har hon börjat matvägra istället. Vad ska jag göra? Finns det någon näringspasta som jag kan ge?
Vad får hon för mat?
Hon kan ha ätit en del fågel & gnagare utomhus, jag skulle testa lite blötmat och rått kött.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om hon matvägrar helt så bör du omedelbart kontakta veterinär. Hennes matvägran behöver inte ha något alls med utegång eller inte att göra. Katter är mycket känsliga för svält, och redan efter ett par dygn utan mat kan kattens lever börja bli dålig, vilket kan bli mkt mkt allvarligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon har alltid ätit Mjau blötmat men nu vill hon inte ha det mer. Jag har provat alla sorters blötmat som finns i mataffären nu. Hon dricker vatten och äter människomat men inte kattmat. Äggula, laktosfri vispgrädde, kokt kyckling, rå blandfärs och välling men det är ju ingen fullständig näring för en katt. Därför undrar jag om jag kan kompletera det med något annat nu till en början. Hon matvägrar inte helt bara kattmat.
Hjärta o lever funkar inte heller.
#10 Undvik grädde & välling, de har ingen som närings helst att tillföra katten och är helt onödigt. Koka inte kycklingen, utan ge den rå - annars går katten miste om en hel del näring.
Kontakta veterinär och rådfråga lite, kolla vad veterinären har att säga om saken.
Hur beter sig katten i övrigt?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hon mjauar och vill ut, hon verkar orolig .
Det enda råa kött hon äter är malet, så rå kyckling vägrar hon.
Har du provat att gå ut i sele? Bär gärna ut henne i en transportbur istället för att ta ut henne genom dörren (för att inte förstärka att dörren betyder ut)
//Jessie
Jaha, men då är katten lite förvirrad pga omställningen. Skulle inte tro att det är något allvarligt. Har du möjlighet att bygga en rastgård till henne? Kan vara svårt i snön denna årstid men i framtiden?
Annars så är det viktigt att du rastar henne ute varje dag, helst kanske två gånger om dagen, helst i ett längre koppel.
Annars så kan du rasta henne löst under uppsikt, men det beror på vad hon är för katt & hur långt hon går.
En katt som vandrar långt eller inte kommer när man lockar på denne ska inte gå löst.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Du skriver att du ger henne kokt kyckling. Tar du bort kycklingbenen ordentligt då? Tillagade kycklingben kan ge mycket allvarliga skador på kattens mag- tarmkanal, därav min fråga. Men jag gissar att du kanske redan känner till det? Ville bara skriva det här för säkerhets skull.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nu har vi varit ute. Ja inga ben bara kycklingköttet. Men jag tror att jag behöver kompletera med något. Jag har sett olika näringspasta i webbutikerna men begriper mej inte på vilken som är bäst i näring.
Jag är så glad. Hon äter igen nu som vanligt sin Mjau. Vi är ute 1-2 ggr om dagen. Men jag vill fortfarande veta vilken näringspasta som är den bästa till en matvägrande katt. Jag vill gärna ha hemma om det skulle hända igen.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Inte för att vara den som är den, men om din katt verkligen inte vill para sig så har hon rejäla klor att försvara sig med. Så "våldtagen" är kanske att ta i.

#21 Tyvärr så är oftast hankatten betydligt större och det är inte alltid som honan kan freda sig.
Stolt ägare till tre La permer
Jag använder samma tråd eftersom det gäller nästan samma grej.
Jag har nu sett samma stora hankatt försöka para sej med grannens lille hankatt.
Ska jag varna grannen så de håller inne sin hane också eller gör det inte ont på hanar?
Smilla mår bra nu.
Jag har tre olika sorters näringspasta liggane i skafferiet ifall att.
Nu när jag håller på att göra en första hjälpen plats i skafferiet till Smilla så skulle jag bli glad över lite tips till den hyllan.
Jag tror att det är bättre om du skapar en ny tråd. Det blir för långt att läsa igenom annars. Eftersom det är nytt som hänt menar jag. Jag skulle rekomendera att ha FortiFlora hemma i Smillas första hjälpenfack om hon skulle bli dålig i magen någon gång. FortiFlora kan du köpa på apoteket det är goda tarmbakterier som du strör eller blandar i maten. Fint namn hon har din lilla Smilla.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.