Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2070 ggr
MonicaLagerquist
0

Katter på TV 3/2

http://www.tv.nu/p/15020318151900svt1?popup=true

Go'kväll

18:15 - 19:00 Idag, 3 februari 2015

Det är inte så vanligt att det kommer nya kattraser. Tre stycken presenteras: Singapura, sibirisk katt och La Perm. Kattexperten Susanne Hellman-Holmström är på plats i studion.

Stolt ägare till tre La permer

[[pimey]]
2

Skippar att titta på det då jag inte gillar den där Susanne

MonicaLagerquist
2

Jag kommer att titta eftersom att jag känner både den som visar upp La Permen och den som visar upp Singapura.

Susanne Hellman-Holmström  kan jag klara mig utan,

Wellcraft
0

Vad stör ni er på med Susanne? Nyfiken. Inte riktigt fått en uppfattning om hen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MonicaLagerquist
4

#3 I ett tidigare program framförde hon lite mysko och positiva synpunkter angående huskattsavel.

En person som sitter i hennes sits ska nog vara lite försiktig med såna uttalanden.

[[pimey]]
0

Bla att hon är för huskattsavel men även en del andra saker hon uttalar sig om som man själv vet inte stämmer eller inte alls är bra

Wellcraft
4

Okej, då förstår. jag.
Trist att hon inte värnar om våra huskatter, en person i hennes sits kan ju göra en stor ändring om någon..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Emma--]
3

Fast hon värnar väl ändå om katter. T.ex har jag sett henne försvara skyggisar.

Vet vilket program ni pratar om, och hon kom också med en förklaring. 

http://www.susannehellman.com/katt-ett-valdigt-kansligt-amne/

[[pimey]]
3

Jo fast det inlägget förklarar ju ändå inte hennes ståndpunkt till de hemlösa. Har sett flera personer skrivit: huskattskullar är inte alls ett problem då Susanne Hellman till och med säger stt det är ok.

[HundochKatt]
7

Vilken ståndpunkt? Om du läser det hon skrivit under länken så skriver hon faktiskt "Min rekommendation är, om någon har missat, är att alla katter som ska vistas ute ska vara kastrerade och ID-märkta. Då slipper det födas fler hemlösa katter, och på så vis kan kattens status höjas.” " 

[[pimey]]
1

Då har hon ändrat texten för när den lades ut från första början stod det inget om de hemlösa katterna

[Emma--]
1

#8 och var säger hon att det är ok med huskattavel?  Har följt henne på facebook ett tag och det är mer än en gång hon står upp för dom hemlösa katterna.

MonicaLagerquist
3

I det avsnittet av programmet som jag tänker på hade hon med sig en huskattshona som inte kunde ställas ut eftersom att ägaren ville ta en kull och fertila huskatter får inte ställas ut. Att hon i TV sitter och säger att det är okej att avla på en huskatt är oerhört korkat för nu tror alla "Svensons" att eftersom en så kunnig kattmänniska inte säger ifrån så måste det ju var okej att avla på huskatter.

[Emma--]
1

#12 Det kanske var onödigt av henne att nämna den detaljen, så långt kan jag hålla med. Men vi vet ändå inte vad hennes personliga åsikt är i frågan. Inte vad jag sett eller hört åtminstone.

Silvestris
1

Jag tycker att det är roligt att raskatter visas upp i TV så får "svensson" bredda sin syn på vad katter är.

Synd bara att svensk TV inte kan plocka fram bättre hund- och kattexperter.

[[pimey]]
5

Det hon sa var tillräckligt att få många okunniga att ändra syn på hur huskattens status egentligen är genom att säga att vi som söger att det finns 150 000 hemlösa ljuger och att ta en kull på sin katt tydligen är OK! Nej det är inte ok och Susanne borde ha vetat bättre innan hon tig fram honan och glatt sa att hon skulle få en kull. Sedan sa hon att det var ägarens beslut att avla och att hon inte kan påverka det nä dwt kanske hon inte kunde men VARFÖR ens nämna att hon ska få en kull i tv? Hon hade lika gärna kunna skippa det om hon nu är så emot huskattsavel

[[pimey]]
3

Kämpar man nu för de hemlösa som hon säger så agerar man inte på det sättet

[HundochKatt]
5

En tanke i det hela… HUR ska man öka på huskattens status när det finns folk som uppenbarligen "spottar" fram att det är en huskatt? Som om det var en katt med pesten…. :(

För mig har alla katter lika värde (trots att jag har en raskatt) och om det finns folk som vill ta en kull på sin katt, så låt dem göra det! Det är bättre med kontrollerad avel än att katter ute i naturen parar sig och det blir bara fler och fler katter. 

Och än en gång för er som "spottar ut" huskatt, tänk på att de flesta raskatter härstammar från våra huskatter/vilda katter.

Är så innerligt trött på det här att folk ska vara så anti mot huskatter!

MonicaLagerquist
4

#17 Det är nog ingen som är emot huskatter.Men många inklusive mig själv är emot hustkttsavel.

Sen är det bara de som äger en huskatt som säger att de har bara en huskatt.Vadå bara .Alla katter är unika.

[HundochKatt]
6

#18 Jag har hängt här ett tag och jag tycker det lyser igenom från vissa i alla fall att huskatter inte är värda något och om man är anti mot huskattsavel så är man i stort sett anti mot huskatten. Huskatten ska i princip utrotas (om det var möjligt och jämför det med Hitlers utrotning av judar…). Man lägger inte samma värde i huskatten som raskatten. Men åter igen, om vi inte hade haft våra huskatter och vilda katter, så hade inte våra raskatter funnits idag. 

Det är tack vare huskatterna vi har de härliga raser vi har idag! 

Det finns oerhört mycket vackra och sunda huskatter, som är värda att avlas på. Så jag skulle vilja efterlysa mer kontrollerad huskattsavel istället än att "totalförbjuda" det. Trots allt även fast det finns vissa som inte anser det så finns det en "marknad" för huskatter, då de flesta kattägare idag äger just en huskatt.

OBS! Nu att jag är för kontrollerad huskattsavel, inte att man ska släppa lös fertila katter och de får para sig bäst de vill.

[[pimey]]
4

Hmm konstigt jag har 2 huskatter själv som jag värderar lika högt som mina raskatter dwt folk inte kan förstå är att vi är emot aveln på huskatter och inte huskatten i sig. Tror att folk löser emellan raderna när sådana antydningar kommer fram för inte har huskatterna förökat sig själv till 150 000 hemlösa utan det är oansvariga ägare som inte låtit sig kastrera sina katter och låtit dem sprungit ute, folk som har parat sin fina majsan då hon är så vacker och sedan sålt avkommor vidare till folk som avlat på dem osv. Att skylla aveln på huskatterna själva är otroligt lågt då det är ägarna som bär ansvaret för hur det ser ut idag. sedsn spelar det ingen roll om man fixar hem åt kullen man svlat fram den kullen har redan tagit en del platser som en hemlös kunde ha fått samt vem säger inte att de nya ägarna kommer fortsätta avla? Tror knappast att "uppfödaren" till kullen avråder från att avla på ungarna. Så läs om och läs rätt vi är som sagt emot den okontrollerade aveln inte huskatten. En huskattsavel är inte det minsta kontrollerad isåfall skulle situationen inte sett ut som den gör och ingen jag upprepar ingen huskattsuppfödare blodgruppera sina avelsdjur, kollar fiv/Felv, kollar hcm, pkd osv sånt som man ska innan man avlar. Högsta kravet jag sett någon haft på en huskatt är vaccination ska vara utförd men thats it. Så huskattens status kan höjas om folk inser problemet med de hemlösa katterna och värderar katterna sina högre än en påse lördagsgodis.

[[pimey]]
1

Många vill dessutom göra en "profit" på sina ungar och där kommer % katterna in i bilden. Och då avlar man inte heller för ett gott syfte

[HundochKatt]
5

Du drar ju alla "huskattsuppfödare" över en kam! Det finns faktiskt de som "tagit en kull" på sin huskatt och sett till att den är frisk innan och kastrerat efter kullen. Sålt ungarna de inte behållt själva till vänner och bekanta och de i sin tur har kastrerats. Visst det finns undantag, men det finns det också inom raskattsaveln. 

ALLA som föder upp raskatter är inte seriösa, bara för att de föder upp raskatter! Oseriösa människor finns överallt och det kommer man aldrig ifrån. 

Att ha som argument att "den tar plats för en hemlös" är löjligt tycker jag. Det är väl upp till varje presumtiv kattägare att köpa en katt från katthem eller inte? Om inte så kan man ju tänka så om raskattsuppfödarna också.  De föder upp kattungar, som tar även de platser (och många fler) för katthemskatterna, som kunde ha fått hem, men nu inte får det pga raskattsuppfödarna. ;)

Hur som helst så finns det ibland anledningar att man inte tar en katt från ett katthem. Ett exempel är att man har hund och man vill inte ta en vuxen katt för det är mycket lättare att ta en kattunge som vänjer sig snabbare vid hunden. Och det är inte alltid katthem har unga kattungar, utan bara äldre.

Wellcraft
2

#22 Dock ökar raskattsuppfödare värdet på katten, om bara raskatter föddes upp så skulle inte kattens situation var lik den som den är idag.
Då skulle det kosta minst 6000 för en kisse och redan där sållar man bort majoriteten av oseriösa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[pimey]]
5

Där skiljer sig raskatt och huskatt. Raskatter är en egen linje och huskatter en, raskatter står för runt 15 % av den totala kattbefolkningen i Sverige, 15%! Det är ingenting och även om alla raskattsuppfödare skulle dra ner på son avel eller sluta skulle antalet hemlösa öka! Jag tror inte du förstår vikten av att "bara ta en kull" det är en av de bistående faktorerna till att vi ha det som det är idag tycker du det är rättvist mot huskatterna? Det tycker inte jag! Bryr man sig om att det finns hemlösa katter i scerige så hjälper man katthemmen genom att adoptera en katt därifrån då hemmen är överfulla de har både ungar, ungdomar och äldre katter i olika färger och varianter man går inte och köper en byb eller en för 10 kr tassen. Visst ägarna till den nya kan vara jättebra men vad säger det? Jo att katter är värd lika lite som en påse godis och många behandlas därefter med. Helst skulle jag vilja att alla huskatter kostar 2-3 000 kr eller mer och då ska de givetvis vara vaccinerade, id märkta och kastrerade men idag går inte det då de slumpas ut för småpengar och folk är inte villig att betala 1000 kr för en katt men köpa bil, hund, resor förvtusentals kronor går tydligen bra. Jag drar alla huskattsavlare över en kam för jag eller någon annan jag känner både från katthem och privat har inte stött på en enda som avlat huskatter seriöst. Att föda upp bara för att det vore kul med en kull är inte ett seriöst sätt oavsett vad du säger det ska finnas en vettig bakgrund och det har INGEN

[[pimey]]
2

När man föder upp raskatter finns ett vettigt syfte och mål det gör det inte med huskattsavel

[Emma--]
2

#15 Jag håller med om att det var onödigt och att det går att tolka fel. Men jag säger bara att vi inte riktigt vet hennes åsikt. Kanske är hon för huskattavel, kanske är hon emot, kanske tänkte hon sig helt enkelt inte för.

#17 Det handlar om att höja huskattens värde. Många har ju egna huskatter men är emot huskattavel. 🙂 Det finns en marknad, men den är otroligt mättad. Det finns fler katter än hem och det är inte hållbart.

[HundochKatt]
4

#24 Raskatter egen linje och huskatter en? När skedde den förgreningen?

15 % är ändå 15 % och det blir en hel del i slutändan "som tar plats för en katthemskatt". 

Du ska inte skriva något om vad jag inte förstår och inte förstår. Jag är insatt i avel, dock ej på katt, men principen är densamma. 

Du är den enda som skriver att det är 150 000 hemlösa katter. Varifrån har du fått den siffran? Överallt annars så beräknar man att det är ca 100 000. Och det behöver inte ens vara det utan det är bara en uppskattning. Illa nog, ja! Men som jag har skrivit förr så hjälper ju inte ni till precis att öka huskattens värde med ert motstånd (spott och spe) så fort någon skriver eller säger något om huskatten. Så fort någon planerar skaffa katt  - ja, då MÅSTE man köpa en från katthemmen. Om någon FUNDERAR på att ta en kull ja, då kommer pekpinnarna direkt. Det där tolkas faktiskt av många som att huskatten inte har ett värde! Och det har den ju inte om den inte heller är värd att avlas på, eller hur? 

Hemlösa katter, härstammar nog merparten av generationer bakåt i tiden. Givetvis förringar jag inte att det tyvärr finns idioter till folk som dumpar kattungar, för de finns och jag har varit med om att hittat det också. Men det är just HÄR man ska lägga krutet! Informera om kastration. Även fast det är vanligare idag att kastrera katter idag än vad det var för 30-40 år sedan, så brister kunskapen hos folk. 

Jag vet inte var i landet du bor, men det var evigheter sedan jag såg annonser om kattungar för 10 kr tassen. Men det kanske är vanligt där du bor, vad vet jag.  Men innan jag köpte min senaste katt, då såg jag inte en enda sådan annons. Den billigaste katten kostade 500 kr men det var någon enstaka, resten låg på 1000 kr och uppåt. Och jag tittar fortfarande på kattannonser och fortfarande har ingen "10 kr tassen katt" dykt upp…  

Jag hoppas verkligen att det är så som du säger att bara för att man avlar på raskatter så har man ett vettigt syfte och mål… men jag har en annan bild av det och så är inte alltid fallet bara för att man föder upp raskatter!

Huskattavel kan också ha ett vettigt syfte och mål, OM man gör det på rätt sätt!

[[pimey]]
5

Jag tycker du ska ta och prata med katthemmen för att verkligen se hur illa det verkligen är och vad de har att säga för tydligen så vet du inte mycket om situationen. Jag har inget mer att tillägga för du varken löser det jag skriver eller förstår. Aveln är fel och kommer aldrig bli kontrollerad i denna takt och siffrorna kan jag gärna plocka fram om du vill men siffran uppskattas till och med högre än 150 000. För att kunna öka värdet MÅSTE folk säga vad som är rätt och fel. Varför ska man stryka folk medhårs? Om jag står för stt aveln är fel så tänker inte jag vara tyst om det och avråder folk så gott det går från att avla på huskatter. Vill man promt ha ungar kan man bli fodervärd eller ta in en dräktig hemlös kattmamma. För mig är det inte allas rätt att göra som de vill med sina katter dwt har redan visat vad dwt lett till! Sen är såklart inte alla raskattuppfödare hederliga och ärliga och det man kan göra där är att ge dem avelsförbud men många kan avla ändå och jag har som tur inte stött på någon oseriös än. Visst är många hemlösa födda ute utan ägare men från början fanns dwt ägare någonstans till den hona som fick föda ute och de flesta har haft ett hem innan. Katter behandlas tyvärr som en slit och släng vara och återigen jag har huskatter själva (egna hittekatter) de får samma kärlek och omvårdnad som raskatterna. Ingen som är emot huskattsavel är emot huskatten, jag förstår inte hur man kan tänka så? Jag menar folk kämpar dag ut och dag in med att hjälpa och omplacera dessa och de blir kallad huskattsrasister

[HundochKatt]
3

#28 Du behöver inte säga till mig vad jag ska göra eller inte. Det väljer jag själv. 

Jag har ingenstans förringat problemet med hemlösa katter, tvärtom så är jag införstådd med problemet. Men skillnaden mellan dig och mig är att jag vill inte totalförbjuda huskatten i avel.  

Du har heller inte svarat på min fråga om när förgreningen skedde? 

Mig veterligen så är det exakt samma linje och raskatterna härstammar från huskatterna.

Wony
3

Jag har själv tre huskatter, en köptes på blocket, en genom en annons på ICA och en flyttade sonika in hos oss och, efter att vi hittat ägaren som inte kunde/ville ha kvar den, tog vi oss an den.

Jag är själv volontär på ett katthem och lägger väldigt mycket arbete och tid på det, men jag är inte kategoriskt emot ALL huskattavel för det. Bara den sköts på ett bra sätt. Framför allt krävs det att man utbildar allmänheten, utan pekpinnar och utan påhopp, och utan onödigt hårda ord. Men jag ser ofta ett oförtjänt hat mot huskatter, samt alla oss som skaffat våra katter genom andra vägar än just katthem. Så fort någon säger att de vill ha en huskatt får de slängt i ansiktet att de SKA ta en från katthem, men det är inte alltid man vill göra det, av olika anledningar, och det ska vara OK.

[HundochKatt]
0

#30 Väl sagt!